Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 22 jan 2006, 15:37
Kan noen forklare meg hvordan dette har seg ?
( skifter olje + filter hver 10.000km )
Er det noe feil som ikke er riktig her ?

93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
-
Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar

- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
Legg inn
av Mats Erik Aasegg » 22 jan 2006, 15:58
Det der er helt normalt og ufarlig oljedamp som kommer fra veihuset.Regner med bilen har bygget om veivhusventilasjonen og da puster den ut ved påfyllingslokket..
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 22 jan 2006, 17:15
olewa skrev:Kan noen forklare meg hvordan dette har seg ?
( skifter olje + filter hver 10.000km )
Er det noe feil som ikke er riktig her ?

Hei. dette kommer av oljedamp som inneholder vann....
Det er ikke noe farlig så lenge det kun dreier seg om kondens som "dannes" inne i motoren, men er olja grå eller det er andre ting som tyder på at det kan være vann i olja så er det ikke bra.....
-
Tor86
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 45
- Registrert: 05 sep 2005, 19:19
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Tor86 » 22 jan 2006, 18:07
hvilken olje bruker du?
ng900 2.0t 3 dørs!!
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 22 jan 2006, 19:30
Nå har jeg brukt ESSO Ultra, semi synthetic, 10w-40.
Har den siste versjonen av veivhusventilasjonen ( ut i oljepåfyllingsrøret), men kanskje det har kommet en enda senere versjon som er bedre ?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
-
Tor86
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 45
- Registrert: 05 sep 2005, 19:19
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Tor86 » 22 jan 2006, 21:44
prøv castrol, eller mobil1. er super olje..
ng900 2.0t 3 dørs!!
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 22 jan 2006, 23:43
Det var tidligere brukt shell olje i en fransk F*** jeg hadde føre jeg kjøpte Saaben, og der var det akkurat samme greia.
Den jævla olja trakk til seg vann som en svamp skulle man tro.
Men med mobil 1 olje så ble det nix problem =)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 23 jan 2006, 11:02
Halvsyntetisk olje ville jeg aldri ha fylt på en turbomotor. Kjør helsynt. Mobil1 eller Castrol som de andre her anbefaler.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
SPEEDPARTS N327
- 2.0 bar

- Innlegg: 819
- Registrert: 01 jun 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N327
- Navn: Speedparts Norway
- Bil: Norges raskeste SAAB
- Sted: Kjeller Vest 1 - 3
-
Kontakt:
Legg inn
av SPEEDPARTS N327 » 23 jan 2006, 12:42
SAAB turbobiler = helsyntolje + nytt filter hver 10.000 km

-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 24 jan 2006, 13:20
Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ??

93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 24 jan 2006, 14:49
olewa skrev:Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ??

hvis man kjører på vanelig mineral olje, så har den letter for å "kokse" seg, slik at f.eks. oljekjølinga til turbo tetner..
-
Øyvind.H
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 11 jan 2004, 01:00
Legg inn
av Øyvind.H » 24 jan 2006, 22:26
Ville ikke kjørt en så kresen motor som T7`ene på noe annet enn skikkelig helsyntet olje.
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 25 jan 2006, 12:10
olewa skrev:Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ??

Har kjørt i årevis på rimelige halvsyntetiske oljer på min OG900T16, bilen har gått over 452.000km (kjøpte den med 210.000 på teller`n).
Tror ikke det er såååå viktig med helsynt, i allefall ikke på T16, det er viktigere med oljeskift hver 10.000.
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 25 jan 2006, 16:56
ventilene på 9-5 (t7) er så å si strikkepinner(tynne strikkepinner

) i forhold til gamle saab motorer. de er syltynne. bruk helsyntetisk.

ordelntlig helsyntetisk. ikke shell olje
