Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 22 des 2005, 23:37
Surfet litt rundt og kommer over denne plasseringa av LMM.
http://www.garaget.org/?car=3144&image=76908
Han har åpen dumpventil og det funker med LMM, men han har flyttet den på trykksida etter turboen.
Funker det perfekt, slik at man kan sette luftfilteret rett på turboen og LMM på trykksida og i tillegg få åpen dump til å fungere?? Noen som vet det?

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 23 des 2005, 02:23
jeg ville ha blitt litt bekymra for trådene i lmm da, og jeg har tenkt på det samme, men aldri sotte ideèn i kraft..
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 23 des 2005, 10:51
Griffin N430 skrev:Surfet litt rundt og kommer over denne plasseringa av LMM.
http://www.garaget.org/?car=3144&image=76908
Han har åpen dumpventil og det funker med LMM, men han har flyttet den på trykksida etter turboen.
Funker det perfekt, slik at man kan sette luftfilteret rett på turboen og LMM på trykksida og i tillegg få åpen dump til å fungere?? Noen som vet det?

hei...
det gj ragerer på er at LMM vil vel måle feil da? for den komprimerte lufta har vel ikke endra "spesifikk varmekapasitet" (dvs at LMM måler opp for lite luft?)
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 23 des 2005, 11:13
Surbotaab N369 skrev:det gj ragerer på er at LMM vil vel måle feil da?
Tja vil nok det, ihvertfall pga tempraturen på den komprimerte lufta. LMM etterstreber jo å holde konstant tempratur på tråden inni LMM og måler luftens masse på den måten. Men det finnes jo turbokonverterte BMW som bruker LMM etter turboen. En annen ting er at den tynne platinatråden inni LMM neppe tåler en liten oljelekk fra ex turbo eller veivhusventilasjon. Tror også at ex BMW bruker en luftmengdemåler (en klaff a la k-jet) og ikke en luftmassemåler (tråd)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 24 des 2005, 06:47
Tror ikkje du vil ha problem med å ha lmm på trykksida etter turbo. Greit nok det at lufta er varmare her enn på sugesida, men vitsen med lmm i forhold til mengdemåler, er jo at det skal bli rett målt uansett lufttemperatur. Lmm måler ikkje mengde luft, men masse (kg), som varierer etter temperatur.....
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 26 des 2005, 11:53
Hmmmm......Han som eier den 9000`n sier jo at bilen fungerer perfekt med dette oppsettet. Hva hadde skjedd hvis LMM virkelig hadde målt feil mengde luft pga. varmen i den komprimerte lufta, som noen av dere sier? Da hadde vel bilen fått for lite bensin slik at den hadde fått tenningsbank??

-
Audun N346
- 1,5 bar

- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Audun N346 » 26 des 2005, 18:56
E ha hørt at en til og med får bedre respons, da lmm reagerer fortere (itte spør åffer...). Har det fra en som satte trubo på asconaen sin, og prøvde ut begge oppsett, dog med turboinnsprut da....
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 26 des 2005, 20:07
så ikke så dumt ut den der, skal jo fungere fint i teorien og det funker jo og siden svensken har den. fikk litt lyst å prøve.. kan jo ha dumpert da;)
-
ut218
- 1,5 bar

- Innlegg: 473
- Registrert: 23 apr 2004, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av ut218 » 27 des 2005, 20:21
har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
2002 9-5 Aero automat
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 28 des 2005, 00:56
ut218 skrev:har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
Ja, men det er den eneste friheten man har til å dumpe ut ALL lufta

-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 28 des 2005, 02:21
Datapaal N526 skrev:ut218 skrev:har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
Ja, men det er den eneste friheten man har til å dumpe ut ALL lufta

Er flere jeg kjenner som kjører med/har kjørt med åpen dump og LMM. Bilen går vel bare litt feitere.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 28 des 2005, 03:26
alex_ander3@hotmail.com skrev:Datapaal N526 skrev:ut218 skrev:har kjørt med det selv. M lmm etter turboen. Den motoren fungerte ikke så greit, av litt andre årsaker. Tror det er hipp som happ. Men om man gidder å utsette den for oljesølet? Synes de delene som ikke trenger oljesøl skal holdes frie for det.
Ja, men det er den eneste friheten man har til å dumpe ut ALL lufta

Er flere jeg kjenner som kjører med/har kjørt med åpen dump og LMM. Bilen går vel bare litt feitere.
jeg har prøvd å plugga igjenn hullet som er rett før turbo og latt ALL lufta i fra dumpen gått i friluft.. da stoppa bare bilen, å ville så vidt gå.. Lh 2.2