Overhaling av 9-5motor
Moderator: Moderatorer
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Overhaling av 9-5motor
Som de fleste sikkert fikk med seg, avled den forrige motoren min en grusom død på grunn av oilsludge.
Jeg har nå fått ny motor, men en kamerat av meg ville gjerne forsøke å overhale den gamle. Dette skal han gjøre selv.
Er det vits å prøve?
Jeg har nå fått ny motor, men en kamerat av meg ville gjerne forsøke å overhale den gamle. Dette skal han gjøre selv.
Er det vits å prøve?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Overhaling av 9-5motor
Hei.. selfølgelig kan det være en ide og overhale den andre motoren....ottorasmussen N242 skrev:Som de fleste sikkert fikk med seg, avled den forrige motoren min en grusom død på grunn av oilsludge.
Jeg har nå fått ny motor, men en kamerat av meg ville gjerne forsøke å overhale den gamle. Dette skal han gjøre selv.
Er det vits å prøve?
hvis veiven er i orden (eller hvis den kan slipes..) og resten av "komponentene" er brukbare så vil det jo lønne seg å overhalle denne for og så eventuelt selge den igjen...
men det forutsetter jo at delene ikke koster så mye at en ikke får noen fortjeneste da....
men en annen ide kan vel være å bygge den motoren opp igjen med litt "gromme" deler da... og så sette den inn i bilen igjen... så kan man ha en motor med bra potensialet


- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Visst är det ide!
Det som må till:
Slipa veven.
Nya lager.
Nya stempler eller i det minste nya stempelringer(jag hade köpt nya smidda stempler).
Ny oljepump.
+ alla packningar som ska till.
Räkna med att det kostar mellan 5.000 och 6.000 i slipning av vev samt delar, sen kommer stempler i tillägg.
Mvh Anders
Det som må till:
Slipa veven.
Nya lager.
Nya stempler eller i det minste nya stempelringer(jag hade köpt nya smidda stempler).
Ny oljepump.
+ alla packningar som ska till.
Räkna med att det kostar mellan 5.000 och 6.000 i slipning av vev samt delar, sen kommer stempler i tillägg.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
+ renovering av topp plansliping - glassblåsing, med evt nye ventilseter og ventilløftere ca 10.000.-.Saab900STCR skrev:Visst är det ide!
Det som må till:
Slipa veven.
Nya lager.
Nya stempler eller i det minste nya stempelringer(jag hade köpt nya smidda stempler).
Ny oljepump.
+ alla packningar som ska till.
Räkna med att det kostar mellan 5.000 och 6.000 i slipning av vev samt delar, sen kommer stempler i tillägg.
Mvh Anders
++++ det dukker alltid opp mye mer.

Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Det dyker ALLTID upp nått mer!!Bent N208 skrev:+ renovering av topp plansliping - glassblåsing, med evt nye ventilseter og ventilløftere ca 10.000.-.Saab900STCR skrev:Visst är det ide!
Det som må till:
Slipa veven.
Nya lager.
Nya stempler eller i det minste nya stempelringer(jag hade köpt nya smidda stempler).
Ny oljepump.
+ alla packningar som ska till.
Räkna med att det kostar mellan 5.000 och 6.000 i slipning av vev samt delar, sen kommer stempler i tillägg.
Mvh Anders
++++ det dukker alltid opp mye mer.

Och det blir alltid dyrare än man tänkt...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Nei, svarte jeg!!
Blir dyrt... Da kunne du heller renovert motoren istedenfor å kjøpt deg ny... og gjort som Bent'n sa +++
MEn... dette er jo bare synsing.. Ikke mine penger, ikke min motor... men skal du svi av noen høvdinger, så får du mye mooorrrooo for pengene.. Det er litt konge å kjøre rundt med en hormonbombe under panseret...
mvh
ArntR.
Blir dyrt... Da kunne du heller renovert motoren istedenfor å kjøpt deg ny... og gjort som Bent'n sa +++

MEn... dette er jo bare synsing.. Ikke mine penger, ikke min motor... men skal du svi av noen høvdinger, så får du mye mooorrrooo for pengene.. Det er litt konge å kjøre rundt med en hormonbombe under panseret...

mvh
ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Selv akter jeg ikke å bruke en krone på dette prosjektet.
Ole som han heter, skal få motoren ut i garasjen sin, dette var hans eget forslag. Deretter vil han evt. begynne på prosjektet. Han leter nemlig etter motorskadet 9-5. Planen er da å ha klar denne motoren.Om han klarer dette for 10000 kr og samtidig klarer å skaffe en havarert 9-5 for en rimelig penge kommer han jo godt ut av det.
Ole som han heter, skal få motoren ut i garasjen sin, dette var hans eget forslag. Deretter vil han evt. begynne på prosjektet. Han leter nemlig etter motorskadet 9-5. Planen er da å ha klar denne motoren.Om han klarer dette for 10000 kr og samtidig klarer å skaffe en havarert 9-5 for en rimelig penge kommer han jo godt ut av det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.