start-rele? LØST!! :)
Moderator: Moderatorer
start-rele? LØST!! :)
På min og900 hender det en sjelden gang at startmotoren ikke slår inn. Det skjer altså ingenting når jeg vrir om nøkkelen, bortsett fra at alt det elektriske skrur seg på. Jeg venter litt, og vrir om nøkkelen, og den starter som om ingenting har hendt. Hva kan ha skjedd? er starteren i ferd med å konke ut? er det no relé-greier jeg kan bytte? Dette problemet er forøvrig noe som skjer helt random, kanskje en gang i uka, kanskje en gang i mnd, uavhengig om bilen har stått lenge, blitt kjørt lenge eller er varm eller kald. Starta forøvrig bilen for første gang siden september for ikke så lenge siden, og da merka jeg ingenting til problemet.
Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
mvh oddi
Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
mvh oddi
Sist redigert av oddi N108 den 02 mai 2006, 13:57, redigert 1 gang totalt.
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Få en hjelper til å stå over starteren med et øre.
Kommer det et klikk fra starteren idet du vrir om nøkkelen til start?
Hvis ikke så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Er ikke sikker på om det går å kjøpe dette separat, men det er det sikkert andre som vet.
Hvis det kommer et klikk så er det selve startermotoren, og da må hele pakka skiftes.
Håper dette hjelper.
Kommer det et klikk fra starteren idet du vrir om nøkkelen til start?
Hvis ikke så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Er ikke sikker på om det går å kjøpe dette separat, men det er det sikkert andre som vet.
Hvis det kommer et klikk så er det selve startermotoren, og da må hele pakka skiftes.
Håper dette hjelper.

lawicel CanUsb, og Tech2!
er en stund siden jeg har sett bilen nå, så jeg husker ikke om klikket kommer eller ei, men jeg tror faktisk ikke det kommer... dette innslaget, sitter det på startern? så på deler til salgs at noen hadde en starter til salgs, og får jeg den billig er det jo bare å bytte hele skiten.. passer 8v-starter på 16v motor?john n04 skrev:Få en hjelper til å stå over starteren med et øre.
Kommer det et klikk fra starteren idet du vrir om nøkkelen til start?
Hvis ikke så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Er ikke sikker på om det går å kjøpe dette separat, men det er det sikkert andre som vet.
Hvis det kommer et klikk så er det selve startermotoren, og da må hele pakka skiftes.
Håper dette hjelper.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Kan jo være litt spenningsfall på den lange kabelen bakover da. Denne bør jo være nokså grov. Har selv en 70mm2 kabel, men dette er nok litt overkill. Ganske sikker på at det er samme starter på 16v som 8vKan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet
, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Vel. jeg har 110mm2. Var forøvrig et H****** å trekke den gjennom hele bilen.. den kvalifiserer nesten ikke som kabel engang, det er jo nesten en stang:)gul900_N169 skrev:Kan jo være litt spenningsfall på den lange kabelen bakover da. Denne bør jo være nokså grov. Har selv en 70mm2 kabel, men dette er nok litt overkill. Ganske sikker på at det er samme starter på 16v som 8vKan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet
, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Aiai, det var en grovisoddiN1108 skrev:Vel. jeg har 110mm2. Var forøvrig et H****** å trekke den gjennom hele bilen.. den kvalifiserer nesten ikke som kabel engang, det er jo nesten en stang:)

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Okei, la oss komme til en konklusjon: Sannsynlig at startern bør byttes (ihvertfall deler av den), og at det er den samme som til en og900 fra 87, 8v turbo? Forslaget fra sidelinja var interessant. Petter, hvordan kan jeg sjekke at tenningslåsen er defekt? regner eeeegentlig ikke med det, siden alt annet fungerer..
Jeg kan få kjøpt en slik starter for 200 kr + frakt av en herremann på forumet, like greit å slå til så lenge den passer kanskje?
mvh oddi
Jeg kan få kjøpt en slik starter for 200 kr + frakt av en herremann på forumet, like greit å slå til så lenge den passer kanskje?
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
koblingskjema her: http://townsendimports.com/Web/electric ... 044-47.jpg riktignok til en 89-90 men er vel samme. Bare å måle litt.Forslaget fra sidelinja var interessant. Petter, hvordan kan jeg sjekke at tenningslåsen er defekt?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus