ujevn gange og 9000t 16v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

ujevn gange og 9000t 16v

Legg inn av ole anders » 29 jan 2006, 19:55

Lurte på om det kan være luftmengemåleren som gjør at den går ujevnt . har byttet plugger ,vacum slanger fordeler lokk og rotor . Det er steg 1 trim fra speedparts ,men jeg tror ikke den har noe med dette og gjøre. Bilen var slik før det ble montert. noen som har noe tips??

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 29 jan 2006, 20:42

Kan du beskrive litt nærmere hvordan den ujevne gangen arter seg?
Oppstart/kald/varm motor, tomgang/pådrag etc.
Ujevn gange er et vanlig symptom med mange årsaker.

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

ujevn gange 9000t

Legg inn av ole anders » 30 jan 2006, 17:33

den lugger ved kjøring på jevn gass med litt turtall . Ikke ved pådrag . Går opp og ned på turtall ved tomgang

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 02 feb 2006, 16:52

Regner det som selvsagt at du bruker NGK plugger.
Heller vel mer til en teori om at dette dreier seg om bensin/luftproblem.
Hvordan er bensinforbruket? Du kan kanskje få grov peiling ved å sjekke pluggene:
Eks. gåen luftmengdemåler eller bensintrykksregulator gir fet blanding og dårlig respons ved pådrag = svart belegg.
Mager blanding (luftlekkasje, tett bensinfilter, dårlig bensintrykk, feiljustert LMM) gir hvitt belegg.
Har hørt at det går an å sjekke luftlekkasje i vakuumsystemet med startspray.

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 feb 2006, 13:15

Luftmassemålerne pleier å holde lenge på 9000, vanligere at bensintrykkregulatoren går. Skru på en bensintrykkmåler og sjekk trykket. Dette hjelper de deg med på et verksted.

Bensinfilteret skal byttes ved 180 000 km (og 360). Dersom dette ikke blir gjort går bilen for magert, men da lyser check engine lampa.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

ujevn gange og 9000t 16v

Legg inn av ole anders » 03 feb 2006, 20:11

Takk da skal jeg sjekke det . Har kjøpt nytt bensinfilter så da prøver jeg og bytte det . Skal også få sjekket bensintrykket . Hva er vanlig trykk på disse ?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: ujevn gange og 9000t 16v

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 feb 2006, 20:20

ole anders skrev:Takk da skal jeg sjekke det . Har kjøpt nytt bensinfilter så da prøver jeg og bytte det . Skal også få sjekket bensintrykket . Hva er vanlig trykk på disse ?
Det står på BTR-en, men det er nok enten 2.5 eller 2.8 bar.

Svar