Oljeretur turbo..!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Oljeretur turbo..!

Legg inn av Griffin N430 » 12 jul 2006, 21:48

Har et lite spørsmål til dere "turbo-freaks"!
MÅ røret/slangen til oljereturen på en turbo gå nedover (under turboen), eller kan den gå opp igjen og over nivået der turboen sitter? Eller blir oljesirkulasjonen dårlig da??

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 12 jul 2006, 23:32

Oljereturen er det ikke trykk i. Så den olja som kommer der må renne ganske fritt. Så sorry, ikkeno oppoverbakke her :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 13 jul 2006, 16:40

Helt sikker på at det ikke går? Er jo oljetrykk fram til turboen....selv om det er en liten oppoverbakke så hjelper jo trykket å få frem oljen likevel...! :roll:

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jul 2006, 19:06

Ganske sikker! Er visst ikke noe trykk der.. Men er bare å prøve: Har turbo å selge jeg så:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 13 jul 2006, 21:37

Ikke oppoverbakke på oljereturen!! Da vil olja ligge i en pøl i returrøret og koke. Det er ikke bra hverken for turbo eller noe annet. I tillegg vil det bygge seg opp et lite mottrykk på andre siden av turboen som gjør at sirkulasjonen av olje blir dårligere gjennom turbo.

Så pass på å IKKE ha oppoverbakke på returen. Hvis du ikke har mye penger og spiser turboer til frokost da...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 13 jul 2006, 22:39

Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..! :wink:

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 jul 2006, 00:20

Her mitt nye. Flensen bøyde seg når jeg skrudde i skruene. Den lakk litt olje altså:)

Men nå ble det kjøpt en ny flens, SOM IKKE BØYER SEG! :wink:

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 14 jul 2006, 06:14

Fordel med nyere blokk, med oljereturen nærmere turboen...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 jul 2006, 07:02

Griffin N430 skrev:Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..! :wink:
Jeg syntes dette var vanskelig å få tett. Laget en overgang til stålomspunnen slange og skrudde fast ner i gearkassa. Blir også enklere å sette på plass med en fleksibel slange.
Bilde
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 jul 2006, 11:17

gul900_N169 skrev:
Griffin N430 skrev:Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..! :wink:
Jeg syntes dette var vanskelig å få tett
Min bror har alltid sagt at det lønner seg med TIG-sveising da porene på miggen ikke blir helt tett..

Du fikk det ikke tett rundt porene eller?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 jul 2006, 12:48

alex_ander3@hotmail.com skrev:
gul900_N169 skrev:
Griffin N430 skrev:Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..! :wink:
Jeg syntes dette var vanskelig å få tett
Min bror har alltid sagt at det lønner seg med TIG-sveising da porene på miggen ikke blir helt tett..

Du fikk det ikke tett rundt porene eller?
Det ble ikke særlig pent, flere skjøter nedover. Om det ble tett vet jeg ikke, gikk for varianten over istedet. Den er tett. Men har merket det før at det ikke er lett å få det helt tett i en sveiseskjøt (MIG). Har en kamerat med en TIG som sveiset vannrøra til turboen - pottetett.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jul 2006, 09:56

-> SAAB teknisk.

Svar