*Haster* Hvordan justere grunnladetrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

*Haster* Hvordan justere grunnladetrykk?

Legg inn av TurboTor_ N579 » 11 mai 2006, 12:17

Har nettopp bytta turboen på saab'en, å lurer derfor på hvordan jeg justerer grunnladetrykk. Framgangsmetoden...

Synes bilen går dårligere nå, enda jeg skifta over WG klokka fra den gammle.
Kan tenke meg at dette varierer fra en turbo til en annen, eller?
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mai 2006, 16:41

Ta ut sikringa til APC. Løsne muttera på WG-staget (10mm om jeg husker rett). Se på din graderte turbotrykksmåler hvor mye den lader, skal være ca 0,45, men halvparten av maxtrykk (hvis du lader mer enn orginalt) er en god regel. Er det for lite trykk skrur du staget ut av WG, mot turboen. Så er det bare å kjøre og måle go skru til du har fått det til rett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 mai 2006, 17:11

hehe. bare husk på at det blir jæ'''' varmt neri der itte ein prøvetur :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 12 mai 2006, 07:33

mye trykk skal den tåle før man må bytte ut noe greier neddi der da?
Mvh Morten

-04 mod Saab 9-5 2.2 tid
-82 mod Saab 900 GL - Solgt
-87 mod Saab 900 Turbo 8v - Solgt

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 12 mai 2006, 08:37

Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 mai 2006, 08:44

TurboTor_ N579 skrev:Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
4 runder er vel 0,1 bar? du må nok skru staget utover for å øke trykket...

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 12 mai 2006, 12:02

Surbotaab N369 skrev:
TurboTor_ N579 skrev:Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
4 runder er vel 0,1 bar? du må nok skru staget utover for å øke trykket...
Øker trykket ved å korte inn staget, altså skru innover....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mai 2006, 12:14

Griffin N430 skrev:
Surbotaab N369 skrev:
TurboTor_ N579 skrev:Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
4 runder er vel 0,1 bar? du må nok skru staget utover for å øke trykket...
Øker trykket ved å korte inn staget, altså skru innover....
Skrudde utover på min iaf, justerte glt fra 0,3 til 0,5. Jeg mente først det var innover, men var altså utover.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 13 mai 2006, 13:57

Fikk målt trykket i går, å det ligger på ca.0,35bar som grunnladetrykk og 0,8bar som stabilt ladetrykk. :shock:

Er det ikke 0,9bar den skal lade med orginalt?

Noen som vet helt sikkert om staget skal forlenges eller kortes inn, også støtte opp om det er 4runder som tilsvarer 0,1bar :?:
Skal på verkstedet å justere nå etterpå. så hadde satt pris på et raskt svar
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 mai 2006, 14:12

Du skal ha 0.45 som grunnladetrykk.
Ei runde på wastegatestonga er 0.02 bar, ergo skal du skru den fem runder for å få 0.1 bar auke.
For å auke trykket skal staget kortast inn, skal trykket reduserast skal staget verte lengre.

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 13 mai 2006, 14:38

Takk takk. :D
Håper det blir orden i sakene nå.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Sandal
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 198
Registrert: 20 nov 2005, 13:11
Sted: Trondheim

Legg inn av Sandal » 14 mai 2006, 00:07

Noken som veit om det skal vere 0,45 i grunnladde trykk med chip og?
Og ka laddetrykk skal ein chip fra speedparts gje? 1,2?
00' 9-3 Viggen
99' Golf IV GTI TDI
x 92' 9000 CS 2,3T BSR
78' 99 Turbo Rest.objekt (gått 18000km!!)
x 74' 99 Turbo

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 14 mai 2006, 02:13

Pratet med SP om det forrige uke og da ble jeg informert om at grunnladetrykket skal ligge på 0,4 +/- også med chip.
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 14 mai 2006, 10:00

jeg har nå hørt 0.45 i alle år, men 0.05 er da minimal forskjell..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 15 mai 2006, 02:38

Stemmer det virkelig at 5 runder tilsvarer 0,1bar?

det vil jo si at jeg må bruke alt av gjenger på WG-staget for å komme fra 0,35 -> 0,45bar. Er faktisk ikke sikkert på om det er nok gjenger engang :shock:
Kan vel ikke stemme det!?

eksempel:
Sett at jeg var i den situasjonen at jeg skulle sette en slange mellom turbinhus og WG for å kun bruke WG som trykk justering. Jeg hadde jo da måttet skru 25 runder for å komme fra 0,4 -> 0,9...
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Svar