Ladetrykk 95-mod 900s turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Ladetrykk 95-mod 900s turbo

Legg inn av Morten-N146 » 11 okt 2003, 15:54

Har kjøpt ny bil som jeg synes ikke går som den skal. Turbotrykksmåleren går bare midt inn på det gule slik at bilen går som en dass. Noen som har erfaring med dette på den nye typen 900. Hvor sitter APC-boksen på denne?

Svar mottas med takk.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ladetrykk 95-mod 900s turbo

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 okt 2003, 17:44

White skrev:Har kjøpt ny bil som jeg synes ikke går som den skal. Turbotrykksmåleren går bare midt inn på det gule slik at bilen går som en dass. Noen som har erfaring med dette på den nye typen 900. Hvor sitter APC-boksen på denne?

Svar mottas med takk.
Veit desverre ikkje ladetrykket på GM900, men anntek at det er omtrent som på 900. Men eg trur det er i litt feil ende å feilsøke på, det som er interesant er kvifor trykkmålaren berre kjem halvveis, og då er det magnetventil som eg startar å feilsøke på til vanlig.
Sidan du berre når litt innpå det gule feltet, køyrer du muligens på grunnladetrykk pga. at magnetventil er kass.
Det du kan gjere er å koble den frå, og gjere diverse målingar med eit mulitmeter om du har. Du kal måle 3 ohm mellom kontakt 1-2 og 2-3. (+/-1ohm). Om du har andre verdiar her er nok magnetventil ikkj ehilt 100%. Du må også ta blåsetesten, du skal kunne blåse og suge i "W" og "C", men IKKJE i "R".
Du kan også sjekke om MV får straum, ved å måle mellom stift 2 og eit bra jordpunkt.

Men somsagt om du har ladetrykksmålar kan det vere greit å måle ladetrykket og grunnladetrykk, slik at du veit kva det er....

Lykke til, og gratulerer med ny bil!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 12 okt 2003, 09:24

Har sjekket magnetventil og funnet ut at den ikke er 100% og satt på en ny. Bilen går fortsatt ikke noe særlig bedre enn den gjorde slik at det må være noe annet. Bilen har vært taxi og jeg har full historikk på den slik at det jeg skulle sjekke med APC-boksen er om trykket er skrudd ned. På det som er gjort med bilen står det blandt annet "Noe høyt ladetrykk justert" og han taxisjåføren synes ikke bilen gikk noe annerledes enn den hadde gjort. Jeg mistenker at det er nedskrudd maxtrykket på turboen på bilen.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 13 okt 2003, 20:01

GLEM APC! :shock:
Disse bilene har trionic 5, som har kombinert alle APC funksjonene, tenning og motorstyring i en enhet. Denne kan ikke justeres med no skrujern.
I ditt tilfelle er det nok som med min bil. DI kasetten er med stor sansynlighet ødelagt. Det var tilfellet på min, og jeg feilsøkte alt for mye i gale ender. DEnne kasetten har en tendens til å ryke rundt 100 000km.
Koster 2300 spenn og bilen er som ny. :wink: Hvis du er i tvil, kan du gå til et saab verksted, og spør om å få låne deres blå DI kasett en liten tur. Dette burde ikke koste noe som helst, dersom du bytter den over selv(4 torx skruer). Du vil sansynligvis få låne den blå kasetten til du får din nye. Lykke til! :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 15 okt 2003, 07:48

john n04 skrev:GLEM APC! :shock:
Disse bilene har trionic 5, som har kombinert alle APC funksjonene, tenning og motorstyring i en enhet. Denne kan ikke justeres med no skrujern.
I ditt tilfelle er det nok som med min bil. DI kasetten er med stor sansynlighet ødelagt. Det var tilfellet på min, og jeg feilsøkte alt for mye i gale ender. DEnne kasetten har en tendens til å ryke rundt 100 000km.
Koster 2300 spenn og bilen er som ny. :wink: Hvis du er i tvil, kan du gå til et saab verksted, og spør om å få låne deres blå DI kasett en liten tur. Dette burde ikke koste noe som helst, dersom du bytter den over selv(4 torx skruer). Du vil sansynligvis få låne den blå kasetten til du får din nye. Lykke til! :wink:
Har testet DI kasetten og den var ok. Har en liten mistanke om at det kan være en vakumslangelekasje. Må vel bare lete etter nåla i høystakken.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 25 okt 2003, 15:28

er det byttet turbo på bilen ? vis det er gjort det kan det være feil justert tryke på turboen ,har selv hvert ut for det på en bil jeg kjøpte

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Kanskje

Legg inn av Bent N208 » 26 okt 2003, 07:52

Har du prøvd å justere waistgate spjellet ditt?

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 26 okt 2003, 21:11

Bent N208 skrev:Har du prøvd å justere waistgate spjellet ditt?
Skal forsøke å justere wastegate denne uka så for vi se hvordan det går.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 28 okt 2003, 09:09

Hadde samme symptomer på min 9000 2,3 turbo en gang, da hadde wastegate - staget løsnet fra wastegaten under turboen. Blåste alt trykket ut forbi turboen. Da går bilen knapt på grunnladetrykket, såvidt inne på det gule feltet.

Nedjustering av turbotrykket er trolig gjort ved å justere lengden på wastegate - staget på denne bilen som nevnt ovenfor.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 28 okt 2003, 21:34

Det var wastegate-ventilen som var justert feil. Justerte staget slik at det akkurat lukker i normalstilling. Bilen ble gående helt normalt bortsett fra litt lugging når jeg får trykk. Mulig jeg må justere litt tilbake slik at dette blir borte. Er det en slags trykkvakt som slår inn akkurat i skillet mellom gult og rødt felt på samme måte som den gamle 900?. Noen som har peiling på dette på?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 28 okt 2003, 23:30

ja det er det,fin trykvakta og koble de 2 ledningan som går inn på trykkvakta sammen = 0 trykvakt. trykkvakta liger vel over pedalan vil jeg tru som på 9000 men jeg er ikke siker på det du kan jo også justere følsomheten på trykkvakta vis du ikke vil koble den bort det gjør du med å skru på den skruen i midten

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 30 okt 2003, 20:07

På ng900 finnes det ingen trykkvakt! :cry: Alt dette er styrt elektronisk. Trykket blir målt via MAP sensoren, og styreenheten avgjør om det er for høyt trykk. Man må omprogrammere styreenheten enkelt og greit. 8)
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 31 okt 2003, 10:49

john n04 skrev:På ng900 finnes det ingen trykkvakt! :cry: Alt dette er styrt elektronisk. Trykket blir målt via MAP sensoren, og styreenheten avgjør om det er for høyt trykk. Man må omprogrammere styreenheten enkelt og greit. 8)
Jeg kommer uansett til å kjøre bilen orginal så det blir å justere wastegatestaget riktig. Den har 352000km på telleren slik at å begynne å trimme uten å gjøre noe annet blir litt for risikabelt.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar