Powerflex - montering

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Powerflex - montering

Legg inn av Runar N403 » 29 jan 2006, 15:39

Hei!

Jeg har handla inn litt powerflex til 9k'n nå. Det dreier seg om bakre foring på bærebru, øvre motorfeste, og girkasse-feste.
Jeg lurer på om noen har erfaringer og tips i forbindelse med montering og fjerning av gamle foringer? Er det greit å få et verksted til å gjøre deler av jobben?

Mvh Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 jan 2006, 16:34

Dette får du til selv....

De på bakre bærebrua er bare å skru av, de bytter du på kort tid...
Når det gjelder motorfestene og girkassefestet så må jo de gamle i utgangspunktet presses ut. SP har et verktøy som de selger for å presse ut de game foringene på øvre motorfestet, med dette er det enkelt!
En annen metode du kan bruke er slik jeg gjorde på girkassefestet....
Skjær ut gummien i den gamle foringa så tar du en baufil og sager av hylsa til foringa på to plasser, da er den enkel å få ut....
Mao ikke vanskelig... men med den metoden så går det jo litt tid.
Du trenger ingen spesialverktøy for å sette inn Powerflexforingene, de går rett inn...

Lykke til :) Kan love deg en "ny" bil når du har gjort dette, anbefales på det sterkeste!! 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 29 jan 2006, 16:56

Takker for tips!
Hørt lovnader om ny bil før, så forventningene er høye! :)

Har forresten prøvd meg på foringene på bærebruene en gang før. De satt så hardt at jeg ga opp! Er det noen "feller" å gå i her?
EDIT: Det er snakk om bakre foring på fremre bærebru her! beklager dårlig beskrivelse

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 30 jan 2006, 07:08

Hve er dette powerflex greiene og hva hjelper dette for ?
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.

Mangler det noe info her ?? gi meg et hint

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 30 jan 2006, 08:01

Powerflex er polyurethan foringer som er hardere og mindre flexible. De er også i teorien uslitelige, så du vil ha foringene i mye mye lengre tid enn vanlige gummiforinger. Gummiforinger blir slitne og slappe etterhvert, noe som resulterer i mye bevegelse i understellet som du unngår med powerflex. Du vil selvfølgelig ha litt bevegelse med de og, ellers hadde det jo vært like greit med metallforinger eller uniballs, men det er bare en brøkdel av bevegelsen du har i gummiforingene.

Konklusjon:
Powerflex gjør understellet mye fastere og bedre, med mindre uønskede bevegelser.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 30 jan 2006, 21:18

Har selv begynt monteringen av Powerflex på fruens 9000. Gearkassefestet gikk greit, litt trangt å skru men ellers ok. Det innerste motorfestet (oppe ved st.dempertårnet) gikk også veldig greit. Litt værre med foringen på motoren. Hadde ikke spes.verktøy så jeg sa for meg selv:"For makten må allting vike" og brukte en luftmeisel. PLOPP sa det, og så var det gjort! :lol:

Nå finner jeg igjen gearspaken gitt!! Å for en glede! :lol:
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 31 jan 2006, 10:50

Et triks jeg har lært for å dra ut foringer, er å ha en lang bolt med mutter, en pipe som er større enn festinga til foringa, og en stor skive som er mindre enn foringa. Man trer på skiven på bolten, deretter stikker denne gjennom foringa. Så setter man pipa over foringa på den andre siden, og skrur på mutteren. Deretter er det bare å skru. Til slutt så blir foringene nødt til å løsne og sprette inn i pipa. En skive ved mutteren kan være fornuftig også, men den er ikke en del av "prinisppet".

-Morgan-

Svar