bensindamp av motorn?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

bensindamp av motorn?

Legg inn av Runar N403 » 30 nov 2005, 22:30

Tror lignende spm har vært oppe før,
I dag når jeg bytta olje, skjedde det noe jeg ikke har sett før.
Først skrudde jeg ut bunnpluggen, og mens det rant olje skrudde jeg av lokket/peilepinnen. Det kom noe damp opp derfra som lukta ca som bensin. sto å dampa ei stund, å så var det stopp.
Hva kan dette være?

9000t '88

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 30 nov 2005, 22:41

hmmmm, sånn lukta det rett før bilen min eksploderte. Hadde for høyt bensintrykk på min. Ble bensin i oljen, og en dag, pang og svisj, utbrent. Bye bye saab
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 nov 2005, 23:28

Den enda väg för bensin att komma åt oljan är att den "rinner" ner mellan kolv och cylindervägg.
Checka kompresion så den är lik på alla cylindrar.
Men det finns ett säkrare sätt att få veta om det läcker för mycket, det kallas "leak down".
Det är inte alla verkstäder som kan göra det, men dom flesta som driver med tuning bör ha utstyr för det.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 30 nov 2005, 23:42

tar et verksted mye for å sjekke kompresjon ?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 nov 2005, 23:45

Det är en ganska enkel test, så det borde inte kosta mycket oavsett.
Annars kostar en kopresionstester inte så mycket på biltema eller någon annan som säljer bilrekvisita...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 01 des 2005, 00:03

ok, bra... ! og hvordan er det med eksplosjonsfaren?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 01 des 2005, 00:06

Skift olja!
Bensin ödelägger oljan i förtid!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 01 des 2005, 00:33

Yes.. nettopp det jeg gjorde i dag :) Får vel sjekke om det damper noe mer innimellom da.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 01 des 2005, 10:04

Runar N403 skrev:ok, bra... ! og hvordan er det med eksplosjonsfaren?
Nå var bilen min litt tungstartet og gikk urent på lavt turtall, uten turbotrykk. Sikkert derfor den fylte så mye bensin i oljen. Forøvrig forutsetter vel at det kommer oksygen ned i det hele. Vil tro at oppstarten som på min er det farligste, etter at bilen har stått stille en stund og sugd ned ny kald luft i bunnpanna. Når det først eksploderer så spruter brennende olje ut over alt. Det er vel den berømte eksplosjonstrekanten som bestemmer. Luft brennstoff og varme. Er alt tilgjengelig så kan det vel skje.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 04 des 2005, 22:49

Hmm, har ikke sett noe av den bensin dampen, men det lukter jo fortsatt bensin av olja. Og jeg liker det dårlig..
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar