Hei!
Jeg har handla inn litt powerflex til 9k'n nå. Det dreier seg om bakre foring på bærebru, øvre motorfeste, og girkasse-feste.
Jeg lurer på om noen har erfaringer og tips i forbindelse med montering og fjerning av gamle foringer? Er det greit å få et verksted til å gjøre deler av jobben?
Mvh Runar
Powerflex - montering
Moderator: Moderatorer
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Dette får du til selv....
De på bakre bærebrua er bare å skru av, de bytter du på kort tid...
Når det gjelder motorfestene og girkassefestet så må jo de gamle i utgangspunktet presses ut. SP har et verktøy som de selger for å presse ut de game foringene på øvre motorfestet, med dette er det enkelt!
En annen metode du kan bruke er slik jeg gjorde på girkassefestet....
Skjær ut gummien i den gamle foringa så tar du en baufil og sager av hylsa til foringa på to plasser, da er den enkel å få ut....
Mao ikke vanskelig... men med den metoden så går det jo litt tid.
Du trenger ingen spesialverktøy for å sette inn Powerflexforingene, de går rett inn...
Lykke til
Kan love deg en "ny" bil når du har gjort dette, anbefales på det sterkeste!! 
De på bakre bærebrua er bare å skru av, de bytter du på kort tid...
Når det gjelder motorfestene og girkassefestet så må jo de gamle i utgangspunktet presses ut. SP har et verktøy som de selger for å presse ut de game foringene på øvre motorfestet, med dette er det enkelt!
En annen metode du kan bruke er slik jeg gjorde på girkassefestet....
Skjær ut gummien i den gamle foringa så tar du en baufil og sager av hylsa til foringa på to plasser, da er den enkel å få ut....
Mao ikke vanskelig... men med den metoden så går det jo litt tid.
Du trenger ingen spesialverktøy for å sette inn Powerflexforingene, de går rett inn...
Lykke til


M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Powerflex er polyurethan foringer som er hardere og mindre flexible. De er også i teorien uslitelige, så du vil ha foringene i mye mye lengre tid enn vanlige gummiforinger. Gummiforinger blir slitne og slappe etterhvert, noe som resulterer i mye bevegelse i understellet som du unngår med powerflex. Du vil selvfølgelig ha litt bevegelse med de og, ellers hadde det jo vært like greit med metallforinger eller uniballs, men det er bare en brøkdel av bevegelsen du har i gummiforingene.
Konklusjon:
Powerflex gjør understellet mye fastere og bedre, med mindre uønskede bevegelser.
Konklusjon:
Powerflex gjør understellet mye fastere og bedre, med mindre uønskede bevegelser.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Har selv begynt monteringen av Powerflex på fruens 9000. Gearkassefestet gikk greit, litt trangt å skru men ellers ok. Det innerste motorfestet (oppe ved st.dempertårnet) gikk også veldig greit. Litt værre med foringen på motoren. Hadde ikke spes.verktøy så jeg sa for meg selv:"For makten må allting vike" og brukte en luftmeisel. PLOPP sa det, og så var det gjort! 
Nå finner jeg igjen gearspaken gitt!! Å for en glede!

Nå finner jeg igjen gearspaken gitt!! Å for en glede!

..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!
Et triks jeg har lært for å dra ut foringer, er å ha en lang bolt med mutter, en pipe som er større enn festinga til foringa, og en stor skive som er mindre enn foringa. Man trer på skiven på bolten, deretter stikker denne gjennom foringa. Så setter man pipa over foringa på den andre siden, og skrur på mutteren. Deretter er det bare å skru. Til slutt så blir foringene nødt til å løsne og sprette inn i pipa. En skive ved mutteren kan være fornuftig også, men den er ikke en del av "prinisppet".
-Morgan-
-Morgan-