Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 10 jul 2006, 09:36
Fant omsider peilipinnen, ser ut som den henger fast i påfyllingslokket.
Hvordan peiler man olje på bilen?
Er rett nivå når lokket bare legges opp på gjengene, eller når den har vært skrudd nedpå?
En av mange ting jeg lurer på siden jeg ikke har noen instruksjonsbok.

Sist redigert av
Stalfa den 26 sep 2006, 06:22, redigert 1 gang totalt.
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 10 jul 2006, 10:16
Skru den helt på, som når den er i låst posisjon. Husk at bilen må stå på beint terreng.

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Rune N35
- MAX BOOST
- Innlegg: 2951
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Årnes, Romerike
Legg inn
av Rune N35 » 10 jul 2006, 10:21
Stans motoren når bilen står rett, vent et par minutter. Vri og løft opp lokket, tørk av pinnen, putt den ned igjen og vri. Nå kan du ta den opp igjen og sjekke nivået. Det skal være mellom øvre og nedre strek helt nederst på peilepinnen.
Jeg tror jeg har instruksjonsbok for 2004 i pdf her et sted, kan prøve å maile den til deg om du vil. Ellers skaffer Saab instruksjonsbok til deg.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 10 jul 2006, 11:04
Bra at det var påskrudd. Da er nivået slik jeg vil ha det. dvs nesten på max.
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 26 sep 2006, 06:21
Har fler ting jeg lurer på angående peiling av olje, selv om det sikkert er den enkleste ting i verden.
Jeg peilet olje i går. Hadde kjørt motoren god og varm, trillet inn i Vikabuen parkeringshus. Ventet slik at jeg det var et par minutter siden jeg stoppen motoren som det står i instruksjonsboken og sjekket oljen.
Nivået var da lavt på oljepinnen, ned mot minimum.
Når jeg senere på kvelden kom tilbake til bilen, var motoren fortsatt varm. Tenkte jeg skulle peile da bare for å se, og da var nivået rett under max.
Er første måling den rette?
Er det normalt at det er såpass stor forskjell om du måler rett etter at motoren har stoppet eller venter et par timer?
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 26 sep 2006, 07:57
jo lengere du venter, jo mere olje for samla seg i bunnpanna.. husk at det er MANGE rør og oljekanaler som fylles med olje under kjøring. når bilen står en stund, så samles noe av olja igjenn..
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 26 sep 2006, 07:59
Datapaal N526 skrev:jo lengere du venter, jo mere olje for samla seg i bunnpanna.. husk at det er MANGE rør og oljekanaler som fylles med olje under kjøring. når bilen står en stund, så samles noe av olja igjenn..
Så du har et tidsvindu på ca 2 minutter der det blir korrekt resultat av en oljepeiling?

-
Ole-P-N154
- 2.0 bar

- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Legg inn
av Ole-P-N154 » 26 sep 2006, 09:44
Jepp.
Det rette tidsintervall er mellom 1 min og 50 sek, og 2 min og 15 sek.
Men der er det til gjengjeld perfekt!
Hilsen Ole-P. N-154
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 11:19
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 26 sep 2006, 14:18
Sto bilen plant ved begge målingene?
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 26 sep 2006, 14:25
Eirik N396 skrev:Sto bilen plant ved begge målingene?
Ja. På samme plass.
-
TurboRoger_N486
- 0.7 bar

- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Legg inn
av TurboRoger_N486 » 27 sep 2006, 05:09
Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 27 sep 2006, 06:33
TurboRoger_N486 skrev:Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
er hvit/grå på 2007 modellene

-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 27 sep 2006, 20:18
Er svart på NG900 også, så syntes det tok lang tid før de tok hintet. Den som er ansvarlig måtte vel antagelig peile olje på egen SAAB tenker jeg..
-
tranceman N366
- 1,5 bar

- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Legg inn
av tranceman N366 » 27 sep 2006, 22:07
TurboRoger_N486 skrev:Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
Ja jeg synes den er idiotisk. Jeg liker ikke den gule fargen, jeg liker ikke skrumekanismen, og jeg liker slett ikke hvordan pinnen flyr frem og tilbake når jeg tar den opp. Den burde ha vært mye stivere.
En skikkelig drittpinne.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4