Problemer etter bytte til -431 dyser

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Problemer etter bytte til -431 dyser

Legg inn av Hansi N624 » 14 mai 2006, 18:32

Jeg har satt på -431 (røde) dyser og matschip på min og900, men den bare "bludrar" (fant ikke noe bedre ord). Etter mye fram og tilbake har jeg funnet ut motoren får alt for mye bensin. Jeg har koplet opp en lambda (riktignok ikke bredband, men den gjør vel nytten) og jeg målte den med multimeter og fikk 0,92V, så jeg justerte LMM, men selv med den stilt på 0 ohm, fikk jeg fortsatt 0,92V. Så jeg prøvde med 500 ohm og da viste den 1V (maks). Så det virker som om LMM virker som den skal, men motoren får fortsatt alt for mye bensin. Hva skjer?

I går begynte den å gå på 3 sylindre og til og med spyttet olje ut av eksosen, men i dag ga den seg heldigvis med det, håper det bare var motoren som hadde blitt totalt oversvømt av bensin.
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 14 mai 2006, 18:36

virker sånn at cippen ikke gir heelt ok pulseringer til dysene.. har du blitt forklart at det kan kjøres med de dysene?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 14 mai 2006, 18:39

Mats som har lagd chippen sier at det skal fungere fint, det er jo mange som bruker de dysene på og900. En ting jeg er litt usikker på er om min ECU er 100% kompitabel med chippen, boksen min kom fra en 9000 og er -534, mens chippen er egentlig til -533, men Mats mener det skal gå.

En annen ting jeg er litt nervøs for er at ECU kan ha blitt skadet siden jeg kjørte med en kraftig ettermakeds coil en stund, til jeg fant ut at det kunne være skadelig for ECU
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 mai 2006, 21:05

Ein grei måte å sjekke ut dette på er då å bytte til rett LH-boks...

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 14 mai 2006, 21:11

Hjelle, N6 skrev:Ein grei måte å sjekke ut dette på er då å bytte til rett LH-boks...
Sant nok, men jeg har jo ikke en liggende og det er litt surt å kjøpe en hvis det ikke er noe forskjell
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 14 mai 2006, 21:55

Nå har jeg mailet speedparts, så hvis de fortsatt har den på lager får jeg meg en ny ecu så vi får håpe det hjelper
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 mai 2006, 21:58

Du kunne ikke bare lånt av en kamerat eller noe da? Greit å være sikker før en kjøper.. :)

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 14 mai 2006, 22:03

Kan jo alltids selge den hvis det ikke hjelper, pluss at jeg må jo ha en som har bosch no. -533, en hvilket som helst ecu hjelper jo ikke
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 14 mai 2006, 22:40

Hansi N624 skrev:Kan jo alltids selge den hvis det ikke hjelper, pluss at jeg må jo ha en som har bosch no. -533, en hvilket som helst ecu hjelper jo ikke
Et hett tips fra meg, må være å kjøpe NY boks på Speedparts. De selger Bosch-boksene for 800,- nå. :wink: (Se under lagerrensning)
9³ TurboX

Svar