Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V

Legg inn av Rufati » 06 jan 2006, 02:02

Har søkt og lest opp og ned side på side for å finne ut av dette: Vil åpen dumpventil fungere på 2.0L Turbo 16V? Forøverig en 9000 88mod. De svarene jeg har funnet er at 65% er i tvil/sier nei, og de resterende 35% er overbevist om at det fungerer.

Fakta: På min bil står LMM før turboen.

Noen ting som jeg gjerne vil ha bekreftet\avkreftet:

*Vil da en åpen dump i systemet slippe ut oppmålt luft og dermed kvele motoren med for mye bensin?

*Kan den originale LMM flyttes opp ved innsuget på manifold, og deretter montere åpen dumpventil? Dette uten å skade LMM ofc.

*Om jeg monterer et (la oss si) KN filter før LMM ved framskjermen får jeg da en popoff lignende lyd? - Hvorfor?

BTW: Tok ut ventilasjonsuttaket i midtkonsollen i kveld og satte inn trykkmåler i en aluminiumsplate, ser veldig bra ut (bilde kommer). Bilen ladder foresten 1.3bar uten Apc og Wastegate. Vet det er i drøyeste laget, og boostcontroller er bestilt slik at jeg får den ned til 1bar.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 06 jan 2006, 08:55

En åpen dump på ditt system vil i utgangspunktet ikke fungere, for den gjør som du sier, altså slipper ut oppmålt luft og motoren kveles da av for mye bensin. MEN hvis du får tak i en dumpventil med to stempler, hvor det andre stempelet sperrer åpningen når det under et visst trykk i systemet (under ca 0,3bar) så vil det fungere på en måte. Jeg kjørte med det veldig lenge og det gikk greit.

Jeg har sett bilder av en som har montert LMM rett før innsug, altså etter turbo, og det fungerte jo det. Vet ikke om det er skadelig for LMM, da det vil bli trykk der... :);)

Hvis du monterer åpent filter uten luftfilterboks vil du få en svakt popofflignende lyd ja, for da vil du kunne høre lufta fra den resirkulerende dumpen bli sluppet tilbake i turboen. Det er lettere å høre den med åpent filter av den enkle grunn at da er det mindre lyddemping mellom der dumpen slipper inn lufta og friluft gjennom filteret :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 jan 2006, 09:13

Bilde

Dette er resirk, funker bra, og høres!

Spoolupen er bra, åpen dump må trekkes opp fra bånn hver gang...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 jan 2006, 10:23

Petter-900-T skrev:[img]
Dette er resirk, funker bra, og høres!

Spoolupen er bra, åpen dump må trekkes opp fra bånn hver gang...

Petter
Ræcerbilen:D Menne hvor har du fått den STORE dumpen i fra?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Åpen dumpventil på 2.0L Turbo 16V

Legg inn av Bent N208 » 06 jan 2006, 11:13

Rufati skrev:Har søkt og lest opp og ned side på side for å finne ut av dette: Vil åpen dumpventil fungere på 2.0L Turbo 16V? Forøverig en 9000 88mod. De svarene jeg har funnet er at 65% er i tvil/sier nei, og de resterende 35% er overbevist om at det fungerer.

Fakta: På min bil står LMM før turboen.

Noen ting som jeg gjerne vil ha bekreftet\avkreftet:

*Vil da en åpen dump i systemet slippe ut oppmålt luft og dermed kvele motoren med for mye bensin?

*Kan den originale LMM flyttes opp ved innsuget på manifold, og deretter montere åpen dumpventil? Dette uten å skade LMM ofc.

*Om jeg monterer et (la oss si) KN filter før LMM ved framskjermen får jeg da en popoff lignende lyd? - Hvorfor?

BTW: Tok ut ventilasjonsuttaket i midtkonsollen i kveld og satte inn trykkmåler i en aluminiumsplate, ser veldig bra ut (bilde kommer). Bilen ladder foresten 1.3bar uten Apc og Wastegate. Vet det er i drøyeste laget, og boostcontroller er bestilt slik at jeg får den ned til 1bar.
Heisan, du kan ikke bruke åpen dump.

Men resirk ventil & open air funker veldig bra på 9000. :lol: :wink:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 06 jan 2006, 13:42

En erfaring jeg har gjort er at man etter en stund blir sinnsykt lei lyden fra en åpen ventil..... :-)
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 06 jan 2006, 14:34

Du svarte på alt jeg ville vite Mortimer, takker! :)

Tror jeg vil velge løsningen med åpent filter og resirkulerende dump. Akkurat nå kjører jeg faktisk uten den originale resirk dumpen, uten dump i hele tatt faktisk. Den var koblet av (styringen til dumpen vel å merke) da jeg kjøpte bilen, og ettersom jeg også mangler APC trodde jeg den ikke kunne kobles til. Har lest å spurt masse så regner med det bare er å finne en passende plass å hente vakum og trykk så er den operativ.

Bør jeg skifte denne originale dumpen, eller er den god nok igrunn?

Dette neste spørsmålet kan kanskje trenge en egen post, men: Hvordan justerer jeg bensintrykket? Motoren får nok for mager blanding over 0.8bar, så flott om noen kan gi meg en guide.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 jan 2006, 15:43

Rufati skrev:Du svarte på alt jeg ville vite Mortimer, takker! :)

Tror jeg vil velge løsningen med åpent filter og resirkulerende dump. Akkurat nå kjører jeg faktisk uten den originale resirk dumpen, uten dump i hele tatt faktisk. Den var koblet av (styringen til dumpen vel å merke) da jeg kjøpte bilen, og ettersom jeg også mangler APC trodde jeg den ikke kunne kobles til. Har lest å spurt masse så regner med det bare er å finne en passende plass å hente vakum og trykk så er den operativ.

Bør jeg skifte denne originale dumpen, eller er den god nok igrunn?

Dette neste spørsmålet kan kanskje trenge en egen post, men: Hvordan justerer jeg bensintrykket? Motoren får nok for mager blanding over 0.8bar, så flott om noen kan gi meg en guide.
dumpen har INGEN ting med apc å gjøre.. de har ingen avhengighet..
Ang. besintrykk.. på 900 er det en btr (bensin-trykk-regulator) ken kan man modefisere for å få et annet trykk, eller så kan man kjøpe seg en justerbar BTR
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 06 jan 2006, 17:56

Datapaal N526 skrev:Ang. besintrykk.. på 900 er det en btr (bensin-trykk-regulator) ken kan man modefisere for å få et annet trykk, eller så kan man kjøpe seg en justerbar BTR
Hvor finner jeg btr på en standard 2.0L Turbo motor? Vet desverre ikke nøyaktig årsmodell, men rundt 90. Bilen er ombygd til Turbo med ny komplett motor ifra Svergie av forrige eier.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jan 2006, 14:51

Rufati skrev:
Datapaal N526 skrev:Ang. besintrykk.. på 900 er det en btr (bensin-trykk-regulator) ken kan man modefisere for å få et annet trykk, eller så kan man kjøpe seg en justerbar BTR
Hvor finner jeg btr på en standard 2.0L Turbo motor? Vet desverre ikke nøyaktig årsmodell, men rundt 90. Bilen er ombygd til Turbo med ny komplett motor ifra Svergie av forrige eier.
BTR-en finn du "på toppen" av motoren, i nærheita av innsprut-dysene.
Ein T16 med Bosch sprut har 2.5 eller 2.8 bars BTR, vanlig i-16 og T16 med Lucas har 3bar BTR. Kva størrelse BTR du har skal stå på BTR-en når du har lokalisert den. Det er foressten same BTR som står på 9000 også, om du skulle finne på å stikke på eit høggeri og få taki "ny" BTR.

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 07 jan 2006, 18:38

Jeg tror jeg har en helt ny 3.0 bars BTR til 9000 liggende! :)

PM hvis du er interessert !

Låner tråden litt, og spør hva denne kan være verdt? Husker ikke hvor mye jeg betalte. :oops:
9³ TurboX

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 04 apr 2006, 21:42

Har selv en 9000 89 model med 2.0 T uten DI
Må jeg innstalere en spesiell type dumpventil da?
Åpen og resirkulerende? Forskjell?
Har bestilt open air kit og skal ta sp steg 1 snart.
Hva burde jeg innstalere av dumpventil da?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 apr 2006, 21:57

Dumpen slipper ut luft når du slipper gassen, for at ikke dette trykket skal "slå tilbake" på turboen når gasspjeldet stenges.

Åpen: Slipper denne lufta rett ut, og denne lufta har allerede luftmassemåleren notert seg at er på vei til motoren, og denne beregner bensin ut fra dette. Derfor får motoren for mye bensin.

Resirkulerende: Den sender lufta tilbake igjen, slik at den oppmålte lufta ikke går til spille. Dette skal derfor fungere bedre.

Jeg tror du bør ha resirk. ifølge ekspertene, men mange kjører allikevel med åpen.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 04 apr 2006, 21:58

Skjæveland N396 skrev:Dumpen slipper ut luft når du slipper gassen, for at ikke dette trykket skal "slå tilbake" på turboen når gasspjeldet stenges.

Åpen: Slipper denne lufta rett ut, og denne lufta har allerede luftmassemåleren notert seg at er på vei til motoren, og denne beregner bensin ut fra dette. Derfor får motoren for mye bensin.

Resirkulerende: Den sender lufta tilbake igjen, slik at den oppmålte lufta ikke går til spille. Dette skal derfor fungere bedre.

Jeg tror du bør ha resirk. ifølge ekspertene, men mange kjører allikevel med åpen.
Skjønner=)
Men med resirkulerende så får jeg ikke den gromme turbo lyden da?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 apr 2006, 21:59

Med resirk får du ihvertfall mindre lyd.. :) men litt skal det være. (har ikke prøvd selv.. )

Svar