Flytte LMM??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Flytte LMM??

Legg inn av Griffin N430 » 22 des 2005, 23:37

Surfet litt rundt og kommer over denne plasseringa av LMM.
http://www.garaget.org/?car=3144&image=76908

Han har åpen dumpventil og det funker med LMM, men han har flyttet den på trykksida etter turboen.
Funker det perfekt, slik at man kan sette luftfilteret rett på turboen og LMM på trykksida og i tillegg få åpen dump til å fungere?? Noen som vet det? :?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 23 des 2005, 02:23

jeg ville ha blitt litt bekymra for trådene i lmm da, og jeg har tenkt på det samme, men aldri sotte ideèn i kraft..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Flytte LMM??

Legg inn av Surbotaab N369 » 23 des 2005, 10:51

Griffin N430 skrev:Surfet litt rundt og kommer over denne plasseringa av LMM.
http://www.garaget.org/?car=3144&image=76908

Han har åpen dumpventil og det funker med LMM, men han har flyttet den på trykksida etter turboen.
Funker det perfekt, slik at man kan sette luftfilteret rett på turboen og LMM på trykksida og i tillegg få åpen dump til å fungere?? Noen som vet det? :?
hei...


det gj ragerer på er at LMM vil vel måle feil da? for den komprimerte lufta har vel ikke endra "spesifikk varmekapasitet" (dvs at LMM måler opp for lite luft?)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 des 2005, 11:13

Surbotaab N369 skrev:det gj ragerer på er at LMM vil vel måle feil da?
Tja vil nok det, ihvertfall pga tempraturen på den komprimerte lufta. LMM etterstreber jo å holde konstant tempratur på tråden inni LMM og måler luftens masse på den måten. Men det finnes jo turbokonverterte BMW som bruker LMM etter turboen. En annen ting er at den tynne platinatråden inni LMM neppe tåler en liten oljelekk fra ex turbo eller veivhusventilasjon. Tror også at ex BMW bruker en luftmengdemåler (en klaff a la k-jet) og ikke en luftmassemåler (tråd)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 24 des 2005, 06:47

Tror ikkje du vil ha problem med å ha lmm på trykksida etter turbo. Greit nok det at lufta er varmare her enn på sugesida, men vitsen med lmm i forhold til mengdemåler, er jo at det skal bli rett målt uansett lufttemperatur. Lmm måler ikkje mengde luft, men masse (kg), som varierer etter temperatur.....
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 26 des 2005, 11:53

Hmmmm......Han som eier den 9000`n sier jo at bilen fungerer perfekt med dette oppsettet. Hva hadde skjedd hvis LMM virkelig hadde målt feil mengde luft pga. varmen i den komprimerte lufta, som noen av dere sier? Da hadde vel bilen fått for lite bensin slik at den hadde fått tenningsbank?? :?

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 26 des 2005, 18:56

E ha hørt at en til og med får bedre respons, da lmm reagerer fortere (itte spør åffer...). Har det fra en som satte trubo på asconaen sin, og prøvde ut begge oppsett, dog med turboinnsprut da....
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 26 des 2005, 20:07

så ikke så dumt ut den der, skal jo fungere fint i teorien og det funker jo og siden svensken har den. fikk litt lyst å prøve.. kan jo ha dumpert da;)
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 27 des 2005, 20:21

har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 28 des 2005, 00:56

ut218 skrev:har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
Ja, men det er den eneste friheten man har til å dumpe ut ALL lufta :roll:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 28 des 2005, 02:21

Datapaal N526 skrev:
ut218 skrev:har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
Ja, men det er den eneste friheten man har til å dumpe ut ALL lufta :roll:
Er flere jeg kjenner som kjører med/har kjørt med åpen dump og LMM. Bilen går vel bare litt feitere.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 28 des 2005, 03:26

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Datapaal N526 skrev:
ut218 skrev:har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
Ja, men det er den eneste friheten man har til å dumpe ut ALL lufta :roll:
Er flere jeg kjenner som kjører med/har kjørt med åpen dump og LMM. Bilen går vel bare litt feitere.
jeg har prøvd å plugga igjenn hullet som er rett før turbo og latt ALL lufta i fra dumpen gått i friluft.. da stoppa bare bilen, å ville så vidt gå.. Lh 2.2
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar