*Haster* Hvordan justere grunnladetrykk?
Moderator: Moderatorer
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
*Haster* Hvordan justere grunnladetrykk?
Har nettopp bytta turboen på saab'en, å lurer derfor på hvordan jeg justerer grunnladetrykk. Framgangsmetoden...
Synes bilen går dårligere nå, enda jeg skifta over WG klokka fra den gammle.
Kan tenke meg at dette varierer fra en turbo til en annen, eller?
Synes bilen går dårligere nå, enda jeg skifta over WG klokka fra den gammle.
Kan tenke meg at dette varierer fra en turbo til en annen, eller?
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ta ut sikringa til APC. Løsne muttera på WG-staget (10mm om jeg husker rett). Se på din graderte turbotrykksmåler hvor mye den lader, skal være ca 0,45, men halvparten av maxtrykk (hvis du lader mer enn orginalt) er en god regel. Er det for lite trykk skrur du staget ut av WG, mot turboen. Så er det bare å kjøre og måle go skru til du har fått det til rett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
hehe. bare husk på at det blir jæ'''' varmt neri der itte ein prøvetur 

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skrudde utover på min iaf, justerte glt fra 0,3 til 0,5. Jeg mente først det var innover, men var altså utover.Griffin N430 skrev:Øker trykket ved å korte inn staget, altså skru innover....Surbotaab N369 skrev:4 runder er vel 0,1 bar? du må nok skru staget utover for å øke trykket...TurboTor_ N579 skrev:Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Fikk målt trykket i går, å det ligger på ca.0,35bar som grunnladetrykk og 0,8bar som stabilt ladetrykk.
Er det ikke 0,9bar den skal lade med orginalt?
Noen som vet helt sikkert om staget skal forlenges eller kortes inn, også støtte opp om det er 4runder som tilsvarer 0,1bar
Skal på verkstedet å justere nå etterpå. så hadde satt pris på et raskt svar

Er det ikke 0,9bar den skal lade med orginalt?
Noen som vet helt sikkert om staget skal forlenges eller kortes inn, også støtte opp om det er 4runder som tilsvarer 0,1bar

Skal på verkstedet å justere nå etterpå. så hadde satt pris på et raskt svar
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Noken som veit om det skal vere 0,45 i grunnladde trykk med chip og?
Og ka laddetrykk skal ein chip fra speedparts gje? 1,2?
Og ka laddetrykk skal ein chip fra speedparts gje? 1,2?
00' 9-3 Viggen
99' Golf IV GTI TDI
x 92' 9000 CS 2,3T BSR
78' 99 Turbo Rest.objekt (gått 18000km!!)
x 74' 99 Turbo
99' Golf IV GTI TDI
x 92' 9000 CS 2,3T BSR
78' 99 Turbo Rest.objekt (gått 18000km!!)
x 74' 99 Turbo
- AarnesenN313
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 11 apr 2004, 01:00
- Sted: Hurum
jeg har nå hørt 0.45 i alle år, men 0.05 er da minimal forskjell..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Stemmer det virkelig at 5 runder tilsvarer 0,1bar?
det vil jo si at jeg må bruke alt av gjenger på WG-staget for å komme fra 0,35 -> 0,45bar. Er faktisk ikke sikkert på om det er nok gjenger engang
Kan vel ikke stemme det!?
eksempel:
Sett at jeg var i den situasjonen at jeg skulle sette en slange mellom turbinhus og WG for å kun bruke WG som trykk justering. Jeg hadde jo da måttet skru 25 runder for å komme fra 0,4 -> 0,9...
det vil jo si at jeg må bruke alt av gjenger på WG-staget for å komme fra 0,35 -> 0,45bar. Er faktisk ikke sikkert på om det er nok gjenger engang

Kan vel ikke stemme det!?
eksempel:
Sett at jeg var i den situasjonen at jeg skulle sette en slange mellom turbinhus og WG for å kun bruke WG som trykk justering. Jeg hadde jo da måttet skru 25 runder for å komme fra 0,4 -> 0,9...
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T