bilen "d?r" med en gang! 900i -88
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
foreløpig har jeg bare byttet til ny termostat - som ikke hjalp..!
og nå vil ikke bilen starte, selv om jeg bytter pluggene heller!
den får ihvertfall bensin.. gnist gjenstår å teste - skal bli gjort i morgen. har blitt tipset om å få målt CO-en.. men d spørs om jeg ikke skal prøve å justere blandingen litt! om jeg bare får startet den igjen!
det virker ihvertfall som om problemet er at den får for fet blanding. har også blitt tipset om at oppvarmingsregulatoren og trykkregulatoren kan være problemet. har en t8-motor stående.. (1984) passer oppvarmingsregulatoren og trykkregulatoren fra denne på min? andre tips/ideer?
og nå vil ikke bilen starte, selv om jeg bytter pluggene heller!

det virker ihvertfall som om problemet er at den får for fet blanding. har også blitt tipset om at oppvarmingsregulatoren og trykkregulatoren kan være problemet. har en t8-motor stående.. (1984) passer oppvarmingsregulatoren og trykkregulatoren fra denne på min? andre tips/ideer?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Oppvarmingsregulatoren og trykk regulatoren passer vel ikke tror jeg
Så ihvertfall ikke like ut og turboen skal vel ha litt annet trykk Tror jeg

Så ihvertfall ikke like ut og turboen skal vel ha litt annet trykk Tror jeg
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
Hos meg har CI fungert smertefritt, mens LH har voldt problemer. Forutsatt at bensintrykk er rett, og kallstartsdyse holder tett, er det ganske greit å justere CI. Men nå kan du sjekke om kallstartsdysa får strøm, når du starter. Den nekter nemlig å starte hvis den ikke får strøm fra startmotoren. Kan jo være en kabel som har falt ut.
Tilbake til justeringen. Når du har bilen på tomgang, så kan du justere bensinmengden med den lange unbrakoen. Når du justerer blandingen rikere vil sannsynligvis motoren din gå saktere, eller stanse. Justerer du den magrere vil den gå hurtigere. Du vil finne ut at på en gitt justering så vil motorens tomgangsturtall nå et maksimum. Dette maksimumet er gjerne på den litt magre siden av ideelt. Hvis du nå justerer magrere, vil turtallet gå ned og du vil få en litt hul motorlyd. Den andre veien innebærer en rikere blanding. Du skal justere den litt rikere/feitere enn det som gir maks tomgangsturtall Det er bare å prøve seg fram. Etter en justering som du tror er feit nok tester du åssen bilen oppfører seg under belastning, 3gir opp en bakke i 80 feks. Hører du en bankelyd(høres egentlig ut som fosskoking) så kan du justere blandingen litt fetere. Kjører du 98oktan skal bilen aldri banke. På 95 kan litt banking aksepteres under hard belastning.
Justerer du bilen magert nok vil du aldri falle gjennom på en CO test.
Tilbake til justeringen. Når du har bilen på tomgang, så kan du justere bensinmengden med den lange unbrakoen. Når du justerer blandingen rikere vil sannsynligvis motoren din gå saktere, eller stanse. Justerer du den magrere vil den gå hurtigere. Du vil finne ut at på en gitt justering så vil motorens tomgangsturtall nå et maksimum. Dette maksimumet er gjerne på den litt magre siden av ideelt. Hvis du nå justerer magrere, vil turtallet gå ned og du vil få en litt hul motorlyd. Den andre veien innebærer en rikere blanding. Du skal justere den litt rikere/feitere enn det som gir maks tomgangsturtall Det er bare å prøve seg fram. Etter en justering som du tror er feit nok tester du åssen bilen oppfører seg under belastning, 3gir opp en bakke i 80 feks. Hører du en bankelyd(høres egentlig ut som fosskoking) så kan du justere blandingen litt fetere. Kjører du 98oktan skal bilen aldri banke. På 95 kan litt banking aksepteres under hard belastning.
Justerer du bilen magert nok vil du aldri falle gjennom på en CO test.
2002 9-5 Aero automat
-
- Grunnladetrykk
- Sted: Bergen
Er du sikker på om ledningene står på riktig plass. Hvis ledningen til kaldstartdysen har byttet plass med "tomgangsmotoren" vil kladstartdysen sprute bensin hele tiden. Hvordan går bilen uten kaldstartdysen tilkoblet?
MVH
Svein
MVH
Svein
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
har drevet og undersøkt litt nå, og dette er siste nytt..!
fikk etter mye om og men bilen igang da jeg nok en gang sette i "nyvaska" tennplugger, og brukte startkabler..
men den sviver veldi ujevnt (som tidligere..) som om den sviver på 3 sylindre virker det som. dette har som tidligere nevnt alltid forsvunnet så fort jeg skiftet plugger, til noen som var tørre, og litt renere, men altså ikke denne gangen. vi sjekket om den hadde gnist, noe den hadde. da vi TIL SLUTT fikk den til å svive litt, så måtte vi pumpe på gassen ganske lenge, og jobbe veldig med den for å holde den gående.. plutseli kom det et lite smell fra motoren, og alt var iorden!
en kamerat som jeg hadde med mener det virket som om en av ventilene hadde hunget seg. derfor skal jeg bytte olje og filter, da dette ikke har blitt gjort på lenge.. kan dette være alt? og i så fall - kan noen forklare hvorfor det alltid har fungert når jeg byttet plugger??
(jeg prøvde å koble ut kaldstartdysen, uten å merke noen forskjell)
og en ting til: jeg løsnet slangen fra luftfilterboksen til innsuget.. i innsugsenden av slangen, OG inni innsuget(spjellhuset?) var det MYE dritt!
det så ut som en blanding av gammel seig olje og hundebæsj!
men i luftfilterboksen var det ingen spor etter slikt, så det må vel ha kommet "innenfra"..! hva har skjedd?
fikk etter mye om og men bilen igang da jeg nok en gang sette i "nyvaska" tennplugger, og brukte startkabler..

og en ting til: jeg løsnet slangen fra luftfilterboksen til innsuget.. i innsugsenden av slangen, OG inni innsuget(spjellhuset?) var det MYE dritt!

at en ventil henger seg opp er skjedent/aldri skjer.. hvis den kiler seg, så slår du den sund og cammen slår seg sikkert også litt:P ang. olje sludge så er det sikkert bare oljedampen i fra luftinga på toppen på motoren.. når motoren begynner å bli slitt, så kommert det mer og mer.... høres motoren grei ut? ikke noen metallaktige klingklanglyder?Skjæveland N396 skrev:har drevet og undersøkt litt nå, og dette er siste nytt..!
fikk etter mye om og men bilen igang da jeg nok en gang sette i "nyvaska" tennplugger, og brukte startkabler..men den sviver veldi ujevnt (som tidligere..) som om den sviver på 3 sylindre virker det som. dette har som tidligere nevnt alltid forsvunnet så fort jeg skiftet plugger, til noen som var tørre, og litt renere, men altså ikke denne gangen. vi sjekket om den hadde gnist, noe den hadde. da vi TIL SLUTT fikk den til å svive litt, så måtte vi pumpe på gassen ganske lenge, og jobbe veldig med den for å holde den gående.. plutseli kom det et lite smell fra motoren, og alt var iorden!
en kamerat som jeg hadde med mener det virket som om en av ventilene hadde hunget seg. derfor skal jeg bytte olje og filter, da dette ikke har blitt gjort på lenge.. kan dette være alt? og i så fall - kan noen forklare hvorfor det alltid har fungert når jeg byttet plugger??
![]()
og en ting til: jeg løsnet slangen fra luftfilterboksen til innsuget.. i innsugsenden av slangen, OG inni innsuget(spjellhuset?) var det MYE dritt!det så ut som en blanding av gammel seig olje og hundebæsj!
men i luftfilterboksen var det ingen spor etter slikt, så det må vel ha kommet "innenfra"..! hva har skjedd?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
ta å få tak i følgende data.. komp. test og mål (Volt) mens bilen er i gang og bare med tendinga på: kaldstartsdysa, aic ventilen og den som åpner for justeringa for bensinmengde på kaldstarten.. går 2 bensinledninger inn på den..
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
Tror du har feiltenning. Prøv å bytt tenningsdeler og i ytterste konsekvens fordeleren. Den kan kødde til tenningen den også. Hadde en uforklarlig feil på min. Bilen stod i ett år uten at jeg fant feilen
. For alt virket normalt utenom at bilen gikk på 2-3 sylindre. Alle plugger gnistet, og tenningen ble kontrollert med rett verktøy. Etter å ha sjekket alt, inklusive kammens tilstand, prøvde jeg bare helt tilfeldig ny fordeler, plutselig gikk motoren igjen. Helt utrolig
.
Nevner nå bare dette i tilfelle du går tom for ideer å sjekke ut

2002 9-5 Aero automat
Det samme skjedde meg. Kan være overslag en eller anna plass.. jeg hadde overslag i rotoren.. kunne ikke se det.. hadde gått tvers igjennom og inn på akslingen som rotoren sitter på..ut218 skrev:Tror du har feiltenning. Prøv å bytt tenningsdeler og i ytterste konsekvens fordeleren. Den kan kødde til tenningen den også. Hadde en uforklarlig feil på min. Bilen stod i ett år uten at jeg fant feilen. For alt virket normalt utenom at bilen gikk på 2-3 sylindre. Alle plugger gnistet, og tenningen ble kontrollert med rett verktøy. Etter å ha sjekket alt, inklusive kammens tilstand, prøvde jeg bare helt tilfeldig ny fordeler, plutselig gikk motoren igjen. Helt utrolig
.
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06