Mega Blue H4 100/90W, noen som har fors?kt?
Moderator: Moderatorer
Mega Blue H4 100/90W, noen som har forsøkt?
Bil 900T16 1990 modell.
Har kjøpt noen kraftige pærer, men er usikker på om jeg tør.
100W virker noe mye for de spinkle ledningene til frontlyktene...
Reflektorere fikser vel dett greit?
Noen som har forsøkt?
Har kjøpt noen kraftige pærer, men er usikker på om jeg tør.
100W virker noe mye for de spinkle ledningene til frontlyktene...
Reflektorere fikser vel dett greit?
Noen som har forsøkt?
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Mega Blue H4 100/90W, noen som har forsøkt?
hei...Macgeier skrev:Bil 900T16 1990 modell.
Har kjøpt noen kraftige pærer, men er usikker på om jeg tør.
100W virker noe mye for de spinkle ledningene til frontlyktene...
Reflektorere fikser vel dett greit?
Noen som har forsøkt?
kjørte med 100\90W pærer i min gamle 87mod og900 (samme front\lykter som du har...)
dette gikk fint med tanke på reflektorer, men jeg kjøpte ett "lysforsterkersett" på biltema.... kosta vel 180kr eller no å består av "nytt" ledningsnett til hovedlysa....
Og det ER Å ANDBEFALE!!!!!!!!!!!!!!
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Reflektorene er laget av plast med forkromming og den tåler ikke så mye. Men reflektorene eldes fort med standardpærer også, så hvorfor ikke kline til med skikkelig lys? Reflektorene er vesentlig dårligere allerede etter 100' km med 60/55W.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 458
- Registrert: 24 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N353
- Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
- Bil: 9-3
- Sted: Årnes
- Kontakt:
ohm's lov: I=P/U
100W/12V=8,33 A pr pære, dvs 16,33 A totalt,
55W/12V= 4,58 A pr pære, dvs 9,16 A totalt.
Altså 7,17 A mer enn det som er orginalt. Det er de tørre fakta.
100W/12V=8,33 A pr pære, dvs 16,33 A totalt,
55W/12V= 4,58 A pr pære, dvs 9,16 A totalt.
Altså 7,17 A mer enn det som er orginalt. Det er de tørre fakta.

Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Kan du si hvilket tverrsnitt en må ha på ledningene med 16,33 A? Det begynner å bli lenge siden fysikktimene. Og hvor stor sikring bør en ha, holder det med 20 A?'
Jeg har slitt litt med spenningen til lysene på min 9k CSE etter montering av Xenonkit. Når jeg koplet inn fjernlysene så døde et eller to nærlys og kom ikke på igjen. Etter litt forkning fant jeg at flaskehalsen lå i innstrømmen (30) til lysreleet, der var det en ledning med tverrsnitt 1,5 mm2 som forsynte nær og fjernlys, altså 4x55W = 220W. Og lysreleet er konstant varmt både med halogen og xenonpærer. Ikke rart at så mange CS må bytte hovedlysrele.
Løsningen er å trekke separat strøm til nærlysene med rele som styres av den orignale nærlysledningen (+). Jordingen bør også forsterkes da nær, fjern og parklys jordes gjennom en lang tynn ledning. Jeg laget separat jording til nærlyset med skikkelig tverrsnitt til rett under lykta. Har siden ikke hatt problemer, lysreleet går ikke varmt og jeg har merkbart bedre lys. Anbefales til alle med 9000 CS.
Jeg har slitt litt med spenningen til lysene på min 9k CSE etter montering av Xenonkit. Når jeg koplet inn fjernlysene så døde et eller to nærlys og kom ikke på igjen. Etter litt forkning fant jeg at flaskehalsen lå i innstrømmen (30) til lysreleet, der var det en ledning med tverrsnitt 1,5 mm2 som forsynte nær og fjernlys, altså 4x55W = 220W. Og lysreleet er konstant varmt både med halogen og xenonpærer. Ikke rart at så mange CS må bytte hovedlysrele.
Løsningen er å trekke separat strøm til nærlysene med rele som styres av den orignale nærlysledningen (+). Jordingen bør også forsterkes da nær, fjern og parklys jordes gjennom en lang tynn ledning. Jeg laget separat jording til nærlyset med skikkelig tverrsnitt til rett under lykta. Har siden ikke hatt problemer, lysreleet går ikke varmt og jeg har merkbart bedre lys. Anbefales til alle med 9000 CS.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Lange ledninger må kompanseres med stort tversnitt.
Har ikke målt, men regner med at det er stort spenningstap i de orginale ledningene. En annen svakhet er plastkonnetorene til pæra, har sett at disse har tendens til å smelte..
Før jeg monterer 100W så har jeg etter tips kjøpt:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=75847
Her er det større tverrsnitt og og viktig korte ledninger fordi det kobles direkte fra batteri til lampene, og nærmeste jordpunkt. Enkelt å montere da den ene orginale pærekontakt plugges i som styresignal til releene som medfølger i settet
Kommer tilbake med info når jeg får tid til å koble.
Har ikke målt, men regner med at det er stort spenningstap i de orginale ledningene. En annen svakhet er plastkonnetorene til pæra, har sett at disse har tendens til å smelte..
Før jeg monterer 100W så har jeg etter tips kjøpt:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=75847
Her er det større tverrsnitt og og viktig korte ledninger fordi det kobles direkte fra batteri til lampene, og nærmeste jordpunkt. Enkelt å montere da den ene orginale pærekontakt plugges i som styresignal til releene som medfølger i settet

Kommer tilbake med info når jeg får tid til å koble.
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 262
- Registrert: 11 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 2253
- Navn: Bernt
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Her er en litt eldre test av H4 pærer (ikke 100w):
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 88,00.html
"Men även om man kör omkring i en bil med vanliga H4-glödlampor går det att uppnå ett hyggligt bra ljus i nattmörkret. Fast då gäller det att välja rätt H4-lampa. De sämsta glödlamporna ger faktiskt bara halva ljusstyrkan, jämfört med de bästa!"
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 88,00.html
"Men även om man kör omkring i en bil med vanliga H4-glödlampor går det att uppnå ett hyggligt bra ljus i nattmörkret. Fast då gäller det att välja rätt H4-lampa. De sämsta glödlamporna ger faktiskt bara halva ljusstyrkan, jämfört med de bästa!"
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Hva skjer med infodisplayet inni bilen, evt hvis en pære går?Trond N47 skrev:Løsningen er å trekke separat strøm til nærlysene med rele som styres av den orignale nærlysledningen (+). Jordingen bør også forsterkes da nær, fjern og parklys jordes gjennom en lang tynn ledning. Jeg laget separat jording til nærlyset med skikkelig tverrsnitt til rett under lykta. Har siden ikke hatt problemer, lysreleet går ikke varmt og jeg har merkbart bedre lys. Anbefales til alle med 9000 CS.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Hei, monterte lysforsterkersettet til biltema idag.
Før:
(Jord) Spenningstap fra batteri til pære: 0.2V
(Plussledning) Spenningstap fra batteri til pære: 0.7V
Totalt 0.9V spenningstap i ledningsnettet.
Etter:
(Jord) Spenningstap fra batteri til pære: 0V
(Plussledning) Spenningstap fra batteri til pære: 0.3V
Totalt 0.3V spenningstap i ledningsnettet.
PS. Målte bare på den lykten som står nærmest batterien (passasjerside), mulig det hadde vært større tap på andre siden...
Så nå sitter det 100W lamper i fronten
Før:
(Jord) Spenningstap fra batteri til pære: 0.2V
(Plussledning) Spenningstap fra batteri til pære: 0.7V
Totalt 0.9V spenningstap i ledningsnettet.
Etter:
(Jord) Spenningstap fra batteri til pære: 0V
(Plussledning) Spenningstap fra batteri til pære: 0.3V
Totalt 0.3V spenningstap i ledningsnettet.
PS. Målte bare på den lykten som står nærmest batterien (passasjerside), mulig det hadde vært større tap på andre siden...
Så nå sitter det 100W lamper i fronten

Målingene ble gjort med 55W pærer.
Forresten, tross for nytt ladningssett og mindre spenningsfall så ble ikke lyset så fantastisk mye bedre.
Denne artikkelen forklarer hvorfor:
Biltema Mega Blue er omdøpt til Mega Bløff
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=19440
Noen tips på bra H4 pærer??
Akter å bytte ut "Mega Bløff" til noe som funker
Forresten, tross for nytt ladningssett og mindre spenningsfall så ble ikke lyset så fantastisk mye bedre.
Denne artikkelen forklarer hvorfor:
Biltema Mega Blue er omdøpt til Mega Bløff


http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=19440
Noen tips på bra H4 pærer??
Akter å bytte ut "Mega Bløff" til noe som funker
