Clutch til ng900 se turbo!!!!!! Haster:)
Moderator: Moderatorer
- ERLING N616
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 mai 2005, 01:00
- Kontakt:
Clutch til ng900 se turbo!!!!!! Haster:)
Trenger hjelp til å velge hvilken clutch eg skal ha tli bilen min.....
Knuste den eg har, og trenger ny....
Noen som har et tips hvor eg får tak i en "rimelig" og bra clutch...
Hadde viggen clutch men den holdt ikke....
Er ca 250 hk i den no men skal ha mer...
Knuste den eg har, og trenger ny....
Noen som har et tips hvor eg får tak i en "rimelig" og bra clutch...
Hadde viggen clutch men den holdt ikke....
Er ca 250 hk i den no men skal ha mer...
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Sachs har en tryckplatta som ska klara 600Nm, det är dreiemomentet som tar clutchen.
Sen väljer du själv vilken typ av lamell du vill ha.
Jag tror att Speedparts kan skaffa det du behöver.
Ett annat alternativ är ju en 2 skivig(2 plata) clutch, antingen från sachs eller tillton.
Men kom ihåg att girkassa inte tål så mycket mer än 300hk med tillhörande dreiemoment!
Mvh Anders
Sen väljer du själv vilken typ av lamell du vill ha.
Jag tror att Speedparts kan skaffa det du behöver.
Ett annat alternativ är ju en 2 skivig(2 plata) clutch, antingen från sachs eller tillton.
Men kom ihåg att girkassa inte tål så mycket mer än 300hk med tillhörande dreiemoment!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- ERLING N616
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 mai 2005, 01:00
- Kontakt:
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Samma girkassa!
Det är bara utväxlingen som skiljer från mitten av 1996 och framåt.
Det går att förstärka med delar från 9-5kasse, timken-lager och hårdare uppspänning inuti kassa.
Mvh Anders som kör med 9-3SSdiesel-kasse....
Det är bara utväxlingen som skiljer från mitten av 1996 och framåt.
Det går att förstärka med delar från 9-5kasse, timken-lager och hårdare uppspänning inuti kassa.
Mvh Anders som kör med 9-3SSdiesel-kasse....
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- ERLING N616
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 mai 2005, 01:00
- Kontakt:
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Medio 1996 kom den nya typen kasse med symetrisk diff till Ng900.
Det skiljer i utväxling mellan Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo, Og9-3 ltt har ganska lik utväxling som Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo har samma utväxling som Og9-3 Turbo (185hk) och Og9-3 Aero, Viggen har ännu högre.
Men ingen av dom är stakare än den andra förutom girkasser som är orginalmonterade före medio 1996, dom har en assymetrisk diff som är svagare.
Att förstärka en kasse kostar ca 11.000 i sverige, vill man sen ha en diff med diffbroms kostar det ca 8-9000 mer.
Orginal kasse tål ca 300-350hk och ca 400Nm, men det är på gränsen!!
Jag skulle inte vilja ha mer än 300hk i en 2L och max 290hk i en 2,3L med en orginal kasse.
Det är dreiemomentet som dreper kassa...
Framför allt mycket dreiemoment på lavt turtall, något som saabsmotorer är kända för att ha!
Om man sen spinner mycket så lägger det extra belastning på kassa.
Jag ska skriva en FAQ om Ng900/9-3 kasser en dag då det verkar som om behovet finns.
Men den hamnar under "Trimning".
Mvh Anders
Det skiljer i utväxling mellan Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo, Og9-3 ltt har ganska lik utväxling som Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo har samma utväxling som Og9-3 Turbo (185hk) och Og9-3 Aero, Viggen har ännu högre.
Men ingen av dom är stakare än den andra förutom girkasser som är orginalmonterade före medio 1996, dom har en assymetrisk diff som är svagare.
Att förstärka en kasse kostar ca 11.000 i sverige, vill man sen ha en diff med diffbroms kostar det ca 8-9000 mer.
Orginal kasse tål ca 300-350hk och ca 400Nm, men det är på gränsen!!
Jag skulle inte vilja ha mer än 300hk i en 2L och max 290hk i en 2,3L med en orginal kasse.
Det är dreiemomentet som dreper kassa...
Framför allt mycket dreiemoment på lavt turtall, något som saabsmotorer är kända för att ha!
Om man sen spinner mycket så lägger det extra belastning på kassa.
Jag ska skriva en FAQ om Ng900/9-3 kasser en dag då det verkar som om behovet finns.

Men den hamnar under "Trimning".
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- ERLING N616
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 mai 2005, 01:00
- Kontakt: