Mega Blue H4 100/90W, noen som har fors?kt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Mega Blue H4 100/90W, noen som har forsøkt?

Legg inn av Macgeier » 11 nov 2005, 14:15

Bil 900T16 1990 modell.
Har kjøpt noen kraftige pærer, men er usikker på om jeg tør.
100W virker noe mye for de spinkle ledningene til frontlyktene...
Reflektorere fikser vel dett greit?

Noen som har forsøkt?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Mega Blue H4 100/90W, noen som har forsøkt?

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 nov 2005, 15:10

Macgeier skrev:Bil 900T16 1990 modell.
Har kjøpt noen kraftige pærer, men er usikker på om jeg tør.
100W virker noe mye for de spinkle ledningene til frontlyktene...
Reflektorere fikser vel dett greit?

Noen som har forsøkt?
hei...

kjørte med 100\90W pærer i min gamle 87mod og900 (samme front\lykter som du har...)

dette gikk fint med tanke på reflektorer, men jeg kjøpte ett "lysforsterkersett" på biltema.... kosta vel 180kr eller no å består av "nytt" ledningsnett til hovedlysa....

Og det ER Å ANDBEFALE!!!!!!!!!!!!!!

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 11 nov 2005, 15:19

Hadde tilsvarende på min og900. Resultat - kontakt og ledningsnett smeltet....

Lyser bra, men......
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 nov 2005, 15:46

Ville nok ha bytta til tjukakre leningar ja, ved bruk av 100W pærer i 1000-m er det vel snakk om at anbefalt ledningskvadrat er 4? Mulig 2.5 også gjer nytta, men eg brukar alltid å legge opp med 4 kvadrat, då held det ihvertfall :)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 nov 2005, 17:13

Takk for tips.
Når reflektorene tåler det så er det bare å legge opp tykkere ledninger :D
Har sett at H4 kontaktene har lett for å brenne/smelte selv på vanlige pærer, så det er nok greit uansett og oppgrade ledningsnettet.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 15 nov 2005, 14:34

Reflektorene er laget av plast med forkromming og den tåler ikke så mye. Men reflektorene eldes fort med standardpærer også, så hvorfor ikke kline til med skikkelig lys? Reflektorene er vesentlig dårligere allerede etter 100' km med 60/55W.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 15 nov 2005, 16:52

ohm's lov: I=P/U

100W/12V=8,33 A pr pære, dvs 16,33 A totalt,

55W/12V= 4,58 A pr pære, dvs 9,16 A totalt.

Altså 7,17 A mer enn det som er orginalt. Det er de tørre fakta. :)
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 nov 2005, 10:16

Kan du si hvilket tverrsnitt en må ha på ledningene med 16,33 A? Det begynner å bli lenge siden fysikktimene. Og hvor stor sikring bør en ha, holder det med 20 A?'

Jeg har slitt litt med spenningen til lysene på min 9k CSE etter montering av Xenonkit. Når jeg koplet inn fjernlysene så døde et eller to nærlys og kom ikke på igjen. Etter litt forkning fant jeg at flaskehalsen lå i innstrømmen (30) til lysreleet, der var det en ledning med tverrsnitt 1,5 mm2 som forsynte nær og fjernlys, altså 4x55W = 220W. Og lysreleet er konstant varmt både med halogen og xenonpærer. Ikke rart at så mange CS må bytte hovedlysrele.

Løsningen er å trekke separat strøm til nærlysene med rele som styres av den orignale nærlysledningen (+). Jordingen bør også forsterkes da nær, fjern og parklys jordes gjennom en lang tynn ledning. Jeg laget separat jording til nærlyset med skikkelig tverrsnitt til rett under lykta. Har siden ikke hatt problemer, lysreleet går ikke varmt og jeg har merkbart bedre lys. Anbefales til alle med 9000 CS.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 nov 2005, 11:51

Lange ledninger må kompanseres med stort tversnitt.
Har ikke målt, men regner med at det er stort spenningstap i de orginale ledningene. En annen svakhet er plastkonnetorene til pæra, har sett at disse har tendens til å smelte..

Før jeg monterer 100W så har jeg etter tips kjøpt:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=75847

Her er det større tverrsnitt og og viktig korte ledninger fordi det kobles direkte fra batteri til lampene, og nærmeste jordpunkt. Enkelt å montere da den ene orginale pærekontakt plugges i som styresignal til releene som medfølger i settet :D

Kommer tilbake med info når jeg får tid til å koble.

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 16 nov 2005, 16:29

bare så det er sagt: Biltema mega blue pærene gir SVÆRT dårlig lysutbytte pr watt! Testet det med 55W pærer, en original H7 pære og en mega blue - kanonstor forskjell (gult og dårlig lys)
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Saab90
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 11 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 2253
Navn: Bernt
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Saab90 » 17 nov 2005, 04:17

Her er en litt eldre test av H4 pærer (ikke 100w):
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 88,00.html

"Men även om man kör omkring i en bil med vanliga H4-glödlampor går det att uppnå ett hyggligt bra ljus i nattmörkret. Fast då gäller det att välja rätt H4-lampa. De sämsta glödlamporna ger faktiskt bara halva ljusstyrkan, jämfört med de bästa!"

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 17 nov 2005, 08:36

Trond N47 skrev:Løsningen er å trekke separat strøm til nærlysene med rele som styres av den orignale nærlysledningen (+). Jordingen bør også forsterkes da nær, fjern og parklys jordes gjennom en lang tynn ledning. Jeg laget separat jording til nærlyset med skikkelig tverrsnitt til rett under lykta. Har siden ikke hatt problemer, lysreleet går ikke varmt og jeg har merkbart bedre lys. Anbefales til alle med 9000 CS.
Hva skjer med infodisplayet inni bilen, evt hvis en pære går?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 nov 2005, 18:05

Hei, monterte lysforsterkersettet til biltema idag.

Før:
(Jord) Spenningstap fra batteri til pære: 0.2V
(Plussledning) Spenningstap fra batteri til pære: 0.7V
Totalt 0.9V spenningstap i ledningsnettet.

Etter:
(Jord) Spenningstap fra batteri til pære: 0V
(Plussledning) Spenningstap fra batteri til pære: 0.3V
Totalt 0.3V spenningstap i ledningsnettet.

PS. Målte bare på den lykten som står nærmest batterien (passasjerside), mulig det hadde vært større tap på andre siden...

Så nå sitter det 100W lamper i fronten 8)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 21 nov 2005, 09:30

Målingene ble gjort med 55W pærer.

Forresten, tross for nytt ladningssett og mindre spenningsfall så ble ikke lyset så fantastisk mye bedre.

Denne artikkelen forklarer hvorfor:
Biltema Mega Blue er omdøpt til Mega Bløff :D :D

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=19440

Noen tips på bra H4 pærer??
Akter å bytte ut "Mega Bløff" til noe som funker :lol:

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 21 nov 2005, 14:24

Macgeier - spørg på en tankstasjon om de kan skaffe Osram offroad pærer. Jeg har 80/100watts Osram Offroad, fantastisk lys! Og så på standard ledningsnettet. Min bil er en Saab 90 fra 1985

Svar