start-rele? LØST!! :)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

start-rele? LØST!! :)

Legg inn av oddi N108 » 18 feb 2006, 10:37

På min og900 hender det en sjelden gang at startmotoren ikke slår inn. Det skjer altså ingenting når jeg vrir om nøkkelen, bortsett fra at alt det elektriske skrur seg på. Jeg venter litt, og vrir om nøkkelen, og den starter som om ingenting har hendt. Hva kan ha skjedd? er starteren i ferd med å konke ut? er det no relé-greier jeg kan bytte? Dette problemet er forøvrig noe som skjer helt random, kanskje en gang i uka, kanskje en gang i mnd, uavhengig om bilen har stått lenge, blitt kjørt lenge eller er varm eller kald. Starta forøvrig bilen for første gang siden september for ikke så lenge siden, og da merka jeg ingenting til problemet.

Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...

mvh oddi
Sist redigert av oddi N108 den 02 mai 2006, 13:57, redigert 1 gang totalt.
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 18 feb 2006, 11:37

Få en hjelper til å stå over starteren med et øre.
Kommer det et klikk fra starteren idet du vrir om nøkkelen til start?

Hvis ikke så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Er ikke sikker på om det går å kjøpe dette separat, men det er det sikkert andre som vet.

Hvis det kommer et klikk så er det selve startermotoren, og da må hele pakka skiftes.

Håper dette hjelper. :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 18 feb 2006, 12:02

john n04 skrev:Få en hjelper til å stå over starteren med et øre.
Kommer det et klikk fra starteren idet du vrir om nøkkelen til start?

Hvis ikke så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Er ikke sikker på om det går å kjøpe dette separat, men det er det sikkert andre som vet.

Hvis det kommer et klikk så er det selve startermotoren, og da må hele pakka skiftes.

Håper dette hjelper. :wink:
er en stund siden jeg har sett bilen nå, så jeg husker ikke om klikket kommer eller ei, men jeg tror faktisk ikke det kommer... dette innslaget, sitter det på startern? så på deler til salgs at noen hadde en starter til salgs, og får jeg den billig er det jo bare å bytte hele skiten.. passer 8v-starter på 16v motor?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 18 feb 2006, 12:14

Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet
, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
Kan jo være litt spenningsfall på den lange kabelen bakover da. Denne bør jo være nokså grov. Har selv en 70mm2 kabel, men dette er nok litt overkill. Ganske sikker på at det er samme starter på 16v som 8v
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 18 feb 2006, 12:44

gul900_N169 skrev:
Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet
, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
Kan jo være litt spenningsfall på den lange kabelen bakover da. Denne bør jo være nokså grov. Har selv en 70mm2 kabel, men dette er nok litt overkill. Ganske sikker på at det er samme starter på 16v som 8v
Vel. jeg har 110mm2. Var forøvrig et H****** å trekke den gjennom hele bilen.. den kvalifiserer nesten ikke som kabel engang, det er jo nesten en stang:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 18 feb 2006, 13:04

oddiN1108 skrev:Vel. jeg har 110mm2. Var forøvrig et H****** å trekke den gjennom hele bilen.. den kvalifiserer nesten ikke som kabel engang, det er jo nesten en stang:)
Aiai, det var en grovis :) . Er vel ikke noe problem der. Mulig feil med starteren da. Jeg loddet kabelskoa til kabelen for sikkerhets skyld, er jo gjerne der man får spenningsfall.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 feb 2006, 16:58

Jeg vet bare at jeg brukte starter fra en forgasser 900 til en 9000i, så regner med det er likt (men regner med noen kan bekrefte det)
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 18 feb 2006, 17:23

alle starterene som ligger under innsuget på OG900 er de samme ja...

er ikke sikker på om de som ligger "under" på pass siden (som på b-motoren) passer....

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 feb 2006, 17:27

Surbotaab N369 skrev:alle starterene som ligger under innsuget på OG900 er de samme ja...

er ikke sikker på om de som ligger "under" på pass siden (som på b-motoren) passer....
Den jeg tok var montert helt på toppen av motoren..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 18 feb 2006, 17:44

Freshmaker N237 skrev:
Surbotaab N369 skrev:alle starterene som ligger under innsuget på OG900 er de samme ja...

er ikke sikker på om de som ligger "under" på pass siden (som på b-motoren) passer....
Den jeg tok var montert helt på toppen av motoren..
da passer den :twisted:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 feb 2006, 17:58

Tenningslåsen på og 900 kommer ikke i noen rekordbok for pålitelighet...

Vært å sjekke, iallefall før du bytter starter!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 18 feb 2006, 18:10

Okei, la oss komme til en konklusjon: Sannsynlig at startern bør byttes (ihvertfall deler av den), og at det er den samme som til en og900 fra 87, 8v turbo? Forslaget fra sidelinja var interessant. Petter, hvordan kan jeg sjekke at tenningslåsen er defekt? regner eeeegentlig ikke med det, siden alt annet fungerer..

Jeg kan få kjøpt en slik starter for 200 kr + frakt av en herremann på forumet, like greit å slå til så lenge den passer kanskje?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 18 feb 2006, 18:56

Forslaget fra sidelinja var interessant. Petter, hvordan kan jeg sjekke at tenningslåsen er defekt?
koblingskjema her: http://townsendimports.com/Web/electric ... 044-47.jpg riktignok til en 89-90 men er vel samme. Bare å måle litt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 feb 2006, 19:35

Mål strømmen ut av bryteren, når du vrir om nøkkelen.

kommer det strøm til innslaget på starteren?

"bunnplata" i låsen er ofte synderen :wink:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 feb 2006, 20:29

Sett bilen i fri, kortslutt mellom 50 på innslaget til starteren (gul kabel) og hoved 12V in på starteren. Da skal starteren og motoren gå rundt. :wink: Gjør den ikke det er den def.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar