noen som har peiling på megasquirt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

noen som har peiling på megasquirt?

Legg inn av Ottar N398 » 30 mar 2006, 18:21

Vel saken er det at jeg må sette på en katalysator på en og900 m89 og den må helst funke i noen uker slik at jeg kan snike den igjennom eu'en. og så tenkte jeg litt på dette med megasquirt å da sette på en styringsenhet som hadde støtte for en lambda sonde slik at utslippene ble fine. Noen som har erfaring med dette? eller noen som kommer på en annen måte å gjøre det på?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2006, 19:43

Den bilen skal vel ha katalysator orginalt?? Og da også lambda??
For info om megasquirt, se FAQ på svenskeforumet.
Sist redigert av Ingvar N629 den 30 mar 2006, 19:45, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ecopower N_221
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 136
Registrert: 23 jan 2005, 01:00
Bil: Saab 9-5
Sted: Harestua

Legg inn av Ecopower N_221 » 30 mar 2006, 19:44

Har sett litt på megasquirt og det skal vistnok fungere bra har jeg fått hørt fra noen i england. Men er det ikke slik at hvis bilen er over 10 år eller noe slikt at du bare kan fjerne katalysatoren? Broren min har gjort det på en 91 mod volvo og de sa ikke noe på det på eu.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 30 mar 2006, 19:50

Biler etter 1989 skal vel ha katalysator :?
Megasquirt har støtte for lambdaregulering. Er innebygd i koden og hardware'n som følger standard Megasquirt.
Ellers kan du sjekke ut http://www.megasquirt.info/v22manual/mtabcon.htm
Her er det masse info om allt fra bygging til mapping.
Sjekk Megasquirt forumet også. Flere linker og info der.
http://www.msefi.com/
lawicel CanUsb, og Tech2!

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 30 mar 2006, 20:55

Saken er det at bilen har en motor fra en m86 da jeg ikke hadde noe annet for hånden en kjedsom dag sist sommer(men du var vel ikke på forumet da 8) ).. Og da tenkte selvfølgelig ikke jeg på at innsprutsystemet ikke støtter lamda sonde :D Har også fått bekreftet fra biltilsynet at bilen må ha katalysator og at utslippet må vere under 0.5 % noe jeg stiller meg litt tvilene til om bilen klarer..

Kode: Velg alt

I følge kapittel 22 § 22-3 i "Forskrift om krav til kjøretøy" skal personbiler gruppe L1 som har motor med elektrisk tenning, og som registreres første gang i Norge 
1. januar 1989 eller senere tilfredsstille US avgasskravet, det betyr i klartekst at den må ha katalysator. (Bil gruppe L1, vil si bil/motorkombinasjon med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre, og med differanse mellom tillatt totalvekt og egenvekt på 760 kg eller mindre). Konsentrasjonen av CO ved tomgang skal ikke overskride 
0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. Prosjektet ditt med å sette inn en motor fra 1986 uten katalysator kan således ikke godkjennes dersom den aktuelle bilen har registreringsår 1989 eller senere. 
Viser forøvrig til "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)", jf. kapittel 7 § 7-2 nr. 1.6, 3.1 og nr. 7, Krav om dokumentasjon. Det betyr at det må fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. 
 
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 31 mar 2006, 11:36

Har du 8 eller 16v motor i bilen?
Har du 16v og LH2.2 så støtter denne lambdasonde selv om det ikke er montert. Lambda signalet skal inn på pin 5 på Lh2.2 styreboksen.
Sveise inn mutter i downpipen, og voila.
Har du 8v så er det vel ganske komplisert. Troligens lettere å bygge om til Megasquirt da.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 mar 2006, 14:15

Det er en 8v ja så jeg ender muligens opp på megasquirt.. får se litt hvordan det går.takker for hjelpen hvertfall
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 31 mar 2006, 14:50

lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar