regreim

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

regreim

Legg inn av WilliamN582 » 07 nov 2005, 17:53

hvis regreimen hopper av på min saab 9000 t16 88mod, ryker den da?
har en corolla som det skjedde på, men den taklet det...
får ikke startet saaben, og har heller ikke sjekket reimen, men er det vanskligt å komme til?
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 07 nov 2005, 18:04

Nå vet jeg jo ikke riktig hva du snakker om, den eneste ( eller de eneste to ) som jeg skulle kalle for reim er multireima som driver alle aggregatene og singelreima til ACC-kompressorn. ( På eldre modeller, nyere har bare en ). Disse kan hoppe av om tex noen av spennhjulene gir seg, men det er ikke direkte vanlig. Jeg har opplevd en multireim, der hjulet skar, det ble varmt, men fungerte så lenge bilen kjørte. Derimot gick reima tvert av når motorn stanset pga att hjulet var glødende ( nesten )

Mener du med regreim den som driver kamaxlene har Saab ikke noen sånn, det er en metallkjede.
Går den av er kjeden det minste problemet du får, motorn fortsetter å rotere, mens vetilene står stille. Leder til det som kalles " ventilsallat", de slår nemlig i stemplet og blir krøkte.
I regel blir det full overhaling av topp som resultat - om ikke ennu verre skader skjer.
Håper ikke det er slik i ditt tilfelle.

Kamaxelkjeden finner du så snart du har skrudd av det svarte locket ovenpå topplokket.
Sist redigert av doc N544 den 07 nov 2005, 18:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 07 nov 2005, 18:05

ingen reg.reim på bilen din.

det er kjede, som sjelden hopper av.. ;)

edit: doc var litt for kjapp.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 07 nov 2005, 18:26

Bytta forresten viftereima på 9000 et par ganger... Kostet 2500kr for ETT skift! (inkludert reim da riktignok) - men likevel! DYRT!
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 07 nov 2005, 18:37

TurboRoger_N486 skrev:Bytta forresten viftereima på 9000 et par ganger... Kostet 2500kr for ETT skift! (inkludert reim da riktignok) - men likevel! DYRT!
Simpelt hen utrolig, siste byttet kostet meg ca 190 kr ( reima ) som jeg skiftet selv.
... iblant kan jeg nok se noen fordeler med å bo i Sverige....

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 nov 2005, 18:58

TurboRoger_N486 skrev:Bytta forresten viftereima på 9000 et par ganger... Kostet 2500kr for ETT skift! (inkludert reim da riktignok) - men likevel! DYRT!
Da har du blitt utsatt for et ran..... Håper de i allefall byttet løpehjulene med det samme, i såfall er ikke prisen helt bak mål....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 07 nov 2005, 21:40

doc N544 skrev:Nå vet jeg jo ikke riktig hva du snakker om, den eneste ( eller de eneste to ) som jeg skulle kalle for reim er multireima som driver alle aggregatene og singelreima til ACC-kompressorn. ( På eldre modeller, nyere har bare en ). Disse kan hoppe av om tex noen av spennhjulene gir seg, men det er ikke direkte vanlig. Jeg har opplevd en multireim, der hjulet skar, det ble varmt, men fungerte så lenge bilen kjørte. Derimot gick reima tvert av når motorn stanset pga att hjulet var glødende ( nesten )

Mener du med regreim den som driver kamaxlene har Saab ikke noen sånn, det er en metallkjede.
Går den av er kjeden det minste problemet du får, motorn fortsetter å rotere, mens vetilene står stille. Leder til det som kalles " ventilsallat", de slår nemlig i stemplet og blir krøkte.
I regel blir det full overhaling av topp som resultat - om ikke ennu verre skader skjer.
Håper ikke det er slik i ditt tilfelle.

Kamaxelkjeden finner du så snart du har skrudd av det svarte locket ovenpå topplokket.


jeg har ikke skrudd noe på`n enda.. men det er kjede!!!
grunnen til at jeg spør, er at jeg netopp har byttet gearkassen, og etter at jeg hadde skrudd sammen alt, startet den opp med en gang... etter en stund skulle jeg kjøre den ut, og da ville den ikke.... sjekket at det er gnist på plugga... bensin får den... noen son vet om noen andre grunner???
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 08 nov 2005, 01:18

Målt kompresjonen?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Svar