bensindamp av motorn?
Moderator: Moderatorer
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
bensindamp av motorn?
Tror lignende spm har vært oppe før,
I dag når jeg bytta olje, skjedde det noe jeg ikke har sett før.
Først skrudde jeg ut bunnpluggen, og mens det rant olje skrudde jeg av lokket/peilepinnen. Det kom noe damp opp derfra som lukta ca som bensin. sto å dampa ei stund, å så var det stopp.
Hva kan dette være?
9000t '88
Runar
I dag når jeg bytta olje, skjedde det noe jeg ikke har sett før.
Først skrudde jeg ut bunnpluggen, og mens det rant olje skrudde jeg av lokket/peilepinnen. Det kom noe damp opp derfra som lukta ca som bensin. sto å dampa ei stund, å så var det stopp.
Hva kan dette være?
9000t '88
Runar
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Den enda väg för bensin att komma åt oljan är att den "rinner" ner mellan kolv och cylindervägg.
Checka kompresion så den är lik på alla cylindrar.
Men det finns ett säkrare sätt att få veta om det läcker för mycket, det kallas "leak down".
Det är inte alla verkstäder som kan göra det, men dom flesta som driver med tuning bör ha utstyr för det.
Mvh Anders
Checka kompresion så den är lik på alla cylindrar.
Men det finns ett säkrare sätt att få veta om det läcker för mycket, det kallas "leak down".
Det är inte alla verkstäder som kan göra det, men dom flesta som driver med tuning bör ha utstyr för det.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!

- Runar N403
- 1,5 bar
- Saab900STCR
- MAX BOOST
Det är en ganska enkel test, så det borde inte kosta mycket oavsett.
Annars kostar en kopresionstester inte så mycket på biltema eller någon annan som säljer bilrekvisita...
Mvh Anders
Annars kostar en kopresionstester inte så mycket på biltema eller någon annan som säljer bilrekvisita...
Mvh Anders
Anders N652

- Runar N403
- 1,5 bar
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Runar N403
- 1,5 bar
Nå var bilen min litt tungstartet og gikk urent på lavt turtall, uten turbotrykk. Sikkert derfor den fylte så mye bensin i oljen. Forøvrig forutsetter vel at det kommer oksygen ned i det hele. Vil tro at oppstarten som på min er det farligste, etter at bilen har stått stille en stund og sugd ned ny kald luft i bunnpanna. Når det først eksploderer så spruter brennende olje ut over alt. Det er vel den berømte eksplosjonstrekanten som bestemmer. Luft brennstoff og varme. Er alt tilgjengelig så kan det vel skje.Runar N403 skrev:ok, bra... ! og hvordan er det med eksplosjonsfaren?
2002 9-5 Aero automat
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten