Oljep?fyllingsr?r gul guffe ??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Oljepåfyllingsrør gul guffe ??

Legg inn av olewa » 22 jan 2006, 15:37

Kan noen forklare meg hvordan dette har seg ?
( skifter olje + filter hver 10.000km )

Er det noe feil som ikke er riktig her ?
Bilde
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

guffe

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 22 jan 2006, 15:58

Det der er helt normalt og ufarlig oljedamp som kommer fra veihuset.Regner med bilen har bygget om veivhusventilasjonen og da puster den ut ved påfyllingslokket..
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Oljepåfyllingsrør gul guffe ??

Legg inn av Surbotaab N369 » 22 jan 2006, 17:15

olewa skrev:Kan noen forklare meg hvordan dette har seg ?
( skifter olje + filter hver 10.000km )

Er det noe feil som ikke er riktig her ?
Bilde
Hei. dette kommer av oljedamp som inneholder vann....

Det er ikke noe farlig så lenge det kun dreier seg om kondens som "dannes" inne i motoren, men er olja grå eller det er andre ting som tyder på at det kan være vann i olja så er det ikke bra.....

Tor86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2005, 19:19
Sted: Tromsø

Legg inn av Tor86 » 22 jan 2006, 18:07

hvilken olje bruker du?
ng900 2.0t 3 dørs!!

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 22 jan 2006, 19:30

Nå har jeg brukt ESSO Ultra, semi synthetic, 10w-40.
Har den siste versjonen av veivhusventilasjonen ( ut i oljepåfyllingsrøret), men kanskje det har kommet en enda senere versjon som er bedre ?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Tor86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2005, 19:19
Sted: Tromsø

Legg inn av Tor86 » 22 jan 2006, 21:44

prøv castrol, eller mobil1. er super olje..
ng900 2.0t 3 dørs!!

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 22 jan 2006, 23:43

Det var tidligere brukt shell olje i en fransk F*** jeg hadde føre jeg kjøpte Saaben, og der var det akkurat samme greia.
Den jævla olja trakk til seg vann som en svamp skulle man tro.
Men med mobil 1 olje så ble det nix problem =)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 23 jan 2006, 11:02

Halvsyntetisk olje ville jeg aldri ha fylt på en turbomotor. Kjør helsynt. Mobil1 eller Castrol som de andre her anbefaler.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

95

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 23 jan 2006, 12:42

SAAB turbobiler = helsyntolje + nytt filter hver 10.000 km :lol: :lol:
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 24 jan 2006, 13:20

Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ?? :x
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 jan 2006, 14:49

olewa skrev:Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ?? :x
hvis man kjører på vanelig mineral olje, så har den letter for å "kokse" seg, slik at f.eks. oljekjølinga til turbo tetner..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 24 jan 2006, 22:26

Ville ikke kjørt en så kresen motor som T7`ene på noe annet enn skikkelig helsyntet olje.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 25 jan 2006, 12:10

olewa skrev:Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ?? :x
Har kjørt i årevis på rimelige halvsyntetiske oljer på min OG900T16, bilen har gått over 452.000km (kjøpte den med 210.000 på teller`n).
Tror ikke det er såååå viktig med helsynt, i allefall ikke på T16, det er viktigere med oljeskift hver 10.000.

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 25 jan 2006, 16:56

ventilene på 9-5 (t7) er så å si strikkepinner(tynne strikkepinner :lol: ) i forhold til gamle saab motorer. de er syltynne. bruk helsyntetisk. :D ordelntlig helsyntetisk. ikke shell olje :wink:
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Svar