Originalt shift light på og900!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Originalt shift light på og900!

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2006, 11:28

Nå har jeg plukket ned enheten med speedometer, turteller osv på bilen min for å sette inn gradert turbotrykksmåler der som klokka står originalt. Da jeg tok ut pæresoklene for varsellamper, så jeg en lampe til høyre for varsellampa for fjernlys, med en girspak og teksten "shift up"! Er denne i bruk på noen modeller? Er det mulig å koble den inn uten for mye knot? Litt kult at det finnes sånt originalt!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 mai 2006, 11:53

Ja den sitter på US spec modeller. :wink: Bare å dytte inn ei pære.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2006, 13:05

Det sitter ei pære der, men den har aldri lyst, så det må vel gjøres noe mer?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 04 mai 2006, 18:28

Bytte pære?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 04 mai 2006, 18:35

På -89 og senere kommer dette signalet fra LHen. Gul ledning fra pinne 26. Ikke sikkert den er koplet hos deg? Dessuten skal plussiden være koplet sammen med Check Engine-lampa. Blå ledning.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2006, 18:49

Pæra virker. LH´en? Er lucas på min. Men er mulig det ikke er koblet til som knut sier, er ikke alle pinnene inn på panelet det er noen kontakt. Tror ikke jeg gidder, er jo ikke noe must akkurat, ble bare så overrasket da jeg så lampa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 04 mai 2006, 19:29

Hører ikke den til cruise-controll?
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 mai 2006, 19:31

Vangen N622 skrev:Hører ikke den til cruise-controll?
Shiftlight på cruisecontrol'n? :roll: Hva skal en med det når en kjører med konstant fart da? :D

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 04 mai 2006, 19:31

Ikke sikkert at Lucas har den funksjonen? Alle US-biler har Bosch LH. Shift-Up er jo bare en greie for amerikanerer som er vant med automat. Lett å glemme å gire da :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2006, 19:44

knut skrev:Ikke sikkert at Lucas har den funksjonen? Alle US-biler har Bosch LH. Shift-Up er jo bare en greie for amerikanerer som er vant med automat. Lett å glemme å gire da :)
He he sikkert derfor! Lett å glemme, selv om det bråker godt på 5500 o /min
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2006, 19:53

Jeg lodda om litt baki der fordi det var litt brent og sprøtt, og så funka det ikke. Så jeg reiv vekk alt, og målte og tegna litt, og dro opp alle kretser slik jeg mente det måtte være. Ser litt rotete ut der bak nå, men alt funker, inkludert shift-lighten!! Jeg har sikkert slutta en krets som det ikke var meninga at skulle funke. Kult!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 mai 2006, 20:00

Kva meinar du TurboKK om saken?
Shift-up lyset er vel ingenting å trakte etter... ;9
Gikk ihvertfall ikkje lenge før eg synes den var eit irritasjonsmoment :|

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 04 mai 2006, 20:49

Skjæveland N396 skrev:
Vangen N622 skrev:Hører ikke den til cruise-controll?
Shiftlight på cruisecontrol'n? :roll: Hva skal en med det når en kjører med konstant fart da? :D
Vist man kommer i en bratt bakke/fjell f.eks og man må gir for å ikke kvele.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 04 mai 2006, 21:29

Vangen N622 skrev:
Skjæveland N396 skrev:
Vangen N622 skrev:Hører ikke den til cruise-controll?
Shiftlight på cruisecontrol'n? :roll: Hva skal en med det når en kjører med konstant fart da? :D
Vist man kommer i en bratt bakke/fjell f.eks og man må gir for å ikke kvele.
Kunne forsåvidt vært slik. Men 900-Shift-Up'en varsler bare høyt turtall.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 04 mai 2006, 21:33

knut skrev:
Vangen N622 skrev:
Skjæveland N396 skrev: Shiftlight på cruisecontrol'n? :roll: Hva skal en med det når en kjører med konstant fart da? :D
Vist man kommer i en bratt bakke/fjell f.eks og man må gir for å ikke kvele.
Kunne forsåvidt vært slik. Men 900-Shift-Up'en varsler bare høyt turtall.
Haha, ja det skulle vært standard på alle gamle 900'a, så veiva slapp å bli så frykelig tynt. ;)
Saab er livet! :)

Svar