Overhaling av 9-5motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar

Er det vits ? pr?ve ? overhale en motor avg?tt pga. oilsludge?

Ja
11
85%
Nei
2
15%
 
Stemmer totalt: 13

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Overhaling av 9-5motor

Legg inn av ottorasmussen N242 » 19 feb 2006, 20:57

Som de fleste sikkert fikk med seg, avled den forrige motoren min en grusom død på grunn av oilsludge.

Jeg har nå fått ny motor, men en kamerat av meg ville gjerne forsøke å overhale den gamle. Dette skal han gjøre selv.
Er det vits å prøve?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Overhaling av 9-5motor

Legg inn av Surbotaab N369 » 19 feb 2006, 22:25

ottorasmussen N242 skrev:Som de fleste sikkert fikk med seg, avled den forrige motoren min en grusom død på grunn av oilsludge.

Jeg har nå fått ny motor, men en kamerat av meg ville gjerne forsøke å overhale den gamle. Dette skal han gjøre selv.
Er det vits å prøve?
Hei.. selfølgelig kan det være en ide og overhale den andre motoren....

hvis veiven er i orden (eller hvis den kan slipes..) og resten av "komponentene" er brukbare så vil det jo lønne seg å overhalle denne for og så eventuelt selge den igjen...

men det forutsetter jo at delene ikke koster så mye at en ikke får noen fortjeneste da....

men en annen ide kan vel være å bygge den motoren opp igjen med litt "gromme" deler da... og så sette den inn i bilen igjen... så kan man ha en motor med bra potensialet :twisted: (for den motoren som står i nå kan man jo altids selge igjen :wink: )

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 feb 2006, 00:41

Visst är det ide!
Det som må till:
Slipa veven.
Nya lager.
Nya stempler eller i det minste nya stempelringer(jag hade köpt nya smidda stempler).
Ny oljepump.
+ alla packningar som ska till.
Räkna med att det kostar mellan 5.000 och 6.000 i slipning av vev samt delar, sen kommer stempler i tillägg.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 20 feb 2006, 00:44

Takk for hjelpen!
Jeg setter stor pris på det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 feb 2006, 08:00

ottorasmussen N242 skrev:Takk for hjelpen!
Jeg setter stor pris på det.
Han skal vel overhale den for å bruke den selv?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 20 feb 2006, 15:46

Ja, slik det ser ut nå, så blir det sånn.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 20 feb 2006, 16:26

ottorasmussen N242 skrev:Ja, slik det ser ut nå, så blir det sånn.
okay... menne da vil det nok lønne seg og overhalle ja..

Ang. sliping av veiv så kosta det 3800kr sist jeg gjorde det på en veiv til en B-202... dette var da inkl lager :wink:

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 20 feb 2006, 16:59

Saab900STCR skrev:Visst är det ide!
Det som må till:
Slipa veven.
Nya lager.
Nya stempler eller i det minste nya stempelringer(jag hade köpt nya smidda stempler).
Ny oljepump.
+ alla packningar som ska till.
Räkna med att det kostar mellan 5.000 och 6.000 i slipning av vev samt delar, sen kommer stempler i tillägg.

Mvh Anders
+ renovering av topp plansliping - glassblåsing, med evt nye ventilseter og ventilløftere ca 10.000.-.

++++ det dukker alltid opp mye mer.
:lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 feb 2006, 18:17

Bent N208 skrev:
Saab900STCR skrev:Visst är det ide!
Det som må till:
Slipa veven.
Nya lager.
Nya stempler eller i det minste nya stempelringer(jag hade köpt nya smidda stempler).
Ny oljepump.
+ alla packningar som ska till.
Räkna med att det kostar mellan 5.000 och 6.000 i slipning av vev samt delar, sen kommer stempler i tillägg.

Mvh Anders
+ renovering av topp plansliping - glassblåsing, med evt nye ventilseter og ventilløftere ca 10.000.-.

++++ det dukker alltid opp mye mer.
:lol:
Det dyker ALLTID upp nått mer!! :lol:
Och det blir alltid dyrare än man tänkt... :?

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 20 feb 2006, 19:36

Nei, svarte jeg!!

Blir dyrt... Da kunne du heller renovert motoren istedenfor å kjøpt deg ny... og gjort som Bent'n sa +++ ;)

MEn... dette er jo bare synsing.. Ikke mine penger, ikke min motor... men skal du svi av noen høvdinger, så får du mye mooorrrooo for pengene.. Det er litt konge å kjøre rundt med en hormonbombe under panseret... :)

mvh

ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 20 feb 2006, 23:00

Selv akter jeg ikke å bruke en krone på dette prosjektet.
Ole som han heter, skal få motoren ut i garasjen sin, dette var hans eget forslag. Deretter vil han evt. begynne på prosjektet. Han leter nemlig etter motorskadet 9-5. Planen er da å ha klar denne motoren.Om han klarer dette for 10000 kr og samtidig klarer å skaffe en havarert 9-5 for en rimelig penge kommer han jo godt ut av det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar