Clutch til ng900 se turbo!!!!!! Haster:)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Clutch til ng900 se turbo!!!!!! Haster:)

Legg inn av ERLING N616 » 30 jan 2006, 00:21

Trenger hjelp til å velge hvilken clutch eg skal ha tli bilen min.....
Knuste den eg har, og trenger ny....
Noen som har et tips hvor eg får tak i en "rimelig" og bra clutch...
Hadde viggen clutch men den holdt ikke....
Er ca 250 hk i den no men skal ha mer...

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 jan 2006, 05:08

Sachs har en tryckplatta som ska klara 600Nm, det är dreiemomentet som tar clutchen.
Sen väljer du själv vilken typ av lamell du vill ha.
Jag tror att Speedparts kan skaffa det du behöver.
Ett annat alternativ är ju en 2 skivig(2 plata) clutch, antingen från sachs eller tillton.
Men kom ihåg att girkassa inte tål så mycket mer än 300hk med tillhörande dreiemoment!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 30 jan 2006, 06:25

Har 93 turbo kasse i den fra 2002..
Skal ikke den tåle litt mere??

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 jan 2006, 10:32

Samma girkassa!
Det är bara utväxlingen som skiljer från mitten av 1996 och framåt.
Det går att förstärka med delar från 9-5kasse, timken-lager och hårdare uppspänning inuti kassa.


Mvh Anders som kör med 9-3SSdiesel-kasse....
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 30 jan 2006, 10:56

Hvor mange hk, og hvor høyt dreiemoment tåler orginal kassene i ng900?
Min er 1995 mod.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 30 jan 2006, 15:44

Er ikke utvekslingen den samme da???
Men diffen som er sterkere....
Står i hvertfal de samme talle på utvekslin på begge kassene.....

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 jan 2006, 22:50

Medio 1996 kom den nya typen kasse med symetrisk diff till Ng900.
Det skiljer i utväxling mellan Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo, Og9-3 ltt har ganska lik utväxling som Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo har samma utväxling som Og9-3 Turbo (185hk) och Og9-3 Aero, Viggen har ännu högre.
Men ingen av dom är stakare än den andra förutom girkasser som är orginalmonterade före medio 1996, dom har en assymetrisk diff som är svagare.
Att förstärka en kasse kostar ca 11.000 i sverige, vill man sen ha en diff med diffbroms kostar det ca 8-9000 mer.
Orginal kasse tål ca 300-350hk och ca 400Nm, men det är på gränsen!!
Jag skulle inte vilja ha mer än 300hk i en 2L och max 290hk i en 2,3L med en orginal kasse.
Det är dreiemomentet som dreper kassa...
Framför allt mycket dreiemoment på lavt turtall, något som saabsmotorer är kända för att ha!
Om man sen spinner mycket så lägger det extra belastning på kassa.
Jag ska skriva en FAQ om Ng900/9-3 kasser en dag då det verkar som om behovet finns. :)
Men den hamnar under "Trimning".

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 30 jan 2006, 23:43

Jag ska skriva en FAQ om Ng900/9-3 kasser en dag då det verkar som om behovet finns. :)
Men den hamnar under "Trimning".

Mvh Anders
Toppenbra idé Anders, egenproducerade FAQ höjer värdet på forumet!!

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 31 jan 2006, 18:41

Ble nokk en viggen cluch fra speedparts....

Svar