Lavere tomgang ved - grader

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Lavere tomgang ved - grader

Legg inn av Ottar N398 » 19 des 2005, 16:37

Vel nå har kulda ankommet vestlandet.. Dette førte til en noe snål tomgang :?
Tidligere har den vert relativt stabil på +- 1 men nå når kulda kom så sank den sånn plutselig til ca 0,7

Noen som har en formening om hva dette kan være?
evig takknemlig for svar :worship:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 19 des 2005, 17:53

Husker ikke i farta , men mener det har noe med k-jetten å gjøre ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 19 des 2005, 17:57

festlig sak den der k-jet'en :?

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 19 des 2005, 19:24

Festlig k-jet!!!
Etter å ha hatt problemer med kaldstarten på min 88 900i leeeenge, og utallige besøk på verksted så bytta e like greit hele driten!
Lenge leve T16!!!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 19 des 2005, 22:16

:roll: Og jeg som nettop fikk putta inn turbo #-o
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 19 des 2005, 23:02

Jaja...
Lykke til! Det går sikkert an å fikse, men jeg hadde mer lyst på T16 enn å brukt tid og penger på 8v 8)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 des 2005, 23:44

pappa oppdaga en feil på noe sånnt kaldstarts sytemer på sin 82 modell.. saab hadde gjort ting på en litt for tungvindt måte å var veldig ustabil på tomgang.. jeg skal høre med han om han har noe info om det.. du kan jo starte med å se om alle vacumslanger er tette osv.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 des 2005, 16:22

Snakka med pappa i stad, og han sa følgende: Den derre sensoren som sitter på innsuget å sense motortempen, den hadde de greid å sette eller FEILprodusert eller brukt FEIL giver, slik at ledningene ikke var der de skulle være.. dette var på en 1982 model saab 900 turbo 8v. så derfor "bypassa" saab dette ved å koble opp noe xtra og modda kaldstarten, slik at dette problemet skulle forsvinne..
Det er snakk om en sånn giver som det er 3 kontaktpunkter på...
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 20 des 2005, 20:16

Hvis biler med k-jetronic plutselig ikke vil starte en gang, så ville jeg skjekka at den som bestemmer blandingsforholdet i k-jet går fritt. Når jeg hadde 8v, så måtte jeg ta den fra hverandre og slipe emd sandpapir for at den skulle gå lettere.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 des 2005, 21:09

alex_ander3@hotmail.com skrev:Hvis biler med k-jetronic plutselig ikke vil starte en gang, så ville jeg skjekka at den som bestemmer blandingsforholdet i k-jet går fritt. Når jeg hadde 8v, så måtte jeg ta den fra hverandre og slipe emd sandpapir for at den skulle gå lettere.
Jeg snakker om his dette er over lengere tid, og har vært slik alltid..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar