Nokia Hakka Q, elendig retningsstabilitet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Nokia Hakka Q, elendig retningsstabilitet

Legg inn av Macgeier » 09 feb 2006, 08:28

OG900T16 1990,
Har 2 mnd gamle Conti Viking Contact foran, ville ha dette bak også, men dekkverkstedet var tomt.
Fikk Nokia Hakka Q bak istedet. Resultat: merkbart mer ustabil og vinglete bil. Skulle tro det satt diagonaldekk bak!
Ekkel å kjøre på på E-18, bilen må "gjetes".
Andre med samme erfaring?

Skal prøve med å sette Nokia foran og Continental bak, håper det hjelper....

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 feb 2006, 08:46

Enig :x

Satte hakka Q på bilen for noen år siden, etter 2 mnd solgte jeg dem brukt. Helt håpløse både på grep og kjørefølelse. Men hvordan i huleste har du fått kjøpt Nokian Hakkapelitta Q nå, det er jo 2-3 år siden de gikk ut av produksjon!!! Krev å få byttet med de nye til Nokian RSi. En helt annen verden. Ingen kan selge så gamle dekk uten å opplyse om alder og at de er erstattet. Q har så mange dårlige sider at de burde vært ulovlige å selge.

Du må for all del ikke sette Q foran, de har så mye dårligere grep at du kommer til å understyre og få framhjulssladd (som en ny Volvo).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 feb 2006, 08:55

Hva er produksjonsdato på disse dekkene?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 10 feb 2006, 09:19

Produksjonsdato?
Var ute og sjekket, det eneste jeg kunne finne som lignet på noe var 2103, tror at det betyr noe sånt som uke21 år 2003 :?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 feb 2006, 09:29

Macgeier skrev:Produksjonsdato?
Var ute og sjekket, det eneste jeg kunne finne som lignet på noe var 2103, tror at det betyr noe sånt som uke21 år 2003 :?
Skulle vel stemmme bra det... Dvs. snart 3 år gamle dekk, og dekk er jo stort sett ferskvare..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 10 feb 2006, 09:38

Egenskapene er slitsomme.
Bakparten driver sidelengs som om foringene bak skulle vært defekte.
Ekkelt når det er såpeglatt, vet aldri om de slipper eller om det bare er vanlig Hakka-Q avdrift :evil:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 feb 2006, 10:01

Snakket med en kollega som hadde disse på sin Mitsubishi Colt og var kanonfornøyd. Hna ville ha disse på sin nye avensis også, men forhandleren frarådet det på det sterkeste pga. vekten på bilen gjorde at dette ikke var noe bra kombinasjon.. Vil tro det er samme problem her..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 10 feb 2006, 10:55

Har ingen dårlige erfaringer med Hakka Q jeg,-har kjørt flere sesonger med dem på både 99 ,900 og 9000.
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 feb 2006, 12:46

Kjøp RSi og kjenn forskjellen, så innser du fort hva du har gått glipp av. Vinterdekk skal ikke være ensbetydende med forsiktig kjøring uten sidekrefter i svingene. En SAAB er konstruert for at du kan tøye grensene for hva friksjonen tillater, og samtidig inneha full kontroll over bilen.

Med Q mistet jeg alt dette. Følte meg som i et tysk folkebilmerke som formidler til føreren at grensen for veigrepet nærmer seg faretruende, på tross av at den er milevis unna. Faktisk må en med VW og Q venne seg til å ignorere signalene fra bilen. Glad jeg ikke fikk oppleve overraskende glatte partier i denne perioden. Hvis noen har lyst på dokumentasjon av dette dekkets udugelighet, så har Motor testet det i sin store dekktest i 2002. Sisteplass og strykkarakter på 3 viktige områder.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 mar 2006, 13:24

Hei bare en liten oppdatering:
Dro innom verkstedet og fikk byttet dekkene, de hadde ikke annet enn Vredenstein NordTrac på lager, takket ja til dette.
Så med Vredenstein bak, ble det noe bedre? NEI, bilen fortsatte med å drive rundt i veien som en flåte i 100 sonen, spesiellt på sporete veibane. Kjøring på småveier gikk greit.

I usikkerhet om det var dårlige foringer som lurte meg så byttet jeg igår ettermiddag plass på dekken, Vredenstein foran og VikingContact bak.
Og gjett hva, bilen ble stabil, jeg kunne senke skuldrene i 100 sone, og kjøre med èn hånd på rattet, til og med justere på radioen uten å havne ut av kurs :shock: Bilen ble riktignok mer understyrt, men det kan jeg leve med når jeg kan puste normalt på e-18 :lol:

Så min konkulsjon for piggfrie dekker på OG900:
Nokia Hakka-Q: ikke godkjent.
Vredenstein NordTrac: ikke godkjent.
Continental VikingContact: GODKJENT
Gislaved SoftFrost: GODKJENT

Svar