Lufting av clutch T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Lufting av clutch T16

Legg inn av Petter_N261 » 01 jan 2006, 21:11

Har en 1984 T16 med en clutch som bare tar helt innerst, dvs bare 20-30% av vandringa på pedalen. Får såvidt flyttet bilen rundt i gården før det lukter svidd. Er ganske sikker på at problemet er luft.

Har fått forklart en framgangsmåte for lufting:
"Pedal inn med luftenippel lukket, åpne luftenippel og slipp pedalen opp. Gjenta til clutchen tar ordentlig. Sjekk at nivået i beholderen synker når pedalen slippes."

Er detta helt på jordet? Prøvde igår, men fikk det ikke til...

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 01 jan 2006, 21:19

Det beste er vel å få lånt seg kløtsjlufteverktøy :wink: .
Det er gjort på nullkomma svisj og ikke noe stress .
Metoden som står i haynes boka med overtrykk funker jo også , eller den med "ketsjupflasken" som jeg ikke har skjønt helt :?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 01 jan 2006, 21:28

Å lufte kløtsjen er ganske enkelt. Husk bare på en ting. Beveger du pedalen for hurtig. Dvs tramper og slipper kan du risikere at pakningen i hovedsylinderen ryker. Du kan også suge luft. Så beveg pedalen med gode jevne bevegelser. Forøvrig så kjøpte jeg et bremselufteverktøy på cd-cardic. Det består av et lokk til bremsebeholderen og en slange med skrukobling for dekkventil. Koster ca 200kr. Husk bare på å ikke bruk dekk med for høyt trykk. Tipper en halv bar holder. Når dette lokket er påskrudd holder det å åpne nippelen på slavesylinderen og la det renne til det er boblefritt, og skrur igjen. SÅ er det bare å gi pedalen noen trykk for å presse ut slavesylinderen.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 01 jan 2006, 21:30

TurboLars N383 skrev:, eller den med "ketsjupflasken" som jeg ikke har skjønt helt :?
Min erfaring er at denne metoden er den beste. Ketsjup eller annen "klembar" flaske med slange som passer på flaska og luftenippel på slavesyl.

Luftinga skjer ved å presse bremseveske fra slaven og opp i reservoaret. Dette er en metode som lett gir gode resultater (blir kvitt lufta).
Husk å "tømme av" beholderen.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 01 jan 2006, 22:34

er det ikke bedre å kjøre det i motsatt retnig ?? så man får den gammle væska ut, og den nye blir igjen ?
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 01 jan 2006, 22:45

Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.

Kan ta litt tid, men det funker 8)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 01 jan 2006, 23:08

KongerudN344 skrev:Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.

Kan ta litt tid, men det funker 8)
dette vil jeg si er den rette...
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 jan 2006, 00:50

Datapaal N526 skrev:
KongerudN344 skrev:Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.

Kan ta litt tid, men det funker 8)
dette vil jeg si er den rette...
Rett og rett fru Blom.. Kan vel ikke definere rett her, men hva som er mest effektivt. Og den han nevner her er i hvertfall ikke mest effektiv.

Låner alltid pumpe av saab jeg. Er så deilig å slippe og trykke med beinet en evighet, som du ofte må hvis f.eks cluchpumpa har vært av.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 02 jan 2006, 09:45

Lufting av 90, 99 og 900 blir best fra slaven og opp.

Men dette er jo et tett system, hvordan kom luften inn?. Se etter denne feilen, ellers så kan du bli nødt til å lufte mye...

Kan også være at pedalen og evt. pumpa er slitt i anleggsflaten ved bolten. Sjekk om det er slark i pedalen..

Lykke til.

Petter
Sist redigert av Petter 900 T den 03 jan 2006, 03:29, redigert 1 gang totalt.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 02 jan 2006, 10:35

Men til noe litt anna... Har prøvd alt det, samt bytta slange og bytta pakninger i hovedpumpa, så da er det vel bare slavepumpa igjen som kan være synderen da... Men er det mye arbeid å få ut og få reparert den?
(OG900 t16)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jan 2006, 12:42

Sist redigert av Jørgen N237 den 03 jan 2006, 09:43, redigert 1 gang totalt.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 02 jan 2006, 13:11

Freshmaker N237 skrev:
audun N346 skrev:Men til noe litt anna... Har prøvd alt det, samt bytta slange og bytta pakninger i hovedpumpa, så da er det vel bare slavepumpa igjen som kan være synderen da... Men er det mye arbeid å få ut og få reparert den?
(OG900 t16)
Nei, denne kan man vel ta fra innsiden av bilen..
Skulle likt å sett den som fikk ut slaven fra innsiden av bilen :roll: :shock: 8) :wink: Men det går sikkert med veldig lange og tynna armer... hehe.
Det er ikke noe hokus-pokus å få ut den. Dra på Saab og lån clutchbytte verktøyet de har, eller kjøp et på biltema. Sett inn ringen i trykkplata, skru løs skruene på slave og trykkplate så tar du ut begge samtidig. Enkelt og raskt gjort ;):)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 02 jan 2006, 19:26

Er jo ganske lang og tynn, så kanskje :roll: :lol: :twisted:
Hvor mye bør en bytte når en først har ute clutchen da? Bare kontrollere eller bytte for sikkerhets skyld?

Takk for hjelp!
Audun
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 02 jan 2006, 20:50

audun N346 skrev:Er jo ganske lang og tynn, så kanskje :roll: :lol: :twisted:
Hvor mye bør en bytte når en først har ute clutchen da? Bare kontrollere eller bytte for sikkerhets skyld?

Takk for hjelp!
Audun
Har du lyst kan du bytte utløserlageret også , enkelt og billig bare du ikke kjøper det på saab :lol:
Nye pakninger på slaven er vel også kjekt å bytte :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 02 jan 2006, 21:39

Takk!

Da blir det å bestille deler i mårrå, repsett og lager... (og kanskje finne seg en plass å skru der det er litt varmere enn 10 blå :?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Svar