start-rele? LØST!! :)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 feb 2006, 21:02

Børre N17 skrev:Sett bilen i fri, kortslutt mellom 50 på innslaget til starteren (gul kabel) og hoved 12V in på starteren. Da skal starteren og motoren gå rundt. :wink: Gjør den ikke det er den def.
Alt medan problemet til oddi er periodisk vil vel dette funke like ofte som start med nøkkelen. Utfordringa i feilsøkinga er då å finne den gongen bilen ikkje vil starte? ;)

Men å bytte startar kan då være like greit det, og skjer dette problemet ein gong i veka vil du då kjappt få svar på om ny startar hjalp eller ei.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 18 feb 2006, 21:43

Opplever samme problemet en gang i blant. Noen perioder opptrer det titt og ofte. Men det kan og så gå flere måneder. Faktisk over et halvår!
Det til tross for at det merktes første gang for 2-3 år siden..?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 feb 2006, 11:33

Mina föräldrar hade samma problem med sin Og900.
Dom hade inbrott i den, då blev tändningslåset ödelagt.
Efter att dom bytte tändningslås var problemet borta.
Min konklution av det är: irr på kontakt i tändningslåset.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 feb 2006, 12:38

er en EL-del med tenningslåsen, er mye mulighet at det er den. symptomene stemmer overens..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 27 feb 2006, 13:32

Nåja, enden på visa ble ihvertfall at jeg betalte 250 kr for en "ny" starter.. mulig den blir fiksa litt på før jeg setter den inn, men da skal ihvertfall DEN biten være ok. Noen som vet om man får kjøpt noen form for overhalings-sett til starter til og900?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 19 apr 2006, 22:42

Saab900STCR skrev:Mina föräldrar hade samma problem med sin Og900.
Dom hade inbrott i den, då blev tändningslåset ödelagt.
Efter att dom bytte tändningslås var problemet borta.
Min konklution av det är: irr på kontakt i tändningslåset.

Mvh Anders
Hvordan kommer jeg til kontakten på tenningslåsen da? hva må løsnes, og hvordan?:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 20 apr 2006, 10:37

På min og900 hender det en sjelden gang at startmotoren ikke slår inn. Det skjer altså ingenting når jeg vrir om nøkkelen, bortsett fra at alt det elektriske skrur seg på. Jeg venter litt, og vrir om nøkkelen, og den starter som om ingenting har hendt. Hva kan ha skjedd? er starteren i ferd med å konke ut? er det no relé-greier jeg kan bytte? Dette problemet er forøvrig noe som skjer helt random, kanskje en gang i uka, kanskje en gang i mnd, uavhengig om bilen har stått lenge, blitt kjørt lenge eller er varm eller kald. Starta forøvrig bilen for første gang siden september for ikke så lenge siden, og da merka jeg ingenting til problemet.
mulig jeg bommer her, men dette minner om et irriterende periodisk startproblem jeg hadde på cabben min. tok det opp på sidene her (finner dessverre ikke tråden igjen) og ble tipset om at det kunne være hall giveren i fordeleren som var på vei til å gi opp, men før jeg fikk sjekket dette med annen fordeler byttet jeg batteri på bilen og har siden ikke hatt problemet......
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

hurlen 900 tic
Innlegg: 3
Registrert: 20 apr 2006, 11:52
Sted: ålesund

Legg inn av hurlen 900 tic » 20 apr 2006, 12:19

Kan jo være litt spenningsfall på den lange kabelen bakover da. Denne bør jo være nokså grov. Har selv en 70mm2 kabel, men dette er nok litt overkill. Ganske sikker på at det er samme starter på 16v som 8v[/quote]


det er ikke samme starter på 8v som på 16v.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 20 apr 2006, 18:36

Ellers så kan du alltid pusse på jordingen på girkassa.. selv en ohm er mye :D hjalp på min hvertfall
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 apr 2006, 20:08

oddiN108 skrev:Hvordan kommer jeg til kontakten på tenningslåsen da? hva må løsnes, og hvordan?:)
Ta av det pyntestykket mellom oppbevaringskonsoll og plastikken som er rundt tenningslåsen. Ta deretter av girstongmassjetten og løys skruane der. Ikkje nødvendig å ta vekk sjølve girstonga. Ta vekk askebegeret som er for baksetepassasjeane, drag framstolane so longt fram som det går. då får då løyst skruane som held konsollen i bakkant. Løys ifrå evt. kontakter til elektronikk som el.vindu og cabmanøvrering. Lyft plastikken rett opp. og du har tilgong til tenningslåset.

Mulig noko er gløymt, er ei stund sidan eg har behøvd gjere dette no :)

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 02 mai 2006, 13:56

Problemet er løst! Gudbedre som jeg hater rockford fosgate akkurat nå:) Verkstedet ringte og sa de ikke fikk start på bilen min. (de skulle fikse mastersylindern til clutchen). Jeg ba de feilsøke litt.. De røk sikringen min som jeg har montert rett etter batteriet, jeg vet ikke helt hvorfor. Uansett, de ble ferdige og viste meg hva problemet med startinga kunne være. Han hadde sett det samme før. Folk (vi) skal stadig dytte på fancy sikringer, batteriholdere i messing med gullkontakter ++++. Det hadde fått de merkeligste symptomer, var bare å hive alt sammen mente han:) Jeg var litt skeptisk, men bestemte meg for å gi visdomsordene til verkstedmannen en sjanse. Jeg fjerna sikringen, skjøta ledningene sammen (på ordenltig måte selvfølgelig, med krympestrømpe og sånn ring man klemmer sammen). Jeg kan rett og slett ikke huske at bilen har starta lettere enn nå:) Håper det holder seg, hehe:) Og tips: unngå ALLE dumme sikringer/batterikontakter og annet pjus med fancy farger, gullkontakter og annet kvakksalveri, samme om det står biltema, rockford fosgate eller whatever på det. Bare drit alt sammen, hilsen mekanikern som kikka på bilen min, og meg selv:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 02 mai 2006, 16:40

Jaaa!!
Ut med skiten!
Mindre vikt = mer hästar!!! :twisted:

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar