bilen "d?r" med en gang! 900i -88

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 des 2005, 15:25

slik jeg forstår nå er altså neste plan å bytte til en ny termostat, og prøve å justere bensinmengden? da får jeg vel prøve det! men jeg har ikke tid akkurat nå, så det får vente litt! jeg kommer tilbake med resultatet :wink:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 jan 2006, 21:45

foreløpig har jeg bare byttet til ny termostat - som ikke hjalp..!
og nå vil ikke bilen starte, selv om jeg bytter pluggene heller! :shock: den får ihvertfall bensin.. gnist gjenstår å teste - skal bli gjort i morgen. har blitt tipset om å få målt CO-en.. men d spørs om jeg ikke skal prøve å justere blandingen litt! om jeg bare får startet den igjen! :?
det virker ihvertfall som om problemet er at den får for fet blanding. har også blitt tipset om at oppvarmingsregulatoren og trykkregulatoren kan være problemet. har en t8-motor stående.. (1984) passer oppvarmingsregulatoren og trykkregulatoren fra denne på min? andre tips/ideer?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 03 jan 2006, 21:56

Oppvarmingsregulatoren og trykk regulatoren passer vel ikke tror jeg :?:
Så ihvertfall ikke like ut og turboen skal vel ha litt annet trykk Tror jeg
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 jan 2006, 09:45

Hos meg har CI fungert smertefritt, mens LH har voldt problemer. Forutsatt at bensintrykk er rett, og kallstartsdyse holder tett, er det ganske greit å justere CI. Men nå kan du sjekke om kallstartsdysa får strøm, når du starter. Den nekter nemlig å starte hvis den ikke får strøm fra startmotoren. Kan jo være en kabel som har falt ut.

Tilbake til justeringen. Når du har bilen på tomgang, så kan du justere bensinmengden med den lange unbrakoen. Når du justerer blandingen rikere vil sannsynligvis motoren din gå saktere, eller stanse. Justerer du den magrere vil den gå hurtigere. Du vil finne ut at på en gitt justering så vil motorens tomgangsturtall nå et maksimum. Dette maksimumet er gjerne på den litt magre siden av ideelt. Hvis du nå justerer magrere, vil turtallet gå ned og du vil få en litt hul motorlyd. Den andre veien innebærer en rikere blanding. Du skal justere den litt rikere/feitere enn det som gir maks tomgangsturtall Det er bare å prøve seg fram. Etter en justering som du tror er feit nok tester du åssen bilen oppfører seg under belastning, 3gir opp en bakke i 80 feks. Hører du en bankelyd(høres egentlig ut som fosskoking) så kan du justere blandingen litt fetere. Kjører du 98oktan skal bilen aldri banke. På 95 kan litt banking aksepteres under hard belastning.
Justerer du bilen magert nok vil du aldri falle gjennom på en CO test.
2002 9-5 Aero automat

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av el_duch N323 » 04 jan 2006, 12:18

Er du sikker på om ledningene står på riktig plass. Hvis ledningen til kaldstartdysen har byttet plass med "tomgangsmotoren" vil kladstartdysen sprute bensin hele tiden. Hvordan går bilen uten kaldstartdysen tilkoblet?

MVH

Svein
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 jan 2006, 14:53

kaldstartdysen er den "ekstradysen" jeg har hørt snakk om? i så fall hvor sitter denne, og hvordan kan jeg koble denne ut?

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 jan 2006, 14:59

Kallstartsdysen har blå topp. Den sitter rett etter gasspjellet på toppen av innsuget. Gjerne med en blå kontakt tilkoblet. Umulig å ta feil av.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 jan 2006, 21:54

har drevet og undersøkt litt nå, og dette er siste nytt..!

fikk etter mye om og men bilen igang da jeg nok en gang sette i "nyvaska" tennplugger, og brukte startkabler.. :) men den sviver veldi ujevnt (som tidligere..) som om den sviver på 3 sylindre virker det som. dette har som tidligere nevnt alltid forsvunnet så fort jeg skiftet plugger, til noen som var tørre, og litt renere, men altså ikke denne gangen. vi sjekket om den hadde gnist, noe den hadde. da vi TIL SLUTT fikk den til å svive litt, så måtte vi pumpe på gassen ganske lenge, og jobbe veldig med den for å holde den gående.. plutseli kom det et lite smell fra motoren, og alt var iorden! :shock: en kamerat som jeg hadde med mener det virket som om en av ventilene hadde hunget seg. derfor skal jeg bytte olje og filter, da dette ikke har blitt gjort på lenge.. kan dette være alt? og i så fall - kan noen forklare hvorfor det alltid har fungert når jeg byttet plugger?? :)

(jeg prøvde å koble ut kaldstartdysen, uten å merke noen forskjell)

og en ting til: jeg løsnet slangen fra luftfilterboksen til innsuget.. i innsugsenden av slangen, OG inni innsuget(spjellhuset?) var det MYE dritt! :o det så ut som en blanding av gammel seig olje og hundebæsj! :shock: men i luftfilterboksen var det ingen spor etter slikt, så det må vel ha kommet "innenfra"..! hva har skjedd?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 jan 2006, 00:13

Skjæveland N396 skrev:har drevet og undersøkt litt nå, og dette er siste nytt..!

fikk etter mye om og men bilen igang da jeg nok en gang sette i "nyvaska" tennplugger, og brukte startkabler.. :) men den sviver veldi ujevnt (som tidligere..) som om den sviver på 3 sylindre virker det som. dette har som tidligere nevnt alltid forsvunnet så fort jeg skiftet plugger, til noen som var tørre, og litt renere, men altså ikke denne gangen. vi sjekket om den hadde gnist, noe den hadde. da vi TIL SLUTT fikk den til å svive litt, så måtte vi pumpe på gassen ganske lenge, og jobbe veldig med den for å holde den gående.. plutseli kom det et lite smell fra motoren, og alt var iorden! :shock: en kamerat som jeg hadde med mener det virket som om en av ventilene hadde hunget seg. derfor skal jeg bytte olje og filter, da dette ikke har blitt gjort på lenge.. kan dette være alt? og i så fall - kan noen forklare hvorfor det alltid har fungert når jeg byttet plugger?? :)

(jeg prøvde å koble ut kaldstartdysen, uten å merke noen forskjell)

og en ting til: jeg løsnet slangen fra luftfilterboksen til innsuget.. i innsugsenden av slangen, OG inni innsuget(spjellhuset?) var det MYE dritt! :o det så ut som en blanding av gammel seig olje og hundebæsj! :shock: men i luftfilterboksen var det ingen spor etter slikt, så det må vel ha kommet "innenfra"..! hva har skjedd?
at en ventil henger seg opp er skjedent/aldri skjer.. hvis den kiler seg, så slår du den sund og cammen slår seg sikkert også litt:P ang. olje sludge så er det sikkert bare oljedampen i fra luftinga på toppen på motoren.. når motoren begynner å bli slitt, så kommert det mer og mer.... høres motoren grei ut? ikke noen metallaktige klingklanglyder?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 jan 2006, 00:17

nei, jeg har ikke lagt merke til noen spesielle lyder.. :?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 jan 2006, 00:46

ta å få tak i følgende data.. komp. test og mål (Volt) mens bilen er i gang og bare med tendinga på: kaldstartsdysa, aic ventilen og den som åpner for justeringa for bensinmengde på kaldstarten.. går 2 bensinledninger inn på den..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 05 jan 2006, 12:39

Tror du har feiltenning. Prøv å bytt tenningsdeler og i ytterste konsekvens fordeleren. Den kan kødde til tenningen den også. Hadde en uforklarlig feil på min. Bilen stod i ett år uten at jeg fant feilen :x . For alt virket normalt utenom at bilen gikk på 2-3 sylindre. Alle plugger gnistet, og tenningen ble kontrollert med rett verktøy. Etter å ha sjekket alt, inklusive kammens tilstand, prøvde jeg bare helt tilfeldig ny fordeler, plutselig gikk motoren igjen. Helt utrolig :shock: .

Nevner nå bare dette i tilfelle du går tom for ideer å sjekke ut :)
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 jan 2006, 13:41

ut218 skrev:Tror du har feiltenning. Prøv å bytt tenningsdeler og i ytterste konsekvens fordeleren. Den kan kødde til tenningen den også. Hadde en uforklarlig feil på min. Bilen stod i ett år uten at jeg fant feilen :x . For alt virket normalt utenom at bilen gikk på 2-3 sylindre. Alle plugger gnistet, og tenningen ble kontrollert med rett verktøy. Etter å ha sjekket alt, inklusive kammens tilstand, prøvde jeg bare helt tilfeldig ny fordeler, plutselig gikk motoren igjen. Helt utrolig :shock: .

Nevner nå bare dette i tilfelle du går tom for ideer å sjekke ut :)
Det samme skjedde meg. Kan være overslag en eller anna plass.. jeg hadde overslag i rotoren.. kunne ikke se det.. hadde gått tvers igjennom og inn på akslingen som rotoren sitter på..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 05 jan 2006, 13:47

Hadde problemer med fjusk og hark på min 900i for ikke så lenge siden,byttet da rotor og fordelerlokk,bilen ble som ny...
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 jan 2006, 19:18

har nå byttet olje og filter.

komptest er gjort.. skal bare få hjelp til å tyde litt :D

skal nok bytte rotor og fordeler også :)

Svar