Tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk, hjelp?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk, hjelp?

Legg inn av el_duch N323 » 03 des 2005, 19:43

Her er senarioet.

Dette er en turbomotor 16v fra -86
Kunne fint kjøre med 1 til 1,2 i ladetrykk før overhaling.
Litt sleten motor (lakk ojle her og der).
Overhalte motoren, skiftet slitedeler, (stempelringer,veiv og rammelager).
Nå er det tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk. Har byttet dyser,bensinpumpe, fordeler, filter (luft, bensin) tenningsdeler.
Tenningen er justert opp/ned uten resultat. (fordeleren fungerer) Kammen er riktig justert.
Er det noe jeg ikke har tenkt på, kom med forslag.....

På forhånd takk

Svein
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 des 2005, 21:50

Er du 100% sikker på at kjedet sitter der det skal? Kan være at den sitter en tann feil. Da blir det kluss. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 03 des 2005, 23:46

Planslipte du toppen?
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk, hjelp?

Legg inn av Pål N526 » 04 des 2005, 00:00

el_duch skrev:Her er senarioet.

Dette er en turbomotor 16v fra -86
Kunne fint kjøre med 1 til 1,2 i ladetrykk før overhaling.
Litt sleten motor (lakk ojle her og der).
Overhalte motoren, skiftet slitedeler, (stempelringer,veiv og rammelager).
Nå er det tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk. Har byttet dyser,bensinpumpe, fordeler, filter (luft, bensin) tenningsdeler.
Tenningen er justert opp/ned uten resultat. (fordeleren fungerer) Kammen er riktig justert.
Er det noe jeg ikke har tenkt på, kom med forslag.....

På forhånd takk

Svein
Godt spørsmål'ert:P Kan du utdype deg hvilke tendingsdeler du har bytta? i detalj? mulig at du ikke får nokk kom under ladetrykk, sikker på at det er tendingsbank du får? kan jo være noe med apc, at den "føler" overtrykk og kutter dysene?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk, hjelp?

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 des 2005, 02:50

el_duch skrev:Her er senarioet.

Dette er en turbomotor 16v fra -86
Kunne fint kjøre med 1 til 1,2 i ladetrykk før overhaling.
Litt sleten motor (lakk ojle her og der).
Overhalte motoren, skiftet slitedeler, (stempelringer,veiv og rammelager).
Nå er det tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk. Har byttet dyser,bensinpumpe, fordeler, filter (luft, bensin) tenningsdeler.
Tenningen er justert opp/ned uten resultat. (fordeleren fungerer) Kammen er riktig justert.
Er det noe jeg ikke har tenkt på, kom med forslag.....

På forhånd takk

Svein
hei...

har du APC på bilen din?

I så tilfellet... Kutter den ladetrykket ved 0,5 bar pga at bankesensoren "hører" bank? Gjør den det så ville jeg sjekka ledningen\kablene til bankesensoren og\eller momentet til bankesensoren, er det en skade\flenge på støyisolasjonen til ledningene titil bankesensoren kan dette skape kødd....

hvis ikke så ville jeg holde en knapp på at en av kammene står en tann feil...

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 des 2005, 07:56

Feil varmeverdi på plugger kan også gi tidlig banking. Har du gjort noe med toppen? Får bilen for mager blanding. Falsk luft ett eller annet sted?
2002 9-5 Aero automat

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av el_duch N323 » 04 des 2005, 14:19

Takk for svar så langt.

Kamkjeden er dobbeltsjekket og står riktig på tennene.
Toppen er ikke planslipt, var ikke skjev.
APCen er ikke koblet inn MV. er koblet ut.
Når det gjelder tenningsdeler er det byttet kabler,lokk,rotor, plugger(med riktig verdi, denso q22pr-u).
Har ikke funnet noe luftlekkasje ennå.
Har kjørt komp. test på motoren (de ligger på det samme alle fire)
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 des 2005, 15:24

prøv å koble til apc og shekk om den senser banking..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 des 2005, 17:43

Denso plugger??? Har du kjørt med det før? Saabene er sære på plugger og vil aller helst ha NGK
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 des 2005, 18:34

Finnes det forskjelling tykkelse på toppakningene. De varierte jo endel på ting og tang på de første årsmodellene av t16. Kan jo være toppakningene er forandret på også. At noen er tynnere. :o .
Kan hende du får for lite bensin. Er det ikke en sånn ekstra tilførselssak når turboen gir trykk.
2002 9-5 Aero automat

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 04 des 2005, 18:52

Jeg prøvde Denso plugger en gang , det funket mindre bra !! Utrolig hva plugger gjør :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 des 2005, 07:38

Jeg har kjørt på denso plugger på 9000i og det funket meget bra.. Er platinum plugger på den jeg har nå..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 des 2005, 07:47

det er nok ikke pluggene skal du se:P men ta å prøv med andre plugger for all del:P det kan jo være at lmm har feile verdier, eller så har du glemt noe luft... gå over ALLE hull i innsugen.. shekk om det er tett under innsuget, på den eksos mikser enheten.. det er også en del hull på selveste spjeldhuset.. gå over alle disse.. alle vacumslanger MÅ være tett.. det er det også en del av på innsuget.. så har du en tykk vacumslange som går til bremsekrafthuset.. når bilen står på tomgang. HVA er VACUMET på bilen da?? det skal ligge nedi -0.6~-0,8
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 jan 2006, 17:25

hva er status?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av el_duch N323 » 20 jan 2006, 13:25

Ingen forbedring når det gjelder status. Fremdeles tenningbank ved 0.6 bar.
Målte lambda verdien, den ligger på 0.6 - 0.7 volt som skulle tilsi at den får greit nok med bensin. Tenningsbanken forsvant når jeg fyllte på med 98 bensin. Men en t16 skal klare å gå med 95 bensin uten problemer.
Flere tips angående tenningbanken?
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Svar