Peiling av olje på 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Peiling av olje på 9-5

Legg inn av Stalfa » 10 jul 2006, 09:36

Fant omsider peilipinnen, ser ut som den henger fast i påfyllingslokket.

Hvordan peiler man olje på bilen?
Er rett nivå når lokket bare legges opp på gjengene, eller når den har vært skrudd nedpå?

En av mange ting jeg lurer på siden jeg ikke har noen instruksjonsbok. ;)
Sist redigert av Stalfa den 26 sep 2006, 06:22, redigert 1 gang totalt.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 10 jul 2006, 10:16

Skru den helt på, som når den er i låst posisjon. Husk at bilen må stå på beint terreng. :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 10 jul 2006, 10:21

Stans motoren når bilen står rett, vent et par minutter. Vri og løft opp lokket, tørk av pinnen, putt den ned igjen og vri. Nå kan du ta den opp igjen og sjekke nivået. Det skal være mellom øvre og nedre strek helt nederst på peilepinnen.

Jeg tror jeg har instruksjonsbok for 2004 i pdf her et sted, kan prøve å maile den til deg om du vil. Ellers skaffer Saab instruksjonsbok til deg.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 10 jul 2006, 11:04

Bra at det var påskrudd. Da er nivået slik jeg vil ha det. dvs nesten på max.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 26 sep 2006, 06:21

Har fler ting jeg lurer på angående peiling av olje, selv om det sikkert er den enkleste ting i verden.

Jeg peilet olje i går. Hadde kjørt motoren god og varm, trillet inn i Vikabuen parkeringshus. Ventet slik at jeg det var et par minutter siden jeg stoppen motoren som det står i instruksjonsboken og sjekket oljen.
Nivået var da lavt på oljepinnen, ned mot minimum.

Når jeg senere på kvelden kom tilbake til bilen, var motoren fortsatt varm. Tenkte jeg skulle peile da bare for å se, og da var nivået rett under max.

Er første måling den rette?
Er det normalt at det er såpass stor forskjell om du måler rett etter at motoren har stoppet eller venter et par timer?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 26 sep 2006, 07:57

jo lengere du venter, jo mere olje for samla seg i bunnpanna.. husk at det er MANGE rør og oljekanaler som fylles med olje under kjøring. når bilen står en stund, så samles noe av olja igjenn..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 26 sep 2006, 07:59

Datapaal N526 skrev:jo lengere du venter, jo mere olje for samla seg i bunnpanna.. husk at det er MANGE rør og oljekanaler som fylles med olje under kjøring. når bilen står en stund, så samles noe av olja igjenn..
Så du har et tidsvindu på ca 2 minutter der det blir korrekt resultat av en oljepeiling? ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 26 sep 2006, 09:44

Jepp.
Det rette tidsintervall er mellom 1 min og 50 sek, og 2 min og 15 sek.
Men der er det til gjengjeld perfekt!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 11:19

Ole-P-N154 skrev:Jepp.
Det rette tidsintervall er mellom 1 min og 50 sek, og 2 min og 15 sek.
Men der er det til gjengjeld perfekt!
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 sep 2006, 14:18

Sto bilen plant ved begge målingene?

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 26 sep 2006, 14:25

Eirik N396 skrev:Sto bilen plant ved begge målingene?
Ja. På samme plass.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 27 sep 2006, 05:09

Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 27 sep 2006, 06:33

TurboRoger_N486 skrev:Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
er hvit/grå på 2007 modellene :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 sep 2006, 20:18

Er svart på NG900 også, så syntes det tok lang tid før de tok hintet. Den som er ansvarlig måtte vel antagelig peile olje på egen SAAB tenker jeg..

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 27 sep 2006, 22:07

TurboRoger_N486 skrev:Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
Ja jeg synes den er idiotisk. Jeg liker ikke den gule fargen, jeg liker ikke skrumekanismen, og jeg liker slett ikke hvordan pinnen flyr frem og tilbake når jeg tar den opp. Den burde ha vært mye stivere.

En skikkelig drittpinne.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Svar