noen som har peiling på megasquirt?
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
noen som har peiling på megasquirt?
Vel saken er det at jeg må sette på en katalysator på en og900 m89 og den må helst funke i noen uker slik at jeg kan snike den igjennom eu'en. og så tenkte jeg litt på dette med megasquirt å da sette på en styringsenhet som hadde støtte for en lambda sonde slik at utslippene ble fine. Noen som har erfaring med dette? eller noen som kommer på en annen måte å gjøre det på?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den bilen skal vel ha katalysator orginalt?? Og da også lambda??
For info om megasquirt, se FAQ på svenskeforumet.
For info om megasquirt, se FAQ på svenskeforumet.
Sist redigert av Ingvar N629 den 30 mar 2006, 19:45, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 136
- Registrert: 23 jan 2005, 01:00
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Biler etter 1989 skal vel ha katalysator
Megasquirt har støtte for lambdaregulering. Er innebygd i koden og hardware'n som følger standard Megasquirt.
Ellers kan du sjekke ut http://www.megasquirt.info/v22manual/mtabcon.htm
Her er det masse info om allt fra bygging til mapping.
Sjekk Megasquirt forumet også. Flere linker og info der.
http://www.msefi.com/

Megasquirt har støtte for lambdaregulering. Er innebygd i koden og hardware'n som følger standard Megasquirt.
Ellers kan du sjekke ut http://www.megasquirt.info/v22manual/mtabcon.htm
Her er det masse info om allt fra bygging til mapping.
Sjekk Megasquirt forumet også. Flere linker og info der.
http://www.msefi.com/
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Saken er det at bilen har en motor fra en m86 da jeg ikke hadde noe annet for hånden en kjedsom dag sist sommer(men du var vel ikke på forumet da
).. Og da tenkte selvfølgelig ikke jeg på at innsprutsystemet ikke støtter lamda sonde
Har også fått bekreftet fra biltilsynet at bilen må ha katalysator og at utslippet må vere under 0.5 % noe jeg stiller meg litt tvilene til om bilen klarer..


Kode: Velg alt
I følge kapittel 22 § 22-3 i "Forskrift om krav til kjøretøy" skal personbiler gruppe L1 som har motor med elektrisk tenning, og som registreres første gang i Norge
1. januar 1989 eller senere tilfredsstille US avgasskravet, det betyr i klartekst at den må ha katalysator. (Bil gruppe L1, vil si bil/motorkombinasjon med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre, og med differanse mellom tillatt totalvekt og egenvekt på 760 kg eller mindre). Konsentrasjonen av CO ved tomgang skal ikke overskride
0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. Prosjektet ditt med å sette inn en motor fra 1986 uten katalysator kan således ikke godkjennes dersom den aktuelle bilen har registreringsår 1989 eller senere.
Viser forøvrig til "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)", jf. kapittel 7 § 7-2 nr. 1.6, 3.1 og nr. 7, Krav om dokumentasjon. Det betyr at det må fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Har du 8 eller 16v motor i bilen?
Har du 16v og LH2.2 så støtter denne lambdasonde selv om det ikke er montert. Lambda signalet skal inn på pin 5 på Lh2.2 styreboksen.
Sveise inn mutter i downpipen, og voila.
Har du 8v så er det vel ganske komplisert. Troligens lettere å bygge om til Megasquirt da.
Har du 16v og LH2.2 så støtter denne lambdasonde selv om det ikke er montert. Lambda signalet skal inn på pin 5 på Lh2.2 styreboksen.
Sveise inn mutter i downpipen, og voila.
Har du 8v så er det vel ganske komplisert. Troligens lettere å bygge om til Megasquirt da.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Det er en 8v ja så jeg ender muligens opp på megasquirt.. får se litt hvordan det går.takker for hjelpen hvertfall
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Her noen som har gjort det før deg:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=3095
http://www.vestgote.se/saab/900t8/megas ... squirt.htm
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=3095
http://www.vestgote.se/saab/900t8/megas ... squirt.htm
lawicel CanUsb, og Tech2!