Speedparts steg 1 Bensintrykk-regulator

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Speedparts steg 1 Bensintrykk-regulator

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 22:03

Har akuratt fått speedparts steg 1, har Open Air kit fra før av, men det eneste som skjedde var at apc boksen ble sendt inn. Men skal jeg ikke få ny sånn Bensintrykk-regulator? Eller trenger man ikke det?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jul 2006, 22:22

Det er vel ikkje BTR inkludert på Steg1 ifrå Speedparts. Det som er inkludert er vel bensinchip. Bensinchipet skal vel monterast i LH-boksa?

Men om du vil bytter BTR skadar vel ikkje det akkurat. Originalt får en ei 185hk boks, der skal det byttast til 3bars BTR. 3bar BTR finn du på alle 2.3-motorar og alle 2.0i. Eg ville ihvertfall vurdert å montere 3bar BTR.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 22:28

Hjelle, N6 skrev:Det er vel ikkje BTR inkludert på Steg1 ifrå Speedparts. Det som er inkludert er vel bensinchip. Bensinchipet skal vel monterast i LH-boksa?

Men om du vil bytter BTR skadar vel ikkje det akkurat. Originalt får en ei 185hk boks, der skal det byttast til 3bars BTR. 3bar BTR finn du på alle 2.3-motorar og alle 2.0i. Eg ville ihvertfall vurdert å montere 3bar BTR.
Men det eneste som har blitt gjort er å endre på apcen, har ikke blitt montert noe bensinchip. Hva er forskjell på bensinchip og btr?
Men er det ikke nødvending med bensinchip?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jul 2006, 22:36

Eg les berre ut av Speedparts sine sider at på steg 1 er det modifisert APC, luftfilter og bensinchip som inngår.

Bensinchip er som det ligg i namnet eit chip som vert montert i LH-boksa og vel står for "porsjoneringa" (mengda) av bensinen, medan ein BTR (bensintrykksregulator) bestemmer bensintrykket i systemet.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 17 jul 2006, 22:38

Men hvis jeg ikke har bensinchipen får jeg vell ikke den mengden bensin som apcen er beregnet for? Takker vennlig for svar :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 jul 2006, 11:00

APC = Automatic Perormance Control

Den Sjekker kun etter tenningsbank, og justerer ladetrykket ned om så intreffer. Kan optimeres for å oppnå høyere ladetrykk.

BTR = bensintrykkstegulator, denne må stå i forhold til dyser og program i hjernen. for høyt bensintrykk gjør at bilen går for fett.

Chip, optimerer hjernen etter effekt, ikke etter økonomi som er standard.

Altså, 3 forskjellige ting som skal harmonere, Ta kontat med din trimleverandør for evt. spørsmål. det er jo de som har kompetanse på egne varer! :wink:
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jul 2006, 11:15

Dette er jeg ingen ekspert på, men lambdasonden og LMM vil til en viss grad kompensere for mer luft inn. Skal du ha "nok" bensin til den økningen du får etter å ha skrudd opp trykket til rundt 1 bar må du ha chip i tillegg. Om jeg har skjønt det rett regulerer ikke lambdaen blandinga på maxlast(full gass), så den vil gå for magert.
BTR vil øke bensintrykket, slik at mer bensin presses igjennom dysene med den åpningstida boksen regner ut. Vil m.a.o. gå fett hvis boksen ikke vet om den. På lav belastning vil LMM og lambdaen til en viss grad kompensere for det. Jeg husker ikke tallet, men det skal en ganske lav feilprosent til i lambdaverdi i forhold til "forventet" verdi beregnet av boksen før check engine lyser opp. Så bare større BTR uten chip vil neppe funke bra.

Arrester meg om noe ikke stemmer helt.

Det som iallfall er sikkert er at det ikke er noen direkte forbindelse mellom APC og innsprøytningssystemet. Så en orginal boks til bensinsyst. vil ikke "vite om" økningen i trykk, annet enn gjennom LMM (mer luft inn) og lambda (blandingsforhold).
Du vil helt sikkert få tenningsbank med >1 bar ladetrykk og orginal bensinboks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 18 jul 2006, 11:58

Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 jul 2006, 12:26

Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Enig!!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 18 jul 2006, 14:41

Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Det som skjedde var at jeg ble påkjørt i vinter og hadde kun forsikringspenger å bruke på bil. Og er avhengig av bil og måtte ty til en bil for 20000. Tviler på å få en 96 modell for den summen.
Men syns ikke å bruke 2000kr på trim fra speedparts er mye, er kun det jeg har tenkt å påkoste av trim. Har bare lyst å få en ekstra liten dytt. Er jo ikke akuratt ekstrem trim å få steg 1?

Mvh Roy-kevin Utsi
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 jul 2006, 15:05

9000 er mye bil for pengene, kos deg med bilen din du!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 18 jul 2006, 16:33

Petter 900 T skrev:9000 er mye bil for pengene, kos deg med bilen din du!

Petter
Tusen takk :)
Syns det er en veldig god bil å kjøre :)
Gleder meg til alt er i stand 8)
Snakka med trim leverandøren, han skulle sjekke opp det med bensin chip, men han hadde ikke fått noe av leverandøren hans.
Håper bilen går litt jevnere med bensinchip :lol:

Ps. hadde ikke lyst å ta opp det med bensinchip når jeg ikke ante hva det var=) Og om det kanskje var innstalert :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 18 jul 2006, 16:58

Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
¨

Det er vel en kjent sak at gamle biler tåler mer juling og trim enn nyere biler, med tanke på toleransenivåer, økonomisk tenking osv.. Greit at selv nye saab er solide saker, men GM har fremdeles vært der med sparkeniven:)

mvh oddi
16 år gammel trimma saab:)
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 18 jul 2006, 17:33

oddiN108 skrev:
Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim :)
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
¨

Det er vel en kjent sak at gamle biler tåler mer juling og trim enn nyere biler, med tanke på toleransenivåer, økonomisk tenking osv.. Greit at selv nye saab er solide saker, men GM har fremdeles vært der med sparkeniven:)

mvh oddi
16 år gammel trimma saab:)
9000 motorene er vel de mest solide motorene Saab har byggd?! :wink: 8)
9³ TurboX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 jul 2006, 19:10

Ja, som Petter sier - Kos deg med bilen din du! :)

Det er ikke alle som rynker på nesen av å skru litt på egen bil. Selv liker jeg godt å skru, men feilsøking er ikke alltid like gøy..
Og jeg liker faktisk bedre de gamle bilene, de har mer sjarm ;) Jeg støtter deg i valget av gammel bil!

Svar