Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V
Moderator: Moderatorer
Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V
Har søkt og lest opp og ned side på side for å finne ut av dette: Vil åpen dumpventil fungere på 2.0L Turbo 16V? Forøverig en 9000 88mod. De svarene jeg har funnet er at 65% er i tvil/sier nei, og de resterende 35% er overbevist om at det fungerer.
Fakta: På min bil står LMM før turboen.
Noen ting som jeg gjerne vil ha bekreftet\avkreftet:
*Vil da en åpen dump i systemet slippe ut oppmålt luft og dermed kvele motoren med for mye bensin?
*Kan den originale LMM flyttes opp ved innsuget på manifold, og deretter montere åpen dumpventil? Dette uten å skade LMM ofc.
*Om jeg monterer et (la oss si) KN filter før LMM ved framskjermen får jeg da en popoff lignende lyd? - Hvorfor?
BTW: Tok ut ventilasjonsuttaket i midtkonsollen i kveld og satte inn trykkmåler i en aluminiumsplate, ser veldig bra ut (bilde kommer). Bilen ladder foresten 1.3bar uten Apc og Wastegate. Vet det er i drøyeste laget, og boostcontroller er bestilt slik at jeg får den ned til 1bar.
Fakta: På min bil står LMM før turboen.
Noen ting som jeg gjerne vil ha bekreftet\avkreftet:
*Vil da en åpen dump i systemet slippe ut oppmålt luft og dermed kvele motoren med for mye bensin?
*Kan den originale LMM flyttes opp ved innsuget på manifold, og deretter montere åpen dumpventil? Dette uten å skade LMM ofc.
*Om jeg monterer et (la oss si) KN filter før LMM ved framskjermen får jeg da en popoff lignende lyd? - Hvorfor?
BTW: Tok ut ventilasjonsuttaket i midtkonsollen i kveld og satte inn trykkmåler i en aluminiumsplate, ser veldig bra ut (bilde kommer). Bilen ladder foresten 1.3bar uten Apc og Wastegate. Vet det er i drøyeste laget, og boostcontroller er bestilt slik at jeg får den ned til 1bar.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
En åpen dump på ditt system vil i utgangspunktet ikke fungere, for den gjør som du sier, altså slipper ut oppmålt luft og motoren kveles da av for mye bensin. MEN hvis du får tak i en dumpventil med to stempler, hvor det andre stempelet sperrer åpningen når det under et visst trykk i systemet (under ca 0,3bar) så vil det fungere på en måte. Jeg kjørte med det veldig lenge og det gikk greit.
Jeg har sett bilder av en som har montert LMM rett før innsug, altså etter turbo, og det fungerte jo det. Vet ikke om det er skadelig for LMM, da det vil bli trykk der...
;)
Hvis du monterer åpent filter uten luftfilterboks vil du få en svakt popofflignende lyd ja, for da vil du kunne høre lufta fra den resirkulerende dumpen bli sluppet tilbake i turboen. Det er lettere å høre den med åpent filter av den enkle grunn at da er det mindre lyddemping mellom der dumpen slipper inn lufta og friluft gjennom filteret
Jeg har sett bilder av en som har montert LMM rett før innsug, altså etter turbo, og det fungerte jo det. Vet ikke om det er skadelig for LMM, da det vil bli trykk der...

Hvis du monterer åpent filter uten luftfilterboks vil du få en svakt popofflignende lyd ja, for da vil du kunne høre lufta fra den resirkulerende dumpen bli sluppet tilbake i turboen. Det er lettere å høre den med åpent filter av den enkle grunn at da er det mindre lyddemping mellom der dumpen slipper inn lufta og friluft gjennom filteret

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Ræcerbilen:D Menne hvor har du fått den STORE dumpen i fra?Petter-900-T skrev:[img]
Dette er resirk, funker bra, og høres!
Spoolupen er bra, åpen dump må trekkes opp fra bånn hver gang...
Petter
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V
Heisan, du kan ikke bruke åpen dump.Rufati skrev:Har søkt og lest opp og ned side på side for å finne ut av dette: Vil åpen dumpventil fungere på 2.0L Turbo 16V? Forøverig en 9000 88mod. De svarene jeg har funnet er at 65% er i tvil/sier nei, og de resterende 35% er overbevist om at det fungerer.
Fakta: På min bil står LMM før turboen.
Noen ting som jeg gjerne vil ha bekreftet\avkreftet:
*Vil da en åpen dump i systemet slippe ut oppmålt luft og dermed kvele motoren med for mye bensin?
*Kan den originale LMM flyttes opp ved innsuget på manifold, og deretter montere åpen dumpventil? Dette uten å skade LMM ofc.
*Om jeg monterer et (la oss si) KN filter før LMM ved framskjermen får jeg da en popoff lignende lyd? - Hvorfor?
BTW: Tok ut ventilasjonsuttaket i midtkonsollen i kveld og satte inn trykkmåler i en aluminiumsplate, ser veldig bra ut (bilde kommer). Bilen ladder foresten 1.3bar uten Apc og Wastegate. Vet det er i drøyeste laget, og boostcontroller er bestilt slik at jeg får den ned til 1bar.
Men resirk ventil & open air funker veldig bra på 9000.


Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Ja
Du svarte på alt jeg ville vite Mortimer, takker! 
Tror jeg vil velge løsningen med åpent filter og resirkulerende dump. Akkurat nå kjører jeg faktisk uten den originale resirk dumpen, uten dump i hele tatt faktisk. Den var koblet av (styringen til dumpen vel å merke) da jeg kjøpte bilen, og ettersom jeg også mangler APC trodde jeg den ikke kunne kobles til. Har lest å spurt masse så regner med det bare er å finne en passende plass å hente vakum og trykk så er den operativ.
Bør jeg skifte denne originale dumpen, eller er den god nok igrunn?
Dette neste spørsmålet kan kanskje trenge en egen post, men: Hvordan justerer jeg bensintrykket? Motoren får nok for mager blanding over 0.8bar, så flott om noen kan gi meg en guide.

Tror jeg vil velge løsningen med åpent filter og resirkulerende dump. Akkurat nå kjører jeg faktisk uten den originale resirk dumpen, uten dump i hele tatt faktisk. Den var koblet av (styringen til dumpen vel å merke) da jeg kjøpte bilen, og ettersom jeg også mangler APC trodde jeg den ikke kunne kobles til. Har lest å spurt masse så regner med det bare er å finne en passende plass å hente vakum og trykk så er den operativ.
Bør jeg skifte denne originale dumpen, eller er den god nok igrunn?
Dette neste spørsmålet kan kanskje trenge en egen post, men: Hvordan justerer jeg bensintrykket? Motoren får nok for mager blanding over 0.8bar, så flott om noen kan gi meg en guide.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
dumpen har INGEN ting med apc å gjøre.. de har ingen avhengighet..Rufati skrev:Du svarte på alt jeg ville vite Mortimer, takker!
Tror jeg vil velge løsningen med åpent filter og resirkulerende dump. Akkurat nå kjører jeg faktisk uten den originale resirk dumpen, uten dump i hele tatt faktisk. Den var koblet av (styringen til dumpen vel å merke) da jeg kjøpte bilen, og ettersom jeg også mangler APC trodde jeg den ikke kunne kobles til. Har lest å spurt masse så regner med det bare er å finne en passende plass å hente vakum og trykk så er den operativ.
Bør jeg skifte denne originale dumpen, eller er den god nok igrunn?
Dette neste spørsmålet kan kanskje trenge en egen post, men: Hvordan justerer jeg bensintrykket? Motoren får nok for mager blanding over 0.8bar, så flott om noen kan gi meg en guide.
Ang. besintrykk.. på 900 er det en btr (bensin-trykk-regulator) ken kan man modefisere for å få et annet trykk, eller så kan man kjøpe seg en justerbar BTR
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Hvor finner jeg btr på en standard 2.0L Turbo motor? Vet desverre ikke nøyaktig årsmodell, men rundt 90. Bilen er ombygd til Turbo med ny komplett motor ifra Svergie av forrige eier.Datapaal N526 skrev:Ang. besintrykk.. på 900 er det en btr (bensin-trykk-regulator) ken kan man modefisere for å få et annet trykk, eller så kan man kjøpe seg en justerbar BTR
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
BTR-en finn du "på toppen" av motoren, i nærheita av innsprut-dysene.Rufati skrev:Hvor finner jeg btr på en standard 2.0L Turbo motor? Vet desverre ikke nøyaktig årsmodell, men rundt 90. Bilen er ombygd til Turbo med ny komplett motor ifra Svergie av forrige eier.Datapaal N526 skrev:Ang. besintrykk.. på 900 er det en btr (bensin-trykk-regulator) ken kan man modefisere for å få et annet trykk, eller så kan man kjøpe seg en justerbar BTR
Ein T16 med Bosch sprut har 2.5 eller 2.8 bars BTR, vanlig i-16 og T16 med Lucas har 3bar BTR. Kva størrelse BTR du har skal stå på BTR-en når du har lokalisert den. Det er foressten same BTR som står på 9000 også, om du skulle finne på å stikke på eit høggeri og få taki "ny" BTR.
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Har selv en 9000 89 model med 2.0 T uten DI
Må jeg innstalere en spesiell type dumpventil da?
Åpen og resirkulerende? Forskjell?
Har bestilt open air kit og skal ta sp steg 1 snart.
Hva burde jeg innstalere av dumpventil da?
Må jeg innstalere en spesiell type dumpventil da?
Åpen og resirkulerende? Forskjell?
Har bestilt open air kit og skal ta sp steg 1 snart.
Hva burde jeg innstalere av dumpventil da?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Dumpen slipper ut luft når du slipper gassen, for at ikke dette trykket skal "slå tilbake" på turboen når gasspjeldet stenges.
Åpen: Slipper denne lufta rett ut, og denne lufta har allerede luftmassemåleren notert seg at er på vei til motoren, og denne beregner bensin ut fra dette. Derfor får motoren for mye bensin.
Resirkulerende: Den sender lufta tilbake igjen, slik at den oppmålte lufta ikke går til spille. Dette skal derfor fungere bedre.
Jeg tror du bør ha resirk. ifølge ekspertene, men mange kjører allikevel med åpen.
Åpen: Slipper denne lufta rett ut, og denne lufta har allerede luftmassemåleren notert seg at er på vei til motoren, og denne beregner bensin ut fra dette. Derfor får motoren for mye bensin.
Resirkulerende: Den sender lufta tilbake igjen, slik at den oppmålte lufta ikke går til spille. Dette skal derfor fungere bedre.
Jeg tror du bør ha resirk. ifølge ekspertene, men mange kjører allikevel med åpen.
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Skjønner=)Skjæveland N396 skrev:Dumpen slipper ut luft når du slipper gassen, for at ikke dette trykket skal "slå tilbake" på turboen når gasspjeldet stenges.
Åpen: Slipper denne lufta rett ut, og denne lufta har allerede luftmassemåleren notert seg at er på vei til motoren, og denne beregner bensin ut fra dette. Derfor får motoren for mye bensin.
Resirkulerende: Den sender lufta tilbake igjen, slik at den oppmålte lufta ikke går til spille. Dette skal derfor fungere bedre.
Jeg tror du bør ha resirk. ifølge ekspertene, men mange kjører allikevel med åpen.
Men med resirkulerende så får jeg ikke den gromme turbo lyden da?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: