Hvor varm skal motoren bli p? 9000 under kj?ring?
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Hvor varm skal motoren bli på 9000 under kjøring?
Jeg holder enda på å jobbe med bilkunnskapene mine, og lurer på hvor varm motoren egentlig skal være under kjøring.
Selv om jeg kjører langtur (10-15 mil), så går temperaturmåleren i bilen bare maks en fjerdedel opp på skalen, men hvis jeg lar den gå på tomgang i 10 minutter stabiliserer den seg midt på. Det er der jeg er vant til at den ligger på tidligere biler jeg har kjørt. er det noe feil med termostaten, eller skal det være sånn?
Selv om jeg kjører langtur (10-15 mil), så går temperaturmåleren i bilen bare maks en fjerdedel opp på skalen, men hvis jeg lar den gå på tomgang i 10 minutter stabiliserer den seg midt på. Det er der jeg er vant til at den ligger på tidligere biler jeg har kjørt. er det noe feil med termostaten, eller skal det være sånn?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
jeg har samme målinger på bilen min, og her er det ca -4 i dag tror jeg.. så lenge du kjører, så er det jo ikke rart at vannet kjøles ned i radiatoren.. det er jo bare positivt, men det kan være dårlig kontakt, som skaper mere motstand en normalt osv osv... prøv å rens, eller rett og slett bytt hele termostaten
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Sånn er min 9000 å, sånn var den gammle jeg hadde å, nok varme i varme apparatet under kjøring ikke noe problem det men den er ikke opp på norm på måleren, men står jeg still litt så er den der etter en stund, skal det ikke være sånn?? det trodde jeg 

9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
Viktig at den kommer riktig vei:) pila på termostaten skal peke opp.. eller var det ned? hvis den peker feil lekker den ihvertfall. Ganske ufyselig med kjølevæske på hendene når det er maange minusgrader, vind og mørketid..Batman skrev:Jeg hadde samme problemet på min 9000, og det var termostaten som var gåen, å bytte den løste det ganske greit. Spør oddi om hvor morsomt det var å bytte den

Men altså, bytter man termostaten og gjør ting riktig første gang, tar det ikke lang tid.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
er et lite hull på termostaten og det skal peke opp. 

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189