Hjelp, bensinpumpa gone. Hva kan jeg ta fra hoggern?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Hjelp, bensinpumpa gone. Hva kan jeg ta fra hoggern?

Legg inn av Macgeier » 11 jan 2006, 21:03

Hei,
min 1990modell 900T16s (Ltt m/lucas) står i gården stille.
Med 12V til pumpa, så nekter den å røre på seg, 0 ohm over pinnene tyder på at pumpa er gåen etter 450.000km.

1000 kroners spørsmål:
Drar på hogger`n i morra, hvilke type bil kan jeg plukke løs en "ny" pumpe ifra, 9000t, 900t8, 900t16, 900i, 9000i?

Eller har noen i nærheten av Vestfold en pumpe å selge til meg?

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 11 jan 2006, 21:09

Dette er ikke noe jeg ville satt inn brukt...bør du kjøpe nytt. Speedparts har bra rimelige pumper...
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jan 2006, 21:18

Var eit skille i M90, du må nok finne fram dei siste nummera i chassisnummer for å vite korrekt, evt. sjå på nummeret på pumpa.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 jan 2006, 21:39

Var ute og sjekket, på pumpa står det Saab 4023867. Nummeret står på topplokket til pumpa, pumpa sitter montert har ikke løftet den ut.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 jan 2006, 21:50

Hjelle, N6 skrev:Var eit skille i M90, du må nok finne fram dei siste nummera i chassisnummer for å vite korrekt, evt. sjå på nummeret på pumpa.
Det er et skille i 90 ja, men hvis man bytter så skal man uansett sette inn den nyeste.

Jeg ville uansett kjøpt ny...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 jan 2006, 21:51

Forget about it, på EPS står det at dette er partnummeret på topplokket...

Men ser i eps at nummeret for pumpe skal være 9321621, trur eg, for det står som kommentar "TURBO, NLS-USE 9321621".

Alternativene for 900 1990 er, ifølge EPS:
4023057
4023214
9321621

Da er det vel kun 9321621 som kan brukes og den brukes også på 9000t modell 1990-1991.

Hmm, hoggern blir ikke lett :oops:

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 11 jan 2006, 22:46

Hvis du tar med allt fra hoggeren så kan du ta med hva som helst.. Det vil si hvilken som helst pumpe med lik tilkobling og den catch tanken som sitter på. Jeg tok pumpe fra en 94` 9000 2.3T. Walbro i stedet for den bittelille bosch pumpa som sitter i din. Walbro er hakket bedre :)

Bare ta med allt du drar opp av hullet etter å ha skrudd av festeringen :);)

Med min mener jeg en 1992 900S Ltt Lucas. ;)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 jan 2006, 23:36

OK,
har i-motorer (uten turbo) samme trykk i pumpene som Turbo modeller?
Hvis ja så blir oppgaven lettere:D
Vet om en 9000t på nærmeste hogger, regner med at dette blir donoren :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 jan 2006, 23:58

jeg kjører med en i pumpe i min.. leverer mere nokk bensin..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 12 jan 2006, 08:17

Er vel samme pumpene på i som turbo. I mange tilfeller er det jo høyere bensintrykk på i motorene i forhold til turbo motorene ;):)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 jan 2006, 09:26

Takk og takk for innspill :D
Da ser det ut til at jeg kan plukke hva som helst bare tilkoblingene passer 8)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 jan 2006, 10:16

Mortimer-N18 skrev:Er vel samme pumpene på i som turbo. I mange tilfeller er det jo høyere bensintrykk på i motorene i forhold til turbo motorene ;):)


Men på t16 er det jo BTR som justerer trykket, ikke pumpa.. pumpa må jo selvfølgelig levere opp til et visst trykk, slik at den kreier å mate nok bensin under forbruk :wink:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 12 jan 2006, 10:27

Det er også BTR som regulerer trykket på en i16 motor, og i veldig mange tilfeller er det faktisk høyere trykk på i16 motoren. Det vil da være sikkert å ta en i16 pumpe.

Eksempler:
Saab 900 T16 - 2,5 eller 2,8bar bensintrykk avhengig av modell.
Saab 900 i16 2.0 og 2.1 - 3.0bar bensintrykk.
Saab 900 T16S Ltt - 3.0bar bensintrykk.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 jan 2006, 11:25

Noen av pumpene på i-bilene har 6mm slangetilkobling mens Turbo-modellene har 8mm.... (på selve pumpa ikke forskjell på plastlokket på toppen)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 jan 2006, 12:29

Jepp, da har jeg vært på hoggern :D
Fant en 9000i som hadde gått 220.000km (knapt innkjørt), åpnet opp og plasdekselet på pumpa hadde en merkelapp hvor det stod "turbo" :D
Pumpa var prikk lik den jeg hadde, men i tillegg hadde den en nivåmåler-arm med tilhørende kabler, dette plukker jeg bare bort.

Jeg kjøpte også bakre venstre kalipper og en komplett fordeler fra en 9000T (min lekker olje internt).

Pris 800NOK for alt :lol:

Overraskende bra utvalg denne gangen.

Svar