Ulyd som starter v/ 3000 rpm (Problem løst)
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Ulyd som starter v/ 3000 rpm (Problem løst)
Fikk Speedparts steg 1 for ca 35 mil siden, eneste som ikke er originalt er det pluss at jeg har open air kit. Har blitt fortalt at registerkjede er veldig slitt og må byttes. Som skal skje midt i august. Men idag har jeg merka en veldig rar lyd som starter rundt 3ooo omdreininger og det er en lyd som klikker fortere og fortere i takt med turtallet. Noen som har opplevd noe lignende?
Sist redigert av kevin86 den 17 jul 2006, 22:00, redigert 1 gang totalt.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Ja, og det endte med motorhavari. 
Bilen det dreier seg om var en 9000 T 87'.
Det var visst noe med ventilene.
Jeg gadd ikke bry meg mer med det, da jeg hadde ny motor.
Mitt råd er at du stikker til en mekaniker med en gang, og ikke kjører med bilen før det.

Bilen det dreier seg om var en 9000 T 87'.
Det var visst noe med ventilene.
Jeg gadd ikke bry meg mer med det, da jeg hadde ny motor.
Mitt råd er at du stikker til en mekaniker med en gang, og ikke kjører med bilen før det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Edit:kevin86 skrev:88 modell det jeg har![]()
Huff, høres rådyrt ut=( Får holde meg til hiacen en god stund framover daVet du hva det het det som skjedde med bilen din?
Lyden kommer ikke ved rusing på tomgang

Parkere saaben noen uker?

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.
Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.
Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Hørtes bra ut, utenom at du bor i trondheim. Jeg bor et steinkast unna osloIngvar N629 skrev:Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.
Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.

Men er det ikke rart om det skulle være noe med ventilene når lyden ikke kommer på tomgang?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Tja, har aldri vært borti problemet selv, leste bare svaret til ottorasmussen. Men finner du ut at du vil ha topp, så send pm.kevin86 skrev:Hørtes bra ut, utenom at du bor i trondheim. Jeg bor et steinkast unna osloIngvar N629 skrev:Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.
Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.![]()
Men er det ikke rart om det skulle være noe med ventilene når lyden ikke kommer på tomgang?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt

Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Pakninga er ikke så dyr, et par hundre tror jeg. Og du må bytte den uansett om du skal bytte topp, samt innsugspakninga. Den koster 80 kr eller noe på speedparts.kevin86 skrev:Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt![]()
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Konsekvensen av å ha lekk grenrørspakning er at lambdasonden registrerer feil, bilen kan gå dårligere og bruke mer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Tusen takk for svaret ditt:-)Ingvar N629 skrev:Pakninga er ikke så dyr, et par hundre tror jeg. Og du må bytte den uansett om du skal bytte topp, samt innsugspakninga. Den koster 80 kr eller noe på speedparts.kevin86 skrev:Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt![]()
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Konsekvensen av å ha lekk grenrørspakning er at lambdasonden registrerer feil, bilen kan gå dårligere og bruke mer.
Har akuratt fått speedparts steg 1 og ble litt skuffa, men får se hvordan det går når jeg får ny pakning

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Update:
Bytta pakning, lyd borte
Bilen går mye jevnere og har finere lyd nå
Men har greid å skaffe en liten lekasje på kjølevesken, først rant det kjøleveske ut av luft filteret
Men var bare å stramme en slange klemme ved turboen så slutta det å renne der. Men den siste dryppen kommer like ved luft filteret men skal se nærmere i morgen, begynner å bli seint
Bilen går kanskje ikke bedre pga jeg mangler bensinchip fra speedparts, men den kommer, bare glemt fra leverandøren sin side
Bytta pakning, lyd borte

Bilen går mye jevnere og har finere lyd nå

Men har greid å skaffe en liten lekasje på kjølevesken, først rant det kjøleveske ut av luft filteret


Bilen går kanskje ikke bedre pga jeg mangler bensinchip fra speedparts, men den kommer, bare glemt fra leverandøren sin side

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Slangen fra veivhusventilasjonen (som ender opp i røret mellom luftfilter og turbo) har vel en kjølevannsslange i seg et sted. Er den lekk kan det teoretisk sett komme kjølevæske i luftfilterboksen. Iallfall på og900, tipper det blir det samme med 9000.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan