Ladetrykksproblem og900t16 m 9000Di/apc

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Ladetrykksproblem og900t16 m 9000Di/apc

Legg inn av turboTruls N263 » 10 nov 2005, 16:44

Sliter med å få opp ladetrykket på 900 min. Den peaker på 0,7 for så og og ligge seg fint ned på 0,4 i trykk. Har satt systemet opp mot ISAT uten og finne noen som helst feil. Har nylig byttet Trykkgiver da den var deffekt. Grunntrykket er justert til 0,35 som den skal ha. Har også prøvd med annen solenoide uten hell. Har også prøvd DI testkasset. Har 2,8bar i grunntrykk på bensin. Får heller ingen feilmelding om feil blandingsforhold fra lh(som jeg gjorde da trykkgiveren var gåen) Noen som har en annelse om hva som kan være galt?
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 10 nov 2005, 16:54

Juster grunntrykket til 0,45 istedet du, sånn som det skal :wink:
Så får du se om det hjelper.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 nov 2005, 17:33

Det er nok luftproblem som er tingen.
Få justert grunnladetrykket til 0.45, og sjekk vaccumslangar.
Har du evt. målt vaccumet?
Minne meg også litt om symptona eg hadde når luftslangen til avlastningsventilen var i ulage. I tilegg rauk det svart når eg fikk ladetrykk, men sansynlig pga for lite luft.

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

ladetrykksproblem

Legg inn av turboTruls N263 » 10 nov 2005, 18:51

Har halt nye samco silikon vacumslanger m 2,5mm vegg. Samtlige vacumslanger er stripset også. Så tror nok ikke feilen ligger der. Leste i Di/apc boken at grunntrykket på 9000t16 di/apc m-kat skal ha 0,35 i grunntrykk. Men er ikke i gr.trk problemet ligger. Har prøvd m alt fra 0,2-0,8bar i grunntrykk uten noe forandring m solenoide inn/utkoblet. Alle slanger inn og ut av solenoide er også i henhold til boken. Kjører m åpen dump Valve om det har noen betydning oppi dette. Har kjørt m åpen dump på lh 2,2 i alle år uten problemer. Vet ikke om åpen dump har noen innvirkning på lh 2,4 og di/apc systemet? (går som en klokke på tomgang ihvertfall og har fin senking av turtall etter pådrag) Er heller ikke noe susing under dashen eller i motor rom som tyder på vacumlekkasje.
Ingen ulumsk røyk eller lukt av eksos heller.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 12 nov 2005, 13:31

Jeg ville satt tilbake den orginale avlastingsventilen, så er du helt sikker på at det er den åpne dumpen som ikke skaper krøll... :wink:

De har en veldig fin tråd på svenskeforumet om åpen kontra orginal dump på biler m LMM : http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 :)
Saab 9000 CSE

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 13 nov 2005, 05:51

Kristian N70 skrev:Juster grunntrykket til 0,45 istedet du, sånn som det skal :wink:
Så får du se om det hjelper.
Hmmm, Er det kanje forskjell på bensintrykk og turbotrykk???? Ja det var det sist jeg kikket etter i bøker..... :twisted:
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 13 nov 2005, 12:42

Tror Kristan mente 0,45 bar i grunnladetrykk, ikke bensintrykk... :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 13 nov 2005, 13:40

SaabcabN370 skrev:Tror Kristan mente 0,45 bar i grunnladetrykk, ikke bensintrykk... :wink:
Jupp! :wink:
Burde vel ikke vært så vrient å forstå??
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 nov 2005, 14:09

Se på tidspunktet TGM skrev innlegget..... Det forklarer det meste :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 13 nov 2005, 14:20

:lol:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 nov 2005, 21:15

Hehe, noen var på fylla i går... :lol:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 13 nov 2005, 22:45

Stemmer det ja 8)
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Svar