Ladetrykk 95-mod 900s turbo
Moderator: Moderatorer
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Ladetrykk 95-mod 900s turbo
Har kjøpt ny bil som jeg synes ikke går som den skal. Turbotrykksmåleren går bare midt inn på det gule slik at bilen går som en dass. Noen som har erfaring med dette på den nye typen 900. Hvor sitter APC-boksen på denne?
Svar mottas med takk.
Svar mottas med takk.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Ladetrykk 95-mod 900s turbo
Veit desverre ikkje ladetrykket på GM900, men anntek at det er omtrent som på 900. Men eg trur det er i litt feil ende å feilsøke på, det som er interesant er kvifor trykkmålaren berre kjem halvveis, og då er det magnetventil som eg startar å feilsøke på til vanlig.White skrev:Har kjøpt ny bil som jeg synes ikke går som den skal. Turbotrykksmåleren går bare midt inn på det gule slik at bilen går som en dass. Noen som har erfaring med dette på den nye typen 900. Hvor sitter APC-boksen på denne?
Svar mottas med takk.
Sidan du berre når litt innpå det gule feltet, køyrer du muligens på grunnladetrykk pga. at magnetventil er kass.
Det du kan gjere er å koble den frå, og gjere diverse målingar med eit mulitmeter om du har. Du kal måle 3 ohm mellom kontakt 1-2 og 2-3. (+/-1ohm). Om du har andre verdiar her er nok magnetventil ikkj ehilt 100%. Du må også ta blåsetesten, du skal kunne blåse og suge i "W" og "C", men IKKJE i "R".
Du kan også sjekke om MV får straum, ved å måle mellom stift 2 og eit bra jordpunkt.
Men somsagt om du har ladetrykksmålar kan det vere greit å måle ladetrykket og grunnladetrykk, slik at du veit kva det er....
Lykke til, og gratulerer med ny bil!
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Har sjekket magnetventil og funnet ut at den ikke er 100% og satt på en ny. Bilen går fortsatt ikke noe særlig bedre enn den gjorde slik at det må være noe annet. Bilen har vært taxi og jeg har full historikk på den slik at det jeg skulle sjekke med APC-boksen er om trykket er skrudd ned. På det som er gjort med bilen står det blandt annet "Noe høyt ladetrykk justert" og han taxisjåføren synes ikke bilen gikk noe annerledes enn den hadde gjort. Jeg mistenker at det er nedskrudd maxtrykket på turboen på bilen.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
GLEM APC!
Disse bilene har trionic 5, som har kombinert alle APC funksjonene, tenning og motorstyring i en enhet. Denne kan ikke justeres med no skrujern.
I ditt tilfelle er det nok som med min bil. DI kasetten er med stor sansynlighet ødelagt. Det var tilfellet på min, og jeg feilsøkte alt for mye i gale ender. DEnne kasetten har en tendens til å ryke rundt 100 000km.
Koster 2300 spenn og bilen er som ny.
Hvis du er i tvil, kan du gå til et saab verksted, og spør om å få låne deres blå DI kasett en liten tur. Dette burde ikke koste noe som helst, dersom du bytter den over selv(4 torx skruer). Du vil sansynligvis få låne den blå kasetten til du får din nye. Lykke til! 

Disse bilene har trionic 5, som har kombinert alle APC funksjonene, tenning og motorstyring i en enhet. Denne kan ikke justeres med no skrujern.
I ditt tilfelle er det nok som med min bil. DI kasetten er med stor sansynlighet ødelagt. Det var tilfellet på min, og jeg feilsøkte alt for mye i gale ender. DEnne kasetten har en tendens til å ryke rundt 100 000km.
Koster 2300 spenn og bilen er som ny.


lawicel CanUsb, og Tech2!
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Har testet DI kasetten og den var ok. Har en liten mistanke om at det kan være en vakumslangelekasje. Må vel bare lete etter nåla i høystakken.john n04 skrev:GLEM APC!![]()
Disse bilene har trionic 5, som har kombinert alle APC funksjonene, tenning og motorstyring i en enhet. Denne kan ikke justeres med no skrujern.
I ditt tilfelle er det nok som med min bil. DI kasetten er med stor sansynlighet ødelagt. Det var tilfellet på min, og jeg feilsøkte alt for mye i gale ender. DEnne kasetten har en tendens til å ryke rundt 100 000km.
Koster 2300 spenn og bilen er som ny.Hvis du er i tvil, kan du gå til et saab verksted, og spør om å få låne deres blå DI kasett en liten tur. Dette burde ikke koste noe som helst, dersom du bytter den over selv(4 torx skruer). Du vil sansynligvis få låne den blå kasetten til du får din nye. Lykke til!
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Skal forsøke å justere wastegate denne uka så for vi se hvordan det går.Bent N208 skrev:Har du prøvd å justere waistgate spjellet ditt?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hadde samme symptomer på min 9000 2,3 turbo en gang, da hadde wastegate - staget løsnet fra wastegaten under turboen. Blåste alt trykket ut forbi turboen. Da går bilen knapt på grunnladetrykket, såvidt inne på det gule feltet.
Nedjustering av turbotrykket er trolig gjort ved å justere lengden på wastegate - staget på denne bilen som nevnt ovenfor.
Nedjustering av turbotrykket er trolig gjort ved å justere lengden på wastegate - staget på denne bilen som nevnt ovenfor.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Det var wastegate-ventilen som var justert feil. Justerte staget slik at det akkurat lukker i normalstilling. Bilen ble gående helt normalt bortsett fra litt lugging når jeg får trykk. Mulig jeg må justere litt tilbake slik at dette blir borte. Er det en slags trykkvakt som slår inn akkurat i skillet mellom gult og rødt felt på samme måte som den gamle 900?. Noen som har peiling på dette på?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
ja det er det,fin trykvakta og koble de 2 ledningan som går inn på trykkvakta sammen = 0 trykvakt. trykkvakta liger vel over pedalan vil jeg tru som på 9000 men jeg er ikke siker på det du kan jo også justere følsomheten på trykkvakta vis du ikke vil koble den bort det gjør du med å skru på den skruen i midten
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Jeg kommer uansett til å kjøre bilen orginal så det blir å justere wastegatestaget riktig. Den har 352000km på telleren slik at å begynne å trimme uten å gjøre noe annet blir litt for risikabelt.john n04 skrev:På ng900 finnes det ingen trykkvakt!Alt dette er styrt elektronisk. Trykket blir målt via MAP sensoren, og styreenheten avgjør om det er for høyt trykk. Man må omprogrammere styreenheten enkelt og greit.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048