Kanskje kjøpe meg 9000CS, trenger litt info

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Kanskje kjøpe meg 9000CS, trenger litt info

Legg inn av Edonis » 26 jun 2006, 18:23

Nå nærmer det seg snart salg av Audien, og jeg har nesten fått overtalt mamma og pappa til å låne meg litt penger så jeg kan få kjøpt meg en 9000CS som jeg har drømt om leeenge. Egentlig har jeg ikke råd til å bruke mer enn 35 000, men for de pengene har jeg sett at man ikke får spesielt mange 9000CS med kollisjonsputer, som jeg vil ha. Men hvis jeg klarer å få tynt litt mer penger ut så jeg har et budsjett på rundt 50 000 har jeg sett at jeg kan få noe som ser bra ut.

Er det noen forskjell på de forskjellige årsmodellene av 9000CS? Synes å ha sett at 95 og nyere fikk et mer moderne ratt enn tidligere, men ellers vet jeg lite. Hadde vært kult med 2,3Turbo, er det noe mer feil på denne enn den vanlige toliteren? Noe jeg bør se etter når jeg titter på biler? Annen info?

Hadde en 94 9000CD i familien før (+87 9000Turbo før det igjen), så skal bli deilig å få en 9000 i familien igjen ;)

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 30 jun 2006, 10:44

Dårlig respons her, må jeg si.. Så derfor kjøpte jeg meg heller en 9000CD ;)

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 30 jun 2006, 10:54

Grattis, CD er best. Gi litt info om den da 8)
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 30 jun 2006, 12:04

lie_N509 skrev:Grattis, CD er best. Gi litt info om den da 8)
Det er en 1995 9000 CD 2.0 som har rullet 230 000km. Den har to kollisjonsputer, men ingen AC desverre. Lakken er litt stygg enkelte steder, det vil si at det har kommet en del riper. Disse er ikke så dyptgående, så jeg har håp om å få de bort.

Ville egentlig ha en 2.3, men pengene strakk ikke til desverre. Kan forestille meg forsikringen er dyrere også, og muligens forbruket også?

Her er noen dårlige bilder fra annonsen:
Bilde

Bilde

Bilde

Den har desverre en liten rustflekk på bakskjermen som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Bilen hadde visstnok fått en bulk for mange år siden, og det ble rettet opp og lakkert. Men akkurat der bulken var har det kommet litt rust som sagt :( Å pusse det ned, sparkle og lakkere med sprayboks vil bare se helt jalla ut, og ikke har jeg penger til å la noen proffe ta av seg jobben.

Synes forøvrig bilen var litt tungkjørt, pedalene var så ufattelig mye tyngre enn på Audien min, og jeg savnet litt hvordan det var å kjøre den etter å ha kjørt 9k:an. Men men, jeg håper jeg venner meg til det. Jeg skal like å kjøre i den, uansett om jeg må tvinge meg selv til det :p Pappa mente den føltes nesten lik ut som den forrige 9k:an som vi hadde, som kun hadde gått 68 000 da vi solgte den.

Fikk den for 38 000, må si jeg synes det var en bra pris :) Eller hur?

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 30 jun 2006, 15:20

Gratulerer! Den var utrolig fin og lik min (på bilde 1) er det "ambasadeblå"?

Min er også vanvittig tungkjørt, det må vi nok bare leve med :?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 30 jun 2006, 15:24

fin bil :D gri pris og
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 30 jun 2006, 16:27

På NG900 er faktisk forsikringa billigere på 2,3i enn på 2,0i :shock:

Så kan hende det hadde vært det på 9000 også :wink:

Men gratulerer med "ny" SAAB :D

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 05 jul 2006, 10:56

Da har bilen omsider kommet hjem, hentet den i Gjøvik og hadde en koselig tur med nybilen hjem på mandag. Gjennomsnittsforbruket kom på 0.69, så det er jo ikke ille.

Har polert den og gjort helt ren innvendig, så nå ser den bra ut :) Ble imidlertid litt irritert over å finne ut at ca. halvparten av lyspærene i dashbordet og instrumentpanelet var gåene. Andre halvdel av speedometeret lyser ikke, ei gjør temperaturmåleren heller. Setevarmeren for passasjersiden lyser ikke, og det gjør ikke den ene vribryteren for fordelingen av luft i kupéen heller. Infoknappen under klokken lyser veldig sterkt (og er litt varm), mens R-knappen ikke lyser i det hele tatt, jordingsfeil eller no? Fasten belts-lyset har visstnok også gåen pære. Dette utgjør ingen stor kostnad, men det er vel veldig kronglete å skifte alle disse pærene (med unntak av fasten-belts lyset kanskje?) . Ellers er det ene parklyset gåent også.

Vet ikke om dette er vanlig, men inni frontlyktene mine ligger det et blått/hvitt klistremerke. Dette synes jeg er litt sjenerende når bilen står parkert. Går det ann å ta ut disse, eller sitter de slik at man eventuelt måtte ha byttet ut hele lykten? Ene viskermotoren mangler også, men jeg vet ikke om jeg skal gidde å få tak i en ny? Synes av og til at den ene viskeren som faktisk funker havner litt for ofte litt langt inn på selve lykten, hvilket ikke er særlig pent :?

Her er hvertfall noen bilder av herligheten, fant ut at fargen heter LeMans Blue, og jeg synes den er ganske tøff under enkelte lysforhold :)

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 jul 2006, 11:01

Jeg vet egentlig ikke hvordan det er å bytte pærer på 9000, men om det er i nærheten av pærebytte på og900, så er det latterlig enkelt! ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2006, 11:25

Eneste er at du må lodde for å bytte pære i bryteren for setevarmen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 jul 2006, 11:27

Klisterlappen i lykta får du ut med å bruke trykkluft 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar