Legg inn
av doc N544 » 07 nov 2005, 18:30
Håper du kan forlate en gammel mann som synes SAAB-historie er gøy.
Jo, kjørelyset er en ( av mange ) gamle Saab-finesser. Den ble lansert på 99 som "varsellys" og jeg tror den kom omtrent samtidig eller litt efter på 96 også. ( usikker der ).
Gjennom att man matet halvljuset = nærlyset via to separate ledninger kunna man på den ene koble in ett motstand i serie og -- voila varsellyset var oppfunnet. Spenningssenkningen som motstandet resulterte i, ga en lengre livslengde på pærene, og da tanken var att bilen skulle ses, ikke att man skulle se noe selv ( det var jo tenkt for brukl på høylys dag ) var det jo viktigere å ha en stor lysende flate ( hovedlyskasteren ) enn å ha god spenning. Siden har konstruksjonen forfinets ( les: gjorts billigere ) og i stedet for motstandet ordner man nu spenningsfallet gjennom dragningen av selve ledningen som går til kjørelyset.
Du merker også forskjellen på hellyset i de to posisjonene, når bryteren står til venstre kan du bare få til helljus( langlys)blink, mens når den står til høyre kobles langlyset in fast. Finessen finns på alle Saaber nu, men i visse land er det jo forbudt med lys mitt på blanke dagen ( de synes vi er noen underlige skruller ) og derfor finns det avhengig av bilmodell og årsmodell enten en sikring som kan tas bort for å slukke vensterposisjonen når det gjelder nærlys, mens langlysblinket fremdeles finns der, eller så kan det finnes en løs hengekopbling som kan demonteres for å oppnå samme effekt.
Ja, det var vel hva jeg visste om dette - sånn omtrent, da.