Hvor varm skal motoren bli p? 9000 under kj?ring?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Hvor varm skal motoren bli på 9000 under kjøring?

Legg inn av frankrp » 09 des 2005, 08:43

Jeg holder enda på å jobbe med bilkunnskapene mine, og lurer på hvor varm motoren egentlig skal være under kjøring.

Selv om jeg kjører langtur (10-15 mil), så går temperaturmåleren i bilen bare maks en fjerdedel opp på skalen, men hvis jeg lar den gå på tomgang i 10 minutter stabiliserer den seg midt på. Det er der jeg er vant til at den ligger på tidligere biler jeg har kjørt. er det noe feil med termostaten, eller skal det være sånn?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 09 des 2005, 08:53

Den skal ligge midt på uansett kjøring, under tomgang over lengre tid kan den gå 3/4 opp, men da skal den termostatstyrte viften slå inn og kjøle den til halvparten igjen..

Kan være termostaten din som er gåen, ja^^

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 09 des 2005, 09:08

både føleren på motoren og dashbordet ditt kan være feilkilde.

(og termostaten sef)

mål tempen i vannet med eksternt måleutstyr, da får du svar!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 09 des 2005, 09:47

Tusen takk for kjappe tilbakemeldinger!

Hva skal temperaturen ligge på i kjølevæska? Hvor finner jeg termostaten, og er det vanskelig å skifte den for en amatør? Jeg ser de er billige på speedparts, men trenger jeg 82 eller 89 grader?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 09 des 2005, 09:59

på høyre siden av toppen, mot masterpumpa til bremsene.

Enkel sak, litt trangt bare...

89 er vel ok, stort sett vinter hele året i norge...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 des 2005, 10:05

jeg har samme målinger på bilen min, og her er det ca -4 i dag tror jeg.. så lenge du kjører, så er det jo ikke rart at vannet kjøles ned i radiatoren.. det er jo bare positivt, men det kan være dårlig kontakt, som skaper mere motstand en normalt osv osv... prøv å rens, eller rett og slett bytt hele termostaten
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Batman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 01 okt 2003, 01:00
Kontakt:

Legg inn av Batman » 09 des 2005, 13:53

Jeg hadde samme problemet på min 9000, og det var termostaten som var gåen, å bytte den løste det ganske greit. Spør oddi om hvor morsomt det var å bytte den ;)

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 09 des 2005, 16:54

Sånn er min 9000 å, sånn var den gammle jeg hadde å, nok varme i varme apparatet under kjøring ikke noe problem det men den er ikke opp på norm på måleren, men står jeg still litt så er den der etter en stund, skal det ikke være sånn?? det trodde jeg :?
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 09 des 2005, 17:03

Batman skrev:Jeg hadde samme problemet på min 9000, og det var termostaten som var gåen, å bytte den løste det ganske greit. Spør oddi om hvor morsomt det var å bytte den ;)
Viktig at den kommer riktig vei:) pila på termostaten skal peke opp.. eller var det ned? hvis den peker feil lekker den ihvertfall. Ganske ufyselig med kjølevæske på hendene når det er maange minusgrader, vind og mørketid..:)
Men altså, bytter man termostaten og gjør ting riktig første gang, tar det ikke lang tid.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 09 des 2005, 17:16

er et lite hull på termostaten og det skal peke opp. :wink:
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Svar