bilen "d?r" med en gang! 900i -88

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 nov 2005, 14:50

Har bare dårlige erfaringer med K-jet...

Ved småkjøring blir pluggene våte, med min måtte det varmkjøres ordentlig, samt "utblåsning" på motorvei ofte.

Evt rengjøre plugger flere ganger i uken... :D

Litt dårlig turbo som lekker olje kan virke som dårlige stempelringer...

Sett inn Lh 2.2 så er du kvitt problemet for alltid!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 nov 2005, 14:56

takker for svar! men hvem sa turbo? :) :oops:
og bare fortsett og komme med tips, for jeg vil til bunns i dette!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 nov 2005, 15:58

Skjæveland N396 skrev:takker for svar! men hvem sa turbo? :) :oops:
og bare fortsett og komme med tips, for jeg vil til bunns i dette!
Sorry, bare et velment råd... :wink:

Finnes de som har gjordt den feilen før, noen turboer lekker litt olje.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 nov 2005, 16:00

ingen problem Petter, jeg er glad for alle som gidder å komme med råd/innspill :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 des 2005, 11:57

i går skjedde det igjen! :evil: denne gangen skjedde det på bare noen få dager.. skulle starte bilen i går, og så ville den ikke svive.. den sviver bare litt med en gang, men ikke rent, og etter kort tid kveles den. og det rare er at hver gang har bilen vært helt som vanlig, til jeg setter den fra meg! først når jeg skal starte igjen skal den plutselig være vrien.. jeg skjønner INGENTING! kanskje det er på tide med en kompresjonstest :? noen som har noen andre tips, som er enklere å sjekke?

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 01 des 2005, 13:51

Skjæveland N396 skrev:i går skjedde det igjen! :evil: denne gangen skjedde det på bare noen få dager.. skulle starte bilen i går, og så ville den ikke svive.. den sviver bare litt med en gang, men ikke rent, og etter kort tid kveles den. og det rare er at hver gang har bilen vært helt som vanlig, til jeg setter den fra meg! først når jeg skal starte igjen skal den plutselig være vrien.. jeg skjønner INGENTING! kanskje det er på tide med en kompresjonstest :? noen som har noen andre tips, som er enklere å sjekke?
ehhm, kan tenke meg at en tett katalysator kan volde en del problemer av denne typen. Kan også hende den får for mye bensin enten gjennom den blå kallstartsanordningen eller gjennom for høyt bensintrykk. Vet ikke om bilen din har lambdasonde, isåfall kan jo den også sjekkes.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 des 2005, 14:03

den har verken katalysator eller lambasonde, såvidt meg bekjent.. :)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 01 des 2005, 14:06

Skjæveland N396 skrev:den har verken katalysator eller lambasonde, såvidt meg bekjent.. :)
Katalysator kom vel ikke før i 1989.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 des 2005, 14:13

White-N146 skrev:Katalysator kom vel ikke før i 1989.
det stemmer :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 des 2005, 12:40

jeg kan også legge til at når jeg kjører, så blir motoren aldri særlig varm.. nåla stiger ikke lenger opp enn ca 3mm over streken.. og før pleide den ligge omtrent vannrett når jeg hadde kjørt en stund..! og i starten når jeg kjører, så drar bilen nesten ikke i det hele når turtallet passerer 3000 rpm. dette pleier ordne seg når jeg har kjørt litt mer enn 10minutter.
og det siste er at når jeg bremser på giren(eller bare slipper gassen rolig ut) og har en litt høyt gir, f.eks. 4.gir i 50km/h så begynner bilen å hoppe veldig! nesten som kengurubensin! :P

kanskje dette sier dere noe?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 03 des 2005, 14:22

Skjæveland N396 skrev:jeg kan også legge til at når jeg kjører, så blir motoren aldri særlig varm.. nåla stiger ikke lenger opp enn ca 3mm over streken.. og før pleide den ligge omtrent vannrett når jeg hadde kjørt en stund..! og i starten når jeg kjører, så drar bilen nesten ikke i det hele når turtallet passerer 3000 rpm. dette pleier ordne seg når jeg har kjørt litt mer enn 10minutter.
og det siste er at når jeg bremser på giren(eller bare slipper gassen rolig ut) og har en litt høyt gir, f.eks. 4.gir i 50km/h så begynner bilen å hoppe veldig! nesten som kengurubensin! :P

kanskje dette sier dere noe?

Bytt termostat.... K-Jet har en styring som sitter i thermostathuset... denne kan skape en del kødd hvis termostaten er gåen....

Tror problemene dine forsvinner hvis du bytter termostat.... (90%sikker)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 des 2005, 14:52

jeg byttet nettopp.. (riktignok tok jeg bare og prøvde med en annen brukt en..) men så er det bare et år siden jeg satte i en ny en :? jaja, det skader vel ikke å prøve med en helt ny! :) men har du lest resten av tråden? for termostaten kan vel ikke forklare hvordan pluggene mine blir sorte og lukter veldig bensin på bare noen få dager.. så mye at bilen faktisk ikke vil svive! :roll: eller?
men takk for svar..!

bare kom med andre ideer også, dersom noen har noen!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 03 des 2005, 16:45

Skjæveland N396 skrev: for termostaten kan vel ikke forklare hvordan pluggene mine blir sorte og lukter veldig bensin på bare noen få dager.. så mye at bilen faktisk ikke vil svive! :roll: eller?
men takk for svar..!

bare kom med andre ideer også, dersom noen har noen!


Er akkurat d den kan...

for den føleren som sitter i termostathuset er den som styrer bensinmengda i forhold til motorens temperatur....

Så hvis thermostaten står åpen hele tiden og slipper kjølevann igjennom så vil kjølevannet ikke ligge på normal-temp ut av motoren(ca 90grader.)
Hvis termostaten står åpen så vil kjølevannet kansje bare ha 50 grader ut av motoren selv om forholda inne i motoren er de samme som hvis kjølevannstempen er 90 grader ut...


Dvs:

fungerendes thermostat: Kjølevann ut av motor ca90 grader
+Motorens "innvendige temp" er normal
=Riktig mengde bensin


Def Thermostat: Kjølevann ut av motor ca 50 grader
+ Motorens "innvendige temp" er nesten normal
= For mye bensin.....


Håper du skjønner noe av d jg prøva å skrive her...

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 des 2005, 08:21

Prøvd å justere ned bensinmengden på luftmengdemåleren. Ganske enkelt med en litt lang unbrakonøkkel. Kan jo hende ting har blitt litt slitt, akkurat som en forgasser, og derfor trenger å justeres litt. Jeg justerte nå med hell min. Bare å prøve seg fram. Bare skru krana litt etter litt igjen for å redusere bensinmengden.
2002 9-5 Aero automat

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 04 des 2005, 10:36

ut218 skrev:Prøvd å justere ned bensinmengden på luftmengdemåleren. Ganske enkelt med en litt lang unbrakonøkkel. Kan jo hende ting har blitt litt slitt, akkurat som en forgasser, og derfor trenger å justeres litt. Jeg justerte nå med hell min. Bare å prøve seg fram. Bare skru krana litt etter litt igjen for å redusere bensinmengden.
Er vel rimelig vanskelig å grovjustere det på k-jetten ? Med tanke på avgassene og slikt ved neste PKK . Eller ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar