Nokia Hakka Q, elendig retningsstabilitet
Moderator: Moderatorer
Nokia Hakka Q, elendig retningsstabilitet
OG900T16 1990,
Har 2 mnd gamle Conti Viking Contact foran, ville ha dette bak også, men dekkverkstedet var tomt.
Fikk Nokia Hakka Q bak istedet. Resultat: merkbart mer ustabil og vinglete bil. Skulle tro det satt diagonaldekk bak!
Ekkel å kjøre på på E-18, bilen må "gjetes".
Andre med samme erfaring?
Skal prøve med å sette Nokia foran og Continental bak, håper det hjelper....
Har 2 mnd gamle Conti Viking Contact foran, ville ha dette bak også, men dekkverkstedet var tomt.
Fikk Nokia Hakka Q bak istedet. Resultat: merkbart mer ustabil og vinglete bil. Skulle tro det satt diagonaldekk bak!
Ekkel å kjøre på på E-18, bilen må "gjetes".
Andre med samme erfaring?
Skal prøve med å sette Nokia foran og Continental bak, håper det hjelper....
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Enig
Satte hakka Q på bilen for noen år siden, etter 2 mnd solgte jeg dem brukt. Helt håpløse både på grep og kjørefølelse. Men hvordan i huleste har du fått kjøpt Nokian Hakkapelitta Q nå, det er jo 2-3 år siden de gikk ut av produksjon!!! Krev å få byttet med de nye til Nokian RSi. En helt annen verden. Ingen kan selge så gamle dekk uten å opplyse om alder og at de er erstattet. Q har så mange dårlige sider at de burde vært ulovlige å selge.
Du må for all del ikke sette Q foran, de har så mye dårligere grep at du kommer til å understyre og få framhjulssladd (som en ny Volvo).

Satte hakka Q på bilen for noen år siden, etter 2 mnd solgte jeg dem brukt. Helt håpløse både på grep og kjørefølelse. Men hvordan i huleste har du fått kjøpt Nokian Hakkapelitta Q nå, det er jo 2-3 år siden de gikk ut av produksjon!!! Krev å få byttet med de nye til Nokian RSi. En helt annen verden. Ingen kan selge så gamle dekk uten å opplyse om alder og at de er erstattet. Q har så mange dårlige sider at de burde vært ulovlige å selge.
Du må for all del ikke sette Q foran, de har så mye dårligere grep at du kommer til å understyre og få framhjulssladd (som en ny Volvo).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Ja
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Kjøp RSi og kjenn forskjellen, så innser du fort hva du har gått glipp av. Vinterdekk skal ikke være ensbetydende med forsiktig kjøring uten sidekrefter i svingene. En SAAB er konstruert for at du kan tøye grensene for hva friksjonen tillater, og samtidig inneha full kontroll over bilen.
Med Q mistet jeg alt dette. Følte meg som i et tysk folkebilmerke som formidler til føreren at grensen for veigrepet nærmer seg faretruende, på tross av at den er milevis unna. Faktisk må en med VW og Q venne seg til å ignorere signalene fra bilen. Glad jeg ikke fikk oppleve overraskende glatte partier i denne perioden. Hvis noen har lyst på dokumentasjon av dette dekkets udugelighet, så har Motor testet det i sin store dekktest i 2002. Sisteplass og strykkarakter på 3 viktige områder.
Med Q mistet jeg alt dette. Følte meg som i et tysk folkebilmerke som formidler til føreren at grensen for veigrepet nærmer seg faretruende, på tross av at den er milevis unna. Faktisk må en med VW og Q venne seg til å ignorere signalene fra bilen. Glad jeg ikke fikk oppleve overraskende glatte partier i denne perioden. Hvis noen har lyst på dokumentasjon av dette dekkets udugelighet, så har Motor testet det i sin store dekktest i 2002. Sisteplass og strykkarakter på 3 viktige områder.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Hei bare en liten oppdatering:
Dro innom verkstedet og fikk byttet dekkene, de hadde ikke annet enn Vredenstein NordTrac på lager, takket ja til dette.
Så med Vredenstein bak, ble det noe bedre? NEI, bilen fortsatte med å drive rundt i veien som en flåte i 100 sonen, spesiellt på sporete veibane. Kjøring på småveier gikk greit.
I usikkerhet om det var dårlige foringer som lurte meg så byttet jeg igår ettermiddag plass på dekken, Vredenstein foran og VikingContact bak.
Og gjett hva, bilen ble stabil, jeg kunne senke skuldrene i 100 sone, og kjøre med èn hånd på rattet, til og med justere på radioen uten å havne ut av kurs
Bilen ble riktignok mer understyrt, men det kan jeg leve med når jeg kan puste normalt på e-18
Så min konkulsjon for piggfrie dekker på OG900:
Nokia Hakka-Q: ikke godkjent.
Vredenstein NordTrac: ikke godkjent.
Continental VikingContact: GODKJENT
Gislaved SoftFrost: GODKJENT
Dro innom verkstedet og fikk byttet dekkene, de hadde ikke annet enn Vredenstein NordTrac på lager, takket ja til dette.
Så med Vredenstein bak, ble det noe bedre? NEI, bilen fortsatte med å drive rundt i veien som en flåte i 100 sonen, spesiellt på sporete veibane. Kjøring på småveier gikk greit.
I usikkerhet om det var dårlige foringer som lurte meg så byttet jeg igår ettermiddag plass på dekken, Vredenstein foran og VikingContact bak.
Og gjett hva, bilen ble stabil, jeg kunne senke skuldrene i 100 sone, og kjøre med èn hånd på rattet, til og med justere på radioen uten å havne ut av kurs


Så min konkulsjon for piggfrie dekker på OG900:
Nokia Hakka-Q: ikke godkjent.
Vredenstein NordTrac: ikke godkjent.
Continental VikingContact: GODKJENT
Gislaved SoftFrost: GODKJENT