Ulyd som starter v/ 3000 rpm (Problem løst)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Ulyd som starter v/ 3000 rpm (Problem løst)

Legg inn av kevin86 » 16 jul 2006, 21:49

Fikk Speedparts steg 1 for ca 35 mil siden, eneste som ikke er originalt er det pluss at jeg har open air kit. Har blitt fortalt at registerkjede er veldig slitt og må byttes. Som skal skje midt i august. Men idag har jeg merka en veldig rar lyd som starter rundt 3ooo omdreininger og det er en lyd som klikker fortere og fortere i takt med turtallet. Noen som har opplevd noe lignende?
Sist redigert av kevin86 den 17 jul 2006, 22:00, redigert 1 gang totalt.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 16 jul 2006, 23:47

Ja, og det endte med motorhavari. :(
Bilen det dreier seg om var en 9000 T 87'.
Det var visst noe med ventilene.
Jeg gadd ikke bry meg mer med det, da jeg hadde ny motor.
Mitt råd er at du stikker til en mekaniker med en gang, og ikke kjører med bilen før det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 05:14

88 modell det jeg har :(
Huff, høres rådyrt ut=( Får holde meg til hiacen en god stund framover da :cry: Vet du hva det het det som skjedde med bilen din?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 08:38

kevin86 skrev:88 modell det jeg har :(
Huff, høres rådyrt ut=( Får holde meg til hiacen en god stund framover da :cry: Vet du hva det het det som skjedde med bilen din?
Edit:
Lyden kommer ikke ved rusing på tomgang :?
Parkere saaben noen uker? :(
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2006, 12:24

Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.

Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 14:38

Ingvar N629 skrev:Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.

Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.
Hørtes bra ut, utenom at du bor i trondheim. Jeg bor et steinkast unna oslo :(
Men er det ikke rart om det skulle være noe med ventilene når lyden ikke kommer på tomgang?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2006, 15:47

kevin86 skrev:
Ingvar N629 skrev:Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.

Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.
Hørtes bra ut, utenom at du bor i trondheim. Jeg bor et steinkast unna oslo :(
Men er det ikke rart om det skulle være noe med ventilene når lyden ikke kommer på tomgang?
Tja, har aldri vært borti problemet selv, leste bare svaret til ottorasmussen. Men finner du ut at du vil ha topp, så send pm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 16:12

Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt :?
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2006, 17:39

kevin86 skrev:Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt :?
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Pakninga er ikke så dyr, et par hundre tror jeg. Og du må bytte den uansett om du skal bytte topp, samt innsugspakninga. Den koster 80 kr eller noe på speedparts.
Konsekvensen av å ha lekk grenrørspakning er at lambdasonden registrerer feil, bilen kan gå dårligere og bruke mer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 21:46

Ingvar N629 skrev:
kevin86 skrev:Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt :?
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Pakninga er ikke så dyr, et par hundre tror jeg. Og du må bytte den uansett om du skal bytte topp, samt innsugspakninga. Den koster 80 kr eller noe på speedparts.
Konsekvensen av å ha lekk grenrørspakning er at lambdasonden registrerer feil, bilen kan gå dårligere og bruke mer.
Tusen takk for svaret ditt:-)
Har akuratt fått speedparts steg 1 og ble litt skuffa, men får se hvordan det går når jeg får ny pakning :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 19 jul 2006, 22:33

Update:
Bytta pakning, lyd borte :)
Bilen går mye jevnere og har finere lyd nå :)
Men har greid å skaffe en liten lekasje på kjølevesken, først rant det kjøleveske ut av luft filteret :?: Men var bare å stramme en slange klemme ved turboen så slutta det å renne der. Men den siste dryppen kommer like ved luft filteret men skal se nærmere i morgen, begynner å bli seint :)
Bilen går kanskje ikke bedre pga jeg mangler bensinchip fra speedparts, men den kommer, bare glemt fra leverandøren sin side :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jul 2006, 22:39

Rann det kylvätska ut ur luftfiltret?
Är du 200% säker att ALLA slangar sitter rätt????
Det ska inte gå att få ut kylvätska där!!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 19 jul 2006, 23:09

Den var ny...
Kjølevæske ut av luftfilteret har jeg aldri hørt om.
Du må sjekke hvilken væske det der faktisk er!
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 jul 2006, 11:39

Jeg vet lite om 9000, men når han sier luftfilter snakker han kanskje om kupéfilter?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jul 2006, 15:37

Slangen fra veivhusventilasjonen (som ender opp i røret mellom luftfilter og turbo) har vel en kjølevannsslange i seg et sted. Er den lekk kan det teoretisk sett komme kjølevæske i luftfilterboksen. Iallfall på og900, tipper det blir det samme med 9000.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar