Lufting av clutch T16
Moderator: Moderatorer
- Petter_N261
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Lufting av clutch T16
Har en 1984 T16 med en clutch som bare tar helt innerst, dvs bare 20-30% av vandringa på pedalen. Får såvidt flyttet bilen rundt i gården før det lukter svidd. Er ganske sikker på at problemet er luft.
Har fått forklart en framgangsmåte for lufting:
"Pedal inn med luftenippel lukket, åpne luftenippel og slipp pedalen opp. Gjenta til clutchen tar ordentlig. Sjekk at nivået i beholderen synker når pedalen slippes."
Er detta helt på jordet? Prøvde igår, men fikk det ikke til...
Har fått forklart en framgangsmåte for lufting:
"Pedal inn med luftenippel lukket, åpne luftenippel og slipp pedalen opp. Gjenta til clutchen tar ordentlig. Sjekk at nivået i beholderen synker når pedalen slippes."
Er detta helt på jordet? Prøvde igår, men fikk det ikke til...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Å lufte kløtsjen er ganske enkelt. Husk bare på en ting. Beveger du pedalen for hurtig. Dvs tramper og slipper kan du risikere at pakningen i hovedsylinderen ryker. Du kan også suge luft. Så beveg pedalen med gode jevne bevegelser. Forøvrig så kjøpte jeg et bremselufteverktøy på cd-cardic. Det består av et lokk til bremsebeholderen og en slange med skrukobling for dekkventil. Koster ca 200kr. Husk bare på å ikke bruk dekk med for høyt trykk. Tipper en halv bar holder. Når dette lokket er påskrudd holder det å åpne nippelen på slavesylinderen og la det renne til det er boblefritt, og skrur igjen. SÅ er det bare å gi pedalen noen trykk for å presse ut slavesylinderen.
2002 9-5 Aero automat
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Min erfaring er at denne metoden er den beste. Ketsjup eller annen "klembar" flaske med slange som passer på flaska og luftenippel på slavesyl.TurboLars N383 skrev:, eller den med "ketsjupflasken" som jeg ikke har skjønt helt
Luftinga skjer ved å presse bremseveske fra slaven og opp i reservoaret. Dette er en metode som lett gir gode resultater (blir kvitt lufta).
Husk å "tømme av" beholderen.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 458
- Registrert: 24 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N353
- Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
- Bil: 9-3
- Sted: Årnes
- Kontakt:
er det ikke bedre å kjøre det i motsatt retnig ?? så man får den gammle væska ut, og den nye blir igjen ?
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
dette vil jeg si er den rette...KongerudN344 skrev:Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.
Kan ta litt tid, men det funker
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Rett og rett fru Blom.. Kan vel ikke definere rett her, men hva som er mest effektivt. Og den han nevner her er i hvertfall ikke mest effektiv.Datapaal N526 skrev:dette vil jeg si er den rette...KongerudN344 skrev:Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.
Kan ta litt tid, men det funker
Låner alltid pumpe av saab jeg. Er så deilig å slippe og trykke med beinet en evighet, som du ofte må hvis f.eks cluchpumpa har vært av.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Lufting av 90, 99 og 900 blir best fra slaven og opp.
Men dette er jo et tett system, hvordan kom luften inn?. Se etter denne feilen, ellers så kan du bli nødt til å lufte mye...
Kan også være at pedalen og evt. pumpa er slitt i anleggsflaten ved bolten. Sjekk om det er slark i pedalen..
Lykke til.
Petter
Men dette er jo et tett system, hvordan kom luften inn?. Se etter denne feilen, ellers så kan du bli nødt til å lufte mye...
Kan også være at pedalen og evt. pumpa er slitt i anleggsflaten ved bolten. Sjekk om det er slark i pedalen..
Lykke til.
Petter
Sist redigert av Petter 900 T den 03 jan 2006, 03:29, redigert 1 gang totalt.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Men til noe litt anna... Har prøvd alt det, samt bytta slange og bytta pakninger i hovedpumpa, så da er det vel bare slavepumpa igjen som kan være synderen da... Men er det mye arbeid å få ut og få reparert den?
(OG900 t16)
(OG900 t16)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Skulle likt å sett den som fikk ut slaven fra innsiden av bilenFreshmaker N237 skrev:Nei, denne kan man vel ta fra innsiden av bilen..audun N346 skrev:Men til noe litt anna... Har prøvd alt det, samt bytta slange og bytta pakninger i hovedpumpa, så da er det vel bare slavepumpa igjen som kan være synderen da... Men er det mye arbeid å få ut og få reparert den?
(OG900 t16)




Det er ikke noe hokus-pokus å få ut den. Dra på Saab og lån clutchbytte verktøyet de har, eller kjøp et på biltema. Sett inn ringen i trykkplata, skru løs skruene på slave og trykkplate så tar du ut begge samtidig. Enkelt og raskt gjort

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Har du lyst kan du bytte utløserlageret også , enkelt og billig bare du ikke kjøper det på saabaudun N346 skrev:Er jo ganske lang og tynn, så kanskje![]()
![]()
![]()
Hvor mye bør en bytte når en først har ute clutchen da? Bare kontrollere eller bytte for sikkerhets skyld?
Takk for hjelp!
Audun

Nye pakninger på slaven er vel også kjekt å bytte

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim